سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گولسیانی: همه پیشنهادات را بررسی خواهم کرد

بازیکن پرسپولیس گفت:همه پیشنهادات را بررسی خواهم کرد اکنون زمان استراحت است، من فصل بسیار طولانی را پشت سر گذاشتم و واقعاً شایسته این موفقیت بودم.

گئورگی گولسیانی در یک گفت و گو با وبسایت ورزشی گرجستان، صحبت‌های جالبی را به میان آورده است. او در دفاع از فوتبال ایران و آسیا صحبت می‌کند، اما در پاسخ به سوالی در مورد تیم آخرش برای خداحافظی، جوابی غیر از پرسپولیس می‌دهد.

شما سال‌ها منتظر دعوت شدن به تیم ملی گرجستان بودید و اولین حضورتان در تیم ملی قبل از مونته رگرو بود. دعوت شدنت به تیم ملی غیرمنتظره بود؟

رویای من بازی در تیم ملی گرجستان بود و این آرزو را برآورده کردم. مسیر سختی بود، اما خوشحالم که بالاخره موفق شدم. در مورد تیم ملی هم نسل خاصی داریم. من قبلا با بازیکنان نسل دیگری کار کردم و هرگز مانند امروز با بازیکنان حرفه‌ای و شایسته ندیده‌ام. جو بسیار هماهنگی در تیم حاکم است. هر بازیکنی در مسابقات قهرمانی اروپا انگیزه داشت و در آینده هم همینطور خواهد بود. من مطمئن هستم که این موفقیت دائمی خواهد بود و تیم با چالش‌های بعدی حتی بهتر کنار می‌آید.

شما پس از اولین حضور در یک بازی دوستانه، پیراهن تیم ملی را در مسابقات قهرمانی اروپا به تن کردید. عملکرد تیم در تورنمنت مذکور را چگونه ارزیابی می‌کنید و کدام بازی برای شما خاص بود؟

همه بازی‌ها مهم بودند، اما دیدار با جمهوری چک برای من اهمیت ویژه‌ای داشت، زیرا اولین دیدار من در مسابقات قهرمانی اروپا بود. بازی بعدی مقابل پرتغال بود که بردیم. البته هر بازی برای ما مهم بود. این احساسات، احساسات فراموش نشدنی هستند و فقط احساسات مثبت برای همه ما باقی خواهند ماند.

در بازی مقابل پرتغال باید مقابل اسطوره‌ای مثل کریستیانو رونالدو بازی می‌کردی. خنثی کردن او چقدر سخت بود و آیا ارتباطی بین شما و او وجود داشت؟

وقتی با بازیکنی در سطحی مانند کریستیانو رونالدو بازی می‌کنید، اول از همه افتخار بزرگی است و دوم اینکه چالش بزرگی است. بازی مقابل او آسان نیست، زیرا اگر به آمار نگاه کنید، او بیشتر از بازی‌ها گل زده است. مجبور شدم برای دومین بار در دوران حرفه‌ای‌ام مقابل او بازی کنم. از اینکه او به من گل نزده خوشحالم. البته خنثی کردن او آسان نیست، اما ما به عنوان یک تیم و با دفاع خوب، آن را مدیریت کردیم.

در تیم چقدر انتظار داشتید از مرحله گروهی عبور کنید؟ این هدف بود یا از آنجایی که شما اولین بازیکن بودید، مهمترین چیز این بود که در مسابقات قهرمانی اروپا بازی کنید؟

ما از ابتدا اعلام کردیم که قرار نیست به عنوان توریست به آنجا برویم. در اصل، این بدان معنی بود که ما باید برای بالاترین اهداف ممکن در آنجا بجنگیم و این کار را هم کردیم. در دیداری که شکست خوردیم (مقابل ترکیه) خیلی خوب بازی کردیم، مقابل جمهوری چک خوب بازی نکردیم، بهترین بازی را مقابل پرتغال انجام دادیم. این باعث شد که نه تنها هواداران گرجستان، بلکه همه کسانی که بازی‌های ما را تماشا می‌کردند، نگرش مثبتی نسبت به تیم ملی گرجستان داشته باشند.

رسانه‌های جهانی در مورد آن صحبت کردند، آیا انتظار چنین استقبال خوبی را داشتید؟

فوتبال آنقدر ورزش بزرگی است که همه چیز ممکن است. البته من حتی انتظار نداشتم که این همه هوادار گرجی در میدان آزادی جمع شوند. این یک حس به یاد ماندنی است وقتی افراد زیادی با شادی موفقیت تیم ملی گرجستان متحد می‌شوند. نکته اصلی در این مورد این است که این موفقیت‌ها باید ادامه داشته باشد و پایان نیابد، باید برای همیشه ادامه داشته باشد. امیدوارم در سطح باشگاهی گرجستان هم موفقیت‌هایی داشته باشیم. تیم ملی گرجستان الگوی خوبی برای سایر باشگاه‌هاست. همه دیدند که مردم گرجستان چقدر فوتبال را دوست دارند و واقعاً چه جور هواداری می‌توانند باشند. این باعث شد که جهان در یک زمینه مثبت صحبت کند.

جالب است فرمول موفقیت این تیم چیست و چه چیزی تیم ملی گرجستان را از تیم‌های حاضر در مسابقات قهرمانی اروپا متمایز می‌کند؟

هیچ فرمول مدونی وجود ندارد که تیم ما را از سایر تیم‌ها متمایز کند. هیچ فرمول اختراعی برای موفقیت در فوتبال نیز وجود ندارد. فکر می‌کنم زمان این موفقیت را به ارمغان آورد، همچنین این واقعیت را به ارمغان آورد که گرجی‌ها ذاتاً با استعداد هستند. گرجی‌ها ۳۳ سال منتظر موفقیت بودند و نسلی حرفه‌ای آمد که در یک تیم متحد شدند، در یک محیط سالم متحد شدند، یک سرمربی خوب به نام ویلی سانیولی به این محیط اضافه شد.

این هماهنگی، این با هم بودن، احترام به یکدیگر، عشق به یکدیگر، حرفه‌ای بودن، نظم و انضباط، در نهایت موفقیت را به ارمغان آورد و ما را به جایی که دیدید رساند. اینجا هم خودمان را خوب معرفی کردیم. این یک روند بسیار مهم و نمونه خوبی برای نسل‌های آینده است.

در مورد ویلی سانیول به ما بگویید که او در تیم چگونه است و در تیم ملی چه تغییری کرده است، نگرش مربی و بازیکنان چگونه است؟

مشخصات تیم ملی با مشخصات باشگاهی متفاوت است. از آنجایی که زمان بسیار کمی برای آماده‌سازی تیم دارید، ایجاد هماهنگی و سپس حفظ آن مهم است. شما ۲۶ بازیکن دارید که از بین آنها فقط ۱۱ بازیکن و حق تغییر ۵ بازیکن را دارید. طبیعتاً همه بازیکنان می‌خواهند بازی کنند، حتی ممکن است برخی از آنها روحیه بدی در دل داشته باشند، اما وقتی موفق می‌شوید آن را طوری متعادل کنید که یک روحیه هماهنگ دائمی در تیم وجود داشته باشد، اعتبار این در درجه اول به ویلی می‌رسد.

نقش هواداران چقدر مهم است و هواداران چقدر در طول بازی‌ها به شما کمک کردند؟ آیا انتظار داشتید این همه طرفدار در آلمان داشته باشید؟

صریحاً به شما می‌گویم، ما اهمیت مسابقاتی را که در آن بازی می‌کردیم می‌دانیم، اما واقعاً انتظار چنین استقبالی از شهروندان و هواداران گرجستانی خود را نداشتم. ما رسیدیم و با ارتشی از هواداران در فرودگاه روبرو شدیم، همه ما را در خیابان می‌شناسند. من تا به حال به آنها سلام کرده‌ام، با آنها دست داده‌ام، از همه پیام‌ها و تماس‌های گرم دریافت کرده‌ام که بسیار خوشحالم می‌کند. ما دلتنگ این احساسات مثبت بودیم و فوتبال همه آنها را به ما داد. ما باید مراقب چنین احساساتی باشیم.

در این مسابقات قهرمانی اروپا علاقه به بازیکنان فوتبال گرجستان افزایش یافت. آیا باشگاه‌های اروپایی به شما علاقه‌مند هستند و آیا انتظار می‌رود به باشگاه جدیدی بپیوندید؟

در این مرحله همه پیشنهادات را بررسی خواهم کرد، گزینه خاصی وجود ندارد. اکنون زمان استراحت است، من فصل بسیار طولانی را پشت سر گذاشتم و واقعاً شایسته این موفقیت بودم. من تا چند روز دیگر ریکاوری می‌شوم و بر اساس پیشنهادات تصمیم خواهم گرفت.

مرحله مقدماتی جام جهانی از سپتامبر آغاز می‌شود. اولین بازی مقابل جمهوری چک است. چه انتظاراتی دارید و شانس ما برای صعود از گروه چقدر است؟

وارد گروه بسیار سختی شدیم. البته انتظارات مثبتی هم دارم. نمی‌توانم از قبل بگویم که چه خواهد شد و چگونه خواهد بود، زیرا تعیین اینکه فردا در فوتبال چه اتفاقی خواهد افتاد دشوار است. بنابراین، تنها چیزی که ما مدیون هستیم این است که به پیشرفت در باشگاه‌هایمان ادامه دهیم و زمانی که بازی‌های تیم ملی فرا می‌رسد، در بهترین حالت برای آن بازی‌ها باشیم این وظیفه ماست. بقیه را در طول بازی‌ها خواهیم دید.

در مورد مسابقات قهرمانی آسیا که در آن بازی می‌کنید نیز بگویید. هواداران گرجستان بیشتر با مسابقات باشگاهی اروپا آشنا هستند. تفاوت بین سطح باشگاهی اروپا و آسیا چیست؟

آسیا لیگ دشواری دارد، مثلاً قهرمانی باشگاهی ایران در سطح بالایی قرار دارد، از نظر فنی بازی کردن خیلی سخت است و قهرمانی کاملاً حس خوبی می‌دهد. اگرچه در گرجستان کمتر به آن پرداخته می‌شود، اما افرادی هستند که مسابقات قهرمانی آسیا را دنبال می‌کنند. باور کنید لیگ‌های آسیایی به هیچ وجه از خیلی از لیگ‌های اروپایی کم ندارند. همچنین برای مثال در عربستان، قطر و امارات، فوتبال در مسیر رشد قرار دارد. البته تفاوت کلاسی و تجربه‌ای بین لیگ‌های اروپایی و آسیایی زیاد است. لیگ‌های کشور‌های مختلف آسیایی در حال توسعه هستند و ممکن است سال‌ها بگذرد و به لیگ‌های اروپایی برسند یا پیشی بگیرند.

آیا اینکه بسیاری از ستاره‌های جهان که در اروپا کار خود را انجام می‌دهند و سپس به آسیا مهاجرت می‌کنند، تأثیری در افزایش کیفیت فوتبال آسیا دارد؟

وضعیت مالی مهمترین چیز در ویژگی‌های باشگاه است. باشگاه‌هایی که بودجه بالایی دارند همیشه موفق به جذب نیرو می‌شوند و در مدت زمان کوتاهی به موفقیت می‌رسند. در نتیجه در اکثر لیگ‌های آسیایی فرصت‌های مالی بسیار خوبی وجود دارد. هر بازیکن خوبی که در اروپا بازی می‌کند، نمی‌تواند پیشنهاد پنج برابر و ده برابری دستمزد را رد کند. این پیش نیاز برای توسعه لیگ‌های آسیایی است. سال‌ها می‌گذرد و کشور‌های آسیایی در عرصه بین‌المللی موفق خواهند شد. مثلا عربستان تیم خوبی دارد. پیش از این عربستان با نتیجه ۸ بر صفر شکست می‌خورد، حالا آنها در تورنمنت‌های مختلف کاملاً متقاعد کننده بازی می‌کنند. همچنین ایران تیم جدی دارد. ایران تقریباً در تمام مسابقات جهانی شرکت کرد. من فکر می‌کنم که زمان می‌گذرد و سطوح بالاتر می‌روند.

شما سال‌ها در ایران بازی می‌کنید و چقدر سخت بود که با کشوری با سنت و فرهنگ متفاوت سازگار شوید؟

البته زندگی در کشوری با فرهنگ متفاوت سخت است. همچنین باید گفت که کشور‌های اروپای غربی فرهنگ متفاوتی دارند و زندگی در آنجا برای من سخت خواهد بود. من بچه گرجستان هستم، ما چیز‌ها را به روش خودمان می‌فهمیم و سازگاری با بعضی چیز‌ها برایمان سخت است. اما این را هم باید گفت که ایران کشور خاصی است و زندگی در آنجا به خصوص با دوری از خانواده کار آسانی نیست. با این حال، من به تیمم افتخار می‌کنم و همیشه دوران حضورم در آنجا را به خوبی به یاد خواهم داشت.

در مورد نشان افتخار (که دولت گرجستان اهدا کرد) هم می‌خواهم از شما بپرسم که این جایزه برای شما چه معنایی دارد؟

این یک نوع قدردانی و احترام برای ما از سوی کشور است. ما با خوشحالی زیادی با آن روبرو شدیم و ما را بسیار خوشحال کرد. این مدال در بهترین مکان خانه همه ما جا خواهد داشت.

 بالاخره شما در دینامو تفلیس بازی کردید، در کل خیلی وقت‌ها پیش می‌آید که وقتی یک فوتبالیست دوران حرفه‌ای خود را تمام می‌کند، در تیمی بازی می‌کند که شروع کرده است. آیا قصد دارید در آینده به باشگاه شهر خود بازگردید؟

من چیزی را رد نمی‌کنم. من هنوز به حرفه‌ام پایان نمی‌دهم؛ بنابراین نمی‌توانیم پاسخ دقیقی به شما بدهیم که در آینده چه خواهد شد. من «دینامو» را خیلی دوست دارم و آنجا برای من احترام زیادی قائل هستند. خوشحال می‌شوم دوران حرفه‌ای‌ام را در دینامو به پایان برسانم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.