سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت

در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با افزایش ۳ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۸۵ هزار واحدی ایستاد.

هفته کاری که به اتمام رسید، شاخص کل بورس ۲ درصد افزایش یافت و در ارتفاع ۲ میلیون و ۸۵ هزار واحدی و شاخص کل هم‌وزن با افزایش ۱.۱۳ درصدی در پله ۶۷۳ هزار و ۲۶۳ واحدی قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با افزایش ۱.۹۳ درصدی در ارتفاع ۲۲ هزار و ۳۰۳ واحدی ایستاد.

در ادامه کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند بازار سرمایه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در این هفته کاری صنعت استخراج نفت به جز کشف با افزایش ۴.۷۵ درصدی بیشترین رشد را بین صنایع بورسی داشت و صنعت اطلاعات و ارتباطات هم در جایگاه بعدی قرار گرفت. همچنین صنعت وسایل ارتباطی با افت اطلاعات و ارتباطات درصدی در بین صنایع بیشترین کاهش را تجربه کرد.

او اظهار کرد: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۷ هزار و ۷۸ میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که شنبه هزار و ۵۳۹ میلیارد، یکشنبه هزار و ۷۹۵ میلیارد تومان، دوشنبه هزار و ۸۴۲ میلیارد تومان و چهارشنبه هزار و ۹۰۶ میلیارد تومان ارزش معاملات بر روی تابلو ثبت شد.

خروج ۲۰۵ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سهام

او گفت: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۲۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش آنها ۲۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بوده است. همچنین در این هفته کاری ۲۰۵ میلیارد تومان نقدینگی افراد حقیقی از بازار سهام خارج شد.

پایان محدودیت دامنه نوسان ۲ درصدی

در ادامه هم رباب  وفایی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: آخرین روز‌هایی که بازار سهام با دامنه نوسان +-۲% معامله می‌شود را هم پشت سرگذاشتیم و از هفته آتی دامنه نوسانات سهام ۶ درصد می‌شود.

این‌کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: تیرماه خوبی برای بازار شروع شد که همزمان با حمایت بازار ساز از سهام بزرگ و شاخص ساز بود در حالی که دیگر تابلوی معاملات فروشنده خاصی نداشت. در مجموع ماحصل این هفته رشد خوبی برای شاخص به همراه داشت. دامنه نوسان، انتظار برای نتیجه انتخابات و تحولات جنوب لبنان سه موضوع اصلی این روز‌های بازار هستند که هفته آتی با تعیین و تکلیف آنها در کوتاه مدت شرایط مشخص خواهد شد.

او افزود: خبر اصلاح نرخ خوراک پالایشی‌ها نقطه عطفی برای متعادل شدن بازار و بازگشت امید‌ها بعد از ۲ ماه اصلاح قیمت بود. صندوق‌ها به علت دامنه نوسان ۴ درصدی بیشترین رشد رو داشتند. پذیره نویسی دو صندوق اهرمی جدید را هم داشتیم که نیم نگاهی بازار و صندوق‌ها به آن‌ها و خرید‌های احتمالی آنها خواهند داشت. بخشی از پول‌های خارج شده از صندوق‌های درآمد ثابت صرف ثبت نام در پذیره نویسی دو صندوق اهرمی جدید و بخشی صندوق‌های طلا شد.

وفایی اظهار کرد: دلار نیمایی روند صعودی و نرخ اخزا (اوراق خزانه اسلامی) روند نزولی داشت که قبلا هم به اثرات مثبت بنیادی این فاکتور در بهبود روند معاملات اشاره شد با انتشار گزارش‌های سالانه (۱۴۰۲) حسابرسی شده و گزارش‌های ماهانه وضعیت شرکت‌ها بهتر مشخص می‌شود همچنین با وصول بخشی از مطالبات شبکه سلامت از تامین اجتماعی وضع صنعت دارو در دوره وصول مطالبات بهتر خواهد شد.

خبرنگار: کیمیا قلی‌پور 

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.