سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جزئیاتی از مناظره اول و دوم؛

مناظره اول فرهنگی-سیاسی و مناظره دوم اقتصادی است

تلویزیون با تأیید شورای نگهبان جزئیاتی از مناظره اول و دوم را به همراه نتیجه قرعه‌کشی اعلام کرد.

شبِ گذشته محمدصالح مفتاح دبیر ستاد انتخابات صداوسیما اعلام کرد که تلویزیون برای مرحله دوم انتخابات ۲ مناظره درنظر گرفته است و البته کنار آن، پزشکیان و جلیلی ۲ نامزد انتخابات یک برنامه نطق زنده و یک برنامه مستند نیز خواهند داشت.

با مشخص شدن جدول تبلیغات دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری دوشنبه ۱۱ تیر از ساعت ۲۱:۳۰ مناظره اول و سه‌شنبه ۱۲ تیر از ساعت ۲۱:۳۰ مناظره دوم بین دو نامزد راه‌یافته به دور دوم برگزار خواهد شد. 

حالا با تأیید شورای نگهبان، تلویزیون نتیجه قرعه‌کشی‌ها را نیز اعلام کرد. بنابر آن سعید جلیلی به‌عنوان نامزد شماره یک و مسعود پزشکیان به‌عنوان نامزد شماره دو تعیین شدند که روند پاسخگویی‌شان در مناظرات و برنامه‌های آنها در جدول اعلامی ستاد انتخابات صداوسیما بر اساس شماره‌های اعلامی پخش خواهد شد.

پیگیری‌ها نشان می‌دهد مناظره اول موضوع فرهنگی سیاسی و موضوع مناظره دوم هم اقتصادی است.

بر این اساس روز سه‌شنبه ۱۲ تیرماه پیش از آغاز مناظره دوم، پخش مستند نامزد ۲ که به مسعود پزشکیان اختصاص دارد، از ساعت ۱۹ الی ۱۹:۳۰ و پخش مستند نامزد ۱ که به سعید جلیلی اختصاص دارد، از ساعت ۲۰ الی ۲۰:۳۰ روی آنتن می‌روند.

چهارشنبه، ۱۳ تیر نطق نامزد ۱ که به سعید جلیلی اختصاص دارد، به صورت زنده از ساعت ۱۹ الی ۱۹:۳۰ روی آنتن خواهد رفت. همچنین نطق نامزد ۲ نیز که به مسعود پزشکیان اختصاص دارد، زنده از ساعت ۲۰ الی ۲۰ و ۳۰ دقیقه پخش می‌شود.

نحوه مناظره رودرو از زبان مفتاح؟

محمد صالح مفتاح دبیر ستاد انتخابات صدا و سیما همچنین اعلام کرد: تلاش ما این است که فرصت‌ها را کوتاه‌تر و سؤالات را مستقیم‌تر کنیم تا مردم بتوانند مقایسه بهتری داشته باشند و در فرصتی کوتاه از نامزد‌ها بشنوند. در مناظرات قبلی ۶ نامزد باید توضیحاتی می‌دادند و بعد دوباره نوبت فرد می‌رسید، اما مخاطبان مباحث و موضوعات را فراموش می‌کردند، اما در مناظره‌های دونفره نامزد‌ها رو بروی هم قرار می‌گیرند و درخصوص یک موضوع با هم صحبت می‌کنند و به سوالات پاسخ میدهند و امکان مقایسه‌ای دو نامزد فراهم می‌شود و مردم می‌فهمند هرکدام از این نامزد‌ها به چه سؤالی، چه جوابی داده است.

 محمد صالح مفتاح با بیان اینکه زمان مناظره‌های نامزد‌ها در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری حداکثر دو ساعت خواهد بود، تصریح کرد: بخش پرسش و پاسخ نامزد‌ها حداکثر ۹۰ دقیقه خواهد بود و از نامزد‌ها ۱۰ سوال پرسیده می‌شود. ما از متن سخنرانی نامزد‌ها می‌خواهیم بگذریم و آنها صریح به سوالات پاسخ دهند. خیلی از نامزد‌ها در مناظره‌های قبلی به سوالات پاسخ نمی‌دادند و از آن عبور می‌کردند.

دبیر ستاد انتخابات صدا و سیما همچنین تأکید کرد: در مناظره‌های دور دوم انتخابات، به خاطر رو در رو بودن نامزد‌ها وضعیت کاملا روشن و اگر کسی به سوالی پاسخ ندهد، خیلی واضح است. ما نگاهمان این است که در مناظره‌ها وزن نامزد‌ها و ایده‌های آنها مشخص شود، اینکه هرکدام درعرصه‌های مختلف برای کشور چه ایده‌ای دارند.

باید دید این دو مناظره، آیا همچون مناظره رودرروی سال ۱۳۸۸ با چند سؤال از سوی مجری اتفاق می‌افتد و یا به‌سبک مناظرات این دوره کارشناسان سؤال می‌کنند و دو نامزد پاسخ می‌دهند. این خودش به‌معنای رونمایی از یک مناظره رودررو پس از سال‌هاست که می‌تواند در نوع خودش قابل‌توجه باشد. 

اما به‌جای برنامه‌های دیگر همچون رو به دوربین در دور اول انتخابات و صف اول و گفت‌وگوی ویژه، تلویزیون نطق زنده برای هر دو نامزد درنظر گرفته است. در مورد مستند و فیلم تبلیغاتی ۲ نامزد راه‌یافته به مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری روز سه‌شنبه پخش می‌شود.

گفتنی است که مناظره‌های این دوره را مهدی خسروی گوینده و مجری خبر تلویزیون اجرا کرد و گفته می‌شود او مجری مناظره دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد بود، اما به‌هرحال باید منتظر ماند تا قرعه‌کشی انجام شود و ستاد انتخابات صداوسیما جزئیاتی از نحوه مناظره رودررو و بقیه موارد را اعلام کند. 

ناگفته نماند براساس پیگیری‌ها، تلویزیون قرار است شبکه خبر ۲ همچون دور اول انتخابات، کنش‌ها و فعالیت‌های میدانی دو نامزد را به‌صورت زنده پخش کند.

منبع: تسنیم

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.