سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اجرای پویش بیماریابی سل در جمعیت اتباع افغانستانی سیستان و بلوچستان

از ابتدای تیرماه امسال، پویش بیماریابی سل در جمعیت اتباع افغانستانی استان سیستان و بلوچستان در حال اجراست .

 مهدی زنگنه، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در اینباره گفت: یکی از چالش های جدی نیازمند مداخله، سامان دهی وضعیت بیماری سل در جمعیت پناهندگان و مهاجرین کشورهای با شیوع بالای سل که 97 درصد آنها را اتباع افغانستانی تشکیل می دهند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: جدیدترین تخمین رسمی سازمان جهانی بهداشت برای میزان بروز سل در افغانستان، 189 مورد در یکصدهزار نفر می باشد که مقایسه این رقم با برآورد سل در ایران 11 نفر در یکصدهزار نفر می باشد.

به گفته معاون بهداشت دانشگاه، تبعات سنگین اپیدمیولوژیک، حضور، تردد و تحرک جمعیت قابل توجه این کشور در ایران و تشدید مهاجرتهای غیرقانونی چند ساله اخیر از افغانستان بر برنامه کشوری کنترل سل را بخوبی نشان می دهد و از ساده ترین نشانه های این تاثیر، می توان به نسبت 23 درصدی آمار بیماران مسلول غیر ایرانی در کشور و نسبت 33 درصدی در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از کل موارد شناسایی شده سل در سال 1402 عنوان کرد.

وی گفت: از سال 1400 تاکنون سه کمپین غربالگری و بیماریابی سل برای اتباع خارجی در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اجرا شده است که بالغ بر 193هزار نفر از اتباع بالای 12 سال غیر ایرانی و ایرانی میزبان تحت پوشش این طرح قرار گرفته اند و بالغ بر 80 بیمار مبتلا به سل اسمیر مثبت شناسایی و تحت درمان قرار گرفته اند.

دکتر زنگنه افزود: در سال پیش رو نیز در تیرماه  برای چهارمین بار کمپین بیماریابی در جمعیت غیر ایرانی و ایرانی میزبان اتباع در سطح دانشگاه آغاز بکار نموده است و تا پایان سال 2024 میلادی نیز ادامه خواهد یافت.

وی ادامه داد: در این طرح جمعیت مورد تعهد 40 هزار نفر غیر ایرانی و 10 هزار نفر ایرانی میزبان که در همسایگی با اتباع و حاشیه شهر ها زندگی می کنند، قرار دارند.

وی در پایان افزود: اجرای کمپین های غربالگری سل طی این مدت علاوه بر توجه بهنگام و مستمر برای پیشگیری و درمان بیماران و حفظ دستاوردهای برنامه کنترل سل، موجب جذب اعتبار برای دانشگاه شده که صرف پرداخت حق الزحمه پرسشگران و خرید اقلام مصرفی و تجهیزات مورد نیاز مراکز هماهنگ کننده سل شهرستانها شده است.

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.