سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هشدار دامپزشکی در مورد کشتار غیر مجاز دام در مراسم استقبال از حجاج

اداره کل دامپزشکی استان گلستان به منظور پیشگیری از شیوع بیماریهای مشترک بین انسان و دام، در خصوص کشتار غیرمجاز دام در مراسم استقبال از حجاج در معابر عمومی و منازل هشدار داد.

عبدالوند معاون سلامت اداره کل دامپزشکی گلستان گفت: با شروع فصل تابستان و روز‌های گرم سال و افزایش موارد ابتلا به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در این ایام، یکی از راه‌های انتقال و شیوع این بیماری به انسان تماس مستقیم با گوشت و لاشه دام مبتلا به بیماری است.

او افزود: مهمترین راه پیشگیری از این بیماری حفاظت و رعایت بهداشت فردی از جمله پوشیدن لباس کار، دستکش، ماسک و عینک مناسب برای افرادی که در معرض دام زنده و لاشه دام کشتاری است.

عبدالوند ضمن اشاره به عواقب خطرناک کشتار غیرمجاز دام خارج از کشتارگاه و در معابر عمومی در مراسم استقبال از حجاج ادامه داد:بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در کمین سلامتی جامعه هستند و سهل انگاری در امور بهداشتی و بویژه کشتار دام در منازل و معابر، می‌تواند احتمال بروز برخی از بیماری‌ها از قبیل تب مالت، سیاه زخم (شاربن) و بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را افزایش دهد.

او خاطر نشان کرد: به منظور پیشگیری از این بیماری برای مصرف کنندگان گوشت لازم است لاشه و ضمایم خوراکی دام ذبح شده مانند جگر به مدت ۲۴ ساعت در پیش سرد و یا یخچال قرار گرفته و سپس به مصرف برسد.

عبدالوند گفت: حجاج گرامی از هر گونه کشتار دام در معابر عمومی خودداری و حتی المکان دام کشتاری خود را در کشتارگاه زیر نظر بازرسین دامپزشکی کشتار کنند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان همچنین از اعلام آمادگی گروه های نظارت و بازرسی بهداشتی دامپزشکی استان به صورت شبانه روزی و رایگان برای تایید سلامت دام‌های کشتاری حجاج خبر داد.

او از خانواده حجاج  خواست: در صورت نیاز مراتب را از طریق سامانه تلفنی ۱۵۱۲ به دامپزشکی شهرستان اطلاع رسانی کنند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.