سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افزایش ظرفیت جوجه‌ریزی ماهانه در آذربایجان شرقی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: ظرفیت جوجه‌ریزی ماهانه در استان از ۳.۷ میلیون تن در دولت گذشته اکنون در دولت سیزدهم به هفت میلیون قطعه رسیده است.

فتحی  به مناسبت هفته جهادکشاورزی و سالروز تاسیس جهادسازندگی گفت: تولید و نیاز ماهانه آذربایجان شرقی به گوشت مرغ حدود ۹ هزار تن است البته جوجه ریزی بیش از نیاز استان شده است.

وی ادامه داد: آذربایجان شرقی دارای ۲۰۳ واحد مرغداری تخمگذار دارای پروانه بهره برداری با ظرفیت بیش از ۱۰ میلیون قطعه است و با تولید سالانه بیش از ۹۷ هزار و ۸۰۰ تن سهم ۹.۵ درصدی در تولید تخم مرغ کشور دارد.

وی همچنین در خصوص تاسیس جهادسازندگی گفت: فرمان تاریخی حضرت امام خمینی(ره) که ۲۷ خرداد سال ۱۳۵۸ شکل گرفت در راستای محرومیت زدایی، رعایت عدالت اجتماعی و کم کردن فاصله بین روستا و شهر‌ها بود.

وی افزود: در زمان رژیم ستمشاهی روستا‌ها با محرومیت‌های زیادی مواجه بودند و بین امکانات شهری و روستایی تفاوت زیاد بود، جامعه روستایی به لحاظ کالبد و بافت روستاها، امکانات بهداشتی، زیرساخت ها، آموزش، آب شرب و راه‌ها وضعیت خوبی نداشتند و با پیام تاریخی حضرت امام خمینی (ره) که به حق و به موقع به تشکیل یک نهاد دستور دادند با مشارکت اقشار مختلف مردم، دانشجوها، محصلان، مهندسان و پزشکان به منظور محرومیت زدایی اتفاقات بزرگی رقم خورد.

فتحی ادامه داد: حضرت امام خمینی (ره)بیشتر تاکید داشتند که توسعه کالبدی روستا‌ها صورت گیرد و با تشکیل جهاد سازندگی روستا‌هایی که از انواع امکانات اولیه زیستی محروم بودند با کمک مردم و دولت توسعه یافتند.

فتحی مطرح کرد: با آغاز جنگ نیز جهادگران احساس وظیفه کردند و در جنگ حضور پیدا کردند در مهندسی جنگ به قدری پیشرفت کردند که لقب سنگرسازان بی سنگر از بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی دریافت کردند که عنوان بزرگی است در نهایت ادغام جهادسازندگی و تشکیل جهادکشاورزی با این هدف بود که در امنیت غذایی با روحیه جهادی ورود شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه امنیت غذایی برای یک کشور خیلی مهم است ادامه داد: اگر یک کشور در غذا وابسته باشد، وابستگی‌های دیگر به دنبالش خواهد آمد. اگر ما نتوانیم غذای خودمان را خودمان تولید کنیم طبیعتاً در حوزه‌های دیگر حرفی نخواهیم داشت. در راستای تامین غذای مورد نیاز جامعه تلاش شد و الان نیز از سوی گروه‌های مختلف مردمی تلاش می‌شود بعد از ادغام بسیج سازندگی به کمک جهادکشاورزی آمد تا خلایی که برای ایجاد امید زندگی در روستا‌ها بود را برطرف کند. توفیقاتی هم در آبرسانی به روستا‌ها وجود داشت.

فتحی بیان کرد:در دولت آقای رئیسی جهاد سازندگی با نوع نگاه جهاد مردمی احیا شد و گروه‌های اولیه هیئت امنا و هیئت موسسی که لازم بود هدایت کند تشکیل شد تا همزمان با تولید محصولات کشاورزی توسعه کالبدی روستا هم فراموش نشود که در این حوزه نیز خوشبختانه هیئت موسس اولیه کانون جهادگران استان‌ها را تشکیل دادند.

وی ادامه داد: در زمینه تولید گندم در سال قبل به خودکفایی رسیده بودیم و امسال نیز ادامه خواهد داشت.

فتحی گفت: امنیت غذایی به معنی تولید غذای سالم به لحاظ کیفی و کمی است جمعیت کشور ما در حال رشد است و با وجود منابع محدود و شرایط خاص اقلیمی و آب و هوایی، برای اینکه در تولید محصولات کشاورزی موفق باشیم نیاز داریم تا به نفوذ دانش در بخش کشاورزی توجه کنیم.

وی افزود: در این شرایط کشاورزان عزیز زحمت کشان اصلی هستند و باید دانش به مزارع و واحد‌های تولیدی نفوذ پیدا کند تا تولیدات افزایش یابد که خوشبختانه در دولت سیزدهم در زمینه ورود دانش به بخش کشاورزی اتفاقاتی خوبی افتاد شرکت‌های دانش بنیان تشکل یافت در مرکز تحقیقات کشاورزی ما دهکده فناوری تشکیل یافت که ۳۶ شرکت دانش بنیان در آنجا مستقر هستند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی اظهار کرد: اگر ما از دانش بهره نبریم رسیدن به امنیت غذایی با شرایطی که وجود دارد عملاً غیر ممکن هست در استان ما نیز خوشبختانه هم به لحاظ تامین قوت غالب مردم اتفاقات خوبی رخ داد. در سال گذشته در زمینه گندم تولید و مصرف ما در خبازی‌ها و نانوایی‌ها برابری کرد و امسال نیز پیش بینی می‌شود از سال گذشته نیز بیشتر باشد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.