سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در نخستین مرحله از عرضه گواهی صرفه‌جویی گاز طبیعی صورت می گیرد؛

عرضه ۲۵ میلیون مترمکعب گاز در گواهی عرضه

مدیر انرژی و کربن شرکت ملی گاز کشور گفت: در نخستین مرحله از عرضه گواهی صرفه‌جویی گاز طبیعی، ۲۵ میلیون مترمکعب گاز دوره اوج و ۲۵ میلیون مترمکعب گاز دوره غیراوج را عرضه می‌کند.

ساجد کاشفی، مدیر انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران در برنامه آغاز معاملات گواهی صرفه جویی گفت:یکی از اقدامات زیرساختی که در حوزه‌ بهینه‌سازی در مجموعه وزارت نفت و شرکت ملی گاز در دولت سیزدهم انجام شد، همین پذیرش گواهی صرفه‌جویی گاز در بورس انرژی و ان‌شاءالله آغاز عرضه و معاملات آن در این بورس خواهد بود.

به گفته کاشفی، این مهم از آن جهت زیرساختی محسوب می‌شود که به شکل گرفتن بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست کمک کرده و موجب می‌شود سرمایه‌گذاران و متقاضیانی که به این حوزه‌ها علاقه‌مند هستند، بتوانند با طیب خاطر و اطمینان از بازگشت سرمایه خود، این سرمایه‌گذاری را انجام ‌دهند تا پروژه‌های بهینه‌سازی در حوزه‌های مختلف مصرف اعم از بخش خانگی، صنعتی و نیروگاهی با شتاب بیشتری دنبال شود.

مدیر انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران با بیان این‌که شدت مصرف انرژی در کشور ما بسیار بالا و لازم است در این خصوص، اقدامات بسیار جدی در حوزه‌ مدیریت مصرف و بهینه‌سازی صورت گیرد، گفت: امروزه بالابودن شدت مصرف انرژی از چالش‌های پیش روی پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور است که شامل مصارف بیش از نیاز در بخش‌های غیرمولد و مصارف غیربهینه بیشتر از معیار مصرف انرژی در بخش‌های مولد می‌شود؛ از این‌ رو اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف در مدیریت تراز تولید و تقاضای انرژی، نقشی بی‌بدیل یافته است.

وی «گواهی صرفه‌جویی انرژی» را شیوه‌ای نو به‌منظور استانداردسازی مصرف عنوان کرد و توضیح داد: این مهم همسو با عمل به آیین‌نامه اجرایی ایجاد بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست و رفع چالش ناترازی انرژی در کشور طراحی شده است.

کاشفی در ادامه، افزود: این گواهی، اوراق بهادار قابل معامله‌ای است که از محل صرفه‌جویی گازطبیعی به‌ دست می‌آید. این اوراق در دوره‌های زمانی معینی منتشر می‌شوند و شرکت ملی گاز ایران در آن‌ها تضمین می‌کند مقدار گاز طبیعی صرفه‌جویی‌شده را به دارنده آن تحویل دهد.

مدیر انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران به تشریح این موضوع پرداخت و گفت: اکنون شرکت ملی گاز ایران با همراهی بورس انرژی ایران، معاملاتی‌کردن گواهی صرفه‌جویی گازطبیعی را به ثمر رسانده‌اند و این ابزار تازه، بی‌شک بهینه‌سازی مصرف افزون بر مشارکت مردم در تولید با هدف تحقق شعار سال ۱۴۰۳ و انتفاع مصرف‌کنندگان نهایی گازطبیعی در طرح‌هایی مانند مردمی‌سازی صرفه‌جویی و پویش‌های مصرف بهینه را فراهم می‌کند.

به گفته وی، شرکت ملی گاز ایران در نخستین مرحله از عرضه گواهی صرفه‌جویی گاز طبیعی، ۲۵ میلیون مترمکعب گاز دوره اوج و ۲۵ میلیون مترمکعب گاز دوره غیراوج را عرضه می‌کند. دوره غیراوج، از ابتدای فروردین تا پایان مهر هر سال و دوره اوج، از ابتدای آبان تا پایان اسفند هر سال است.

کاشفی با اشاره به این‌که در این گواهی، تأمین مالی پروژه‌های بهینه‌سازی، مصرف گاز پیش از تحقق صرفه‌جویی را ممکن کرده و در افق میان‌مدت و بلندمدت، سبب حرکت در مسیر تعیین قیمت گازطبیعی در بازار براساس عرضه و تقاضا می‌شود، اظهار داشت: همچنین سرمایه‌گذاری در طرح‌های بهینه‌سازی در شرایط برد – برد را هدفمند و سودآورد کرده و ضمن ارتقای فناوری در بخش‌های مختلف مصرف به‌ویژه صنعت، سبب رشد فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه انرژی خواهد شد.

مدیر انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران در پایان، باید یادآور شد که آغاز معاملات گواهی صرفه‌جویی گاز طبیعی در بورس انرژی، نویدبخش توسعه و رونق اجرای طرح‌های بهینه‌سازی در کشور است.

خبرنگار: رضا زارع 

برچسب ها: بورس انرژی ، شرکت گاز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.