سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برنزه کردن می‌تواند موجب ابتلا به سرطان شود

به گفته معاون اجرایی اداره کل امور فراورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو احتمال ابتلا به سرطان با منابع مختلف برنزه کننده‌های پوست وجود دارد.

معاون اجرایی اداره کل امور فراورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در خصوص هشدار سازمان جهانی بهداشت در مورد اشعه های ماوراء بنفش خورشید و منابع مصنوعی آن، مانند تخت های برنزه کننده به عنوان عامل ابتلا به سرطان مطالبی بیان کرد.

دکتر رویا مرجانیان با اشاره به این که نور خورشید شامل دو اشعه UVA و UVB است و قرار گرفتن بیش از حد در معرض آن ها می تواند منجر به سرطان پوست شود، گفت: علاوه بر ایجاد سرطان پوست، اشعه UVA می تواند باعث پیرپوستی زودرس، چین و چروک و لک پوست و اشعه UVB باعث آفتاب سوختگی شود.

وی افزود: همچنین استفاده از فراورده‌های ضد آفتاب بر اساس شواهد علمی، باعث به حداقل رساندن آسیب های کوتاه مدت و بلندمدت پوست در اثر اشعه های نور خورشید می شود.

معاون اجرایی اداره‌کل امور فراورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با بیان این که آکادمی پوست آمریکا (AAD) توصیه می کند از ضد آفتاب هایی استفاده کنید که دارای محافظت در برابر اشعه های UVBوUVA (با طیف گسترده) و با SPF 30 یا بالاتر باشد، توضیح داد: بهتر است با توجه به رنگ و نوع پوست، مدت زمان قرار گرفتن در معرض نور خورشید و با مشورت با داروساز یا پزشک خود ضدآفتاب مناسب را انتخاب کنید. در مورد زمان استفاده از ضد آفتاب ها باید گفت که حداقل ۱۵ دقیقه قبل از بیرون رفتن از خانه، کرم ضد آفتاب را روی پوست خشک استفاده کنید و تا زمانی که در مجیط باز هستید مطابق با دستورالعمل مندرج بر روی برچسب محصول، آن را تجدید کنید.

وی تاکید کرد که هیچ ضد آفتابی "ضدآب" یا "ضد تعریق" نیست و تمام ضد آفتاب ها در نهایت از روی پوست پاک می شوند. تولیدکنندگان کرم‌های ضد آفتاب مجاز به چنین ادعایی نیستند و برای استفاده از ادعای ضد آفتاب مقاوم در برابر آب بایستی فراورده آزمایش و ادعای مقاوم بودن در برابر آب ثابت شود و زمان مقاوم بودن به آب مشخص باشد. 

دکتر مرجانیان خاطر نشان کرد: همه ضدآفتاب‌ها، چه برچسب مقاوم در برابر آب داشته باشند یا نداشته باشند، باید دستورالعمل‌هایی را در مورد زمان استفاده مجدد را بر روی برچسب خود درج کنند تا از محافظت پوست اطمینان حاصل شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.