سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۹۲ درصد اراضی کشاورزی خراسان رضوی «حدنگاری» شد

مدیر کل ثبت اسناد و املاک خراسان‌رضوی گفت: ۹۲ درصد از اراضی کشاورزی استان حدنگاری (کاداستر) شده و خراسان رضوی رتبه نخست کشور را در این زمینه دارا است.

سیدمرتضی مولوی‌پور گفت: بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، یک میلیون و ۱۸۳ هزار و ۸۳۹ هکتار زمین کشاورزی در استان وجود دارد که تاکنون یک میلیون و ۸۸ هزار و ۷۵۳ هکتار آن به صورت رایگان حدنگاری و نقشه‌برداری شده است.

وی با اشاره به اینکه کل مساحت خراسان رضوی ۱۱.۹ میلیون هکتار با جمعیتی افزون بر ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر است، بیان کرد: تعیین‌ تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان‌های فاقد سند رسمی اولویت دیگر اداره کل ثبت اسناد و املاک استان است.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی ادامه داد: از ابتدای سال ۱۳۹۰ تاکنون بیش از ۱۷۰ هزار تقاضای مردمی تبدیل وضعیت املاک از این اداره کل در سامانه جامع کشوری به ثبت رسیده که از این میزان ۱۵۱ هزار پرونده به صدور رأی و سند مالکیت منتج شده است.

وی اظهار کرد: در سال‌های اخیر اقدامات شایسته و دستاوردهای با برکتی در حوزه ثبت اسناد و املاک استان صورت گرفت، به عنوان نمونه تعیین‌تکلیف نهایی اراضی چهل‌بازه که برای سالهای طولانی، چالش مستمری برای بیش از هزار نفر ایجاد کرده بود، در نهایت با صدور سند مالکیت رسمی برای ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و بنیاد شهید و امور ایثارگران برای همیشه حل‌وفصل شد.

مولوی پور با اشاره به اینکه قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، تحولی بنیادین در حوزه ساماندهی به نقل و انتقالات غیررسمی (عادی) اموال غیرمنقول است، افزود: هدف اصلی از تصویب قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول، سلب اعتبار از اسناد عادی به منظور انتقال اموال غیرمنقول است.

وی خاطر نشان کرد: با بی اعتباری اسناد عادی زمینه بسیاری از دعاوی و مشکلات ملکی مانند فروش یک ملک به چند نفر یا معاملات به قصد فرار از دِین از بین خواهد رفت.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی ادامه داد: با تصویب این قانون مشوق هایی نیز به منظور ترغیب مردم به تنظیم سند رسمی پیش بینی شده است، از جمله در صورتی‌که پس از تنظیم سند وکالت فروش، وکیل ظرف مدت ۹ ماه نسبت به انتقال رسمی ملک اقدام نمای،  از پرداخت هزینه های مربوط به نقل و انتقال معاف خواهد بود.

نقشه حدنگاری نقشه‌ای است که مرزها و مالکیت قطعات زمین را نشان می‌دهد. مجموعه فعالیت‌های مرتبط با حدنگاری یا کاداستر شامل تهیه نقشه با استفاده از عکس‌ها و تصاویر زمینی، دریایی، هوایی، ماهواره‌ای، تبدیل رقومی عکس‌ها و تصاویر، عملیات زمینی نقشه‌برداری، ویرایش و تکمیل نقشه‌های زمینی و تطبیق نقشه با وضعیت واقعی و موجود املاک و اضافه کردن کلیه اطلاعات ثبتی، حقوقی و توصیفی و کنترل نهابی و به‌روزرسانی آن است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.