سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس کل دادگستری استان یزد:

میراث مکتوب نیازمند ثبت و صیانت است

حجت الاسلام حسین طهماسبی گفت: باید از میراث مکتوب و تاریخ شفاهی کشور همچون میراث معماری صیانت و پاسداری شود.

حجت الاسلام حسین طهماسبی رئیس کل دادگستری استان یزد در بازدید از اداره اسناد و کتابخانه ملی گفت: میراث مکتوب از لحاظ اهمیت و اثرگذاری کمتر از میراث معماری نیست، بنابراین باید از همه ظرفیت‌های ممکن برای حفظ و صیانت از آن استفاده کرد.

وی تاریخ شفاهی را نیز از موضوعات مهم و قابل اهمیت برشمرد و اظهار داشت: جمع آوری و حفظ تاریخ شفاهی برای آیندگان بسیار مهم است، اما نباید تنها خلاصه در جمع آوری شود بلکه باید در بعضی از موارد با مصاحبه‌های چالشی، تطابق گفتار با اسناد موجود راستی آزمایی شود تا آنچه که به عنوان میراث آیندگان می‌ماند، دارای صحت و سلامت و به دور از هر گونه سو گیری باشد.

این مقام قضایی، ثبت واقعیت برای مردم و آیندگان را مهم ارزیابی کرد و افزود: تاریخ نگاری یک امر بسیار مهم و خطیر است که مبادرت به آن باید با شناخت عمیق و حساسیت‌های مضاعف همراه باشد.

طهماسبی از تاریخ نگاری یکی از کتب معروف به عنوان مثال یاد کرد و گفت: این کتاب به طور مفصل و دقیق به ثبت جزئیات وقایع صدر اسلام پرداخته، اما به ثبت وقایع اطراف حجه الوداع و واقعه غدیر که رسیده کاملا دچار تغییر سبک و سهل انگاری و عدم توجه به جزئیات شده که این به معنای سوگیری در نگارش تاریخ محسوب می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان یزد با اشاره به تاریخ ویل دورانت خاطرنشان ساخت: در حالی که نگارش تاریخ ویل دورانت حدود ۱۰۰ سال اخیر صورت گرفته، اما چنان مسائلی را در قالب تاریخ تمدن شرق و ایران تدوین کرده که گویی از مسلمات تاریخ است.

وی ادامه داد: این در حالی است که ارجاعات آن تماما به داستان‌های به ادعای نویسنده مشهور بوده که اتفاقا هیچ شهرتی بین گذشتگان ما ندارند این نیز سوگیری در نگارش تاریخ را نشان می‌دهد.

همچنین در این نشست ضمن امضای یک تفاهم نامه همکاری مقرر شد تا تاریخ شفاهی عدلیه با کمک مرکز اسناد و کتابخانه‌ها جمع آوری شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.