سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صانعی: دوومیدانی به دست افراد ناکارآمد سپرده شده است

مربی دوومیدانی انتقاداتی در مورد وضعیت دوومیدانی مطرح کرد.

صادق صانعی مربی دوومیدانی در گفتگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، با انتقاد از شرایط فعلی دوومیدانی اظهار کرد: من  دوومیدانی را در سال ۱۳۸۶ زیر نظر مربی‌ام شروع کردم و با توجه به اینکه علاقه زیادی به ورزش قهرمانی داشتم و از سوی پیشکسوتان قدیمی هم مورد تشویق واقع می‌شدم به این باور رسیدم که من یک استعداد فوق‌العاده دارم و برای همین نیز در همان موقع توسط دانیال توماجی که در آکادمی ملی المپیک استعدادیابی می‌کرد تست‌های پیکر سنجی‌ام را انجام داد و به من گفت فیزیک نرم جهانی دارم، این یک مزیت فوق‌العاده برایم است.

او افزود: بعد از گذشت ۵،۶ ماه در اولین مسابقه‌ام نایب قهرمان جوانان ایران در ماده ۱۱۰ متر بامانع شدم و از این مسئله  آنقدر خوشحال بودم، انگیزه بالایی داشتم که بعد از گذشت ۲، هفته دوباره رکورد شخصی خودم را یک ثانیه ارتقا دادم و قهرمان ایران شدم به تیم جوانان ایران برای شرکت در مسابقات جوانان آسیا که قرار بود در اندونزی برگزار شود دعوت شدم.

 او ادامه داد: واقعیت امر این است که دوومیدانی در گذشته شور بالایی داشت به طوری که نه تنها چندین سهمیه المپیک کسب می‌کردیم بلکه حتی مسابقات قهرمانی کشورمان در بعضی ماده‌ها حکم فینال آسیایی و جهانی داشت. متاسفانه این روز‌ها حال روز دوومیدانی اصلا خوب نیست. دوومیدانی توانست در المپیک ۲۰۱۲ لندن عرض اندام کند و در ماده پرتاب دیسک مدال نقره توسط احسان حدادی کسب کنیم.

صانعی تصریح کرد: پس از کسب آن مدال انتظار داشتیم دوومیدانی رو به رشد باشد به نحوی که تعداد مدال‌های کشورمان در المپیک بیشتر و بیشتر باشد، اما این فقط آرزویی بود که محقق نشد. اگر بخواهیم دلایل این افت را بدانیم باید ابتدای امر دانست مشکلات زیادی در دوومیدانی وجود دارد که باعث این پسرفت این رشته شده است. مهم‌ترین مشکلات دوومیدانی نداشتن باشگاه‌های حرفه‌ای در ایران است. باشگاه‌ها فقط زمان مسابقات لیگ با وعده وعید و همچنین فریب ورزشکاران را وادار به امضا کردن قرارداد‌های سفید می‌کنند.

او تصریح کرد: در آخر مبلغ ناچیزی که حتی بعضی موارد دیده شده پول یک ورزشکار دوومیدانی برای خرید یک کفش کتونی هم نیست به آنها می‌دهند. اعزام نکردن تیم‌های ملی به مسابقات معتبر بین‌المللی در همه‌ی رده‌های سنیاز دیگر دلیلی است که موجب این امر شده است.

این مربی لرستانی با اشاره به وضعیت بغرنج دوومیدانی در استان لرستان گفت: کمبود امکانات و سرانه ورزشی در استان خطه پرور لرستان با این همه قهرمان لطمات جبران ناپذیری را به پیکره ورزشکاران وارد کرده است. تیم دوومیدانی لرستان در مسابقات قهرمانی کشور در سال ۱۴۰۱ توانست با بهترین عملکرد بالاتر از سایر استان‌های بزرگ مانند تهران و اصفهان پیشی بگیرد و قهرمان ایران شود، هر چند متاسفانه بعد از آن قهرمانی کام دوومیدانی و مردم لرستان تلخ شد.

صانعی افزود: چرا که اکنون خیلی شرایط رو به راه نیست و دلیل آن بر همگان مشخص است، زیرا وقتی دوومیدانی به دست افراد ناکارآمد و  بدون اندیشه سپرده شده نباید بیشتر از این هم توقع داشت. همین سرپرست‌ها هستند که در فدراسیون‌ها و هیئت‌ها باعث پسرفت و افت ورزش می‌شوند، چون آنها برای اهدافشان تاریخ انقضا گذاشته‌اند و نمی‌توانند به درستی کاری را انجام بدهند. متاسفانه در راس فدراسیون طی یکی دوسال گذشته چندین سرپرست عوض شده و به نظر من نباید یک فدراسیون و یک هیات بزرگی مانند دوومیدانی بیش از سه ماه سرپرست باشد. باید هر چه سریع‌تر مجمع انتخاباتی برگزار شود تا دوومیدانی به دست اهلش بیفتد، کار دوباره با اندیشه و استعدادیابی در مدارس و آموزش پرورش شروع شود. باید آکادمی‌های پرورش استعداد‌ها و مدرسه‌های دوومیدانی در سرتاسر ایران دوباره شروع به فعالیت کنند. بنده خودم با ورزشکاران نونهال و نوجوان شروع به فعالیت کرده‌ام و طی مدت یک سال چندین ورزشکار خوب ساختم ولی باید بگویم متاسفانه مربیان پایه حمایت نمی‌شوند.  

وی گفت: اعزام نکردن ورزشکاران نونهال و نوجوان و همچنین سلیقه‌ای عمل کردن سرپرست هیات‌ها و کادر آنها باعث دلسردی همان استعداد‌ها و فراری دادن آن نفرات شده است. مسابقات قهرمانی کشور طی دیروز و امروز در حال برگزاری است و ما امیدوار بودیم که هم شاهد کسب سهمیه‌های بیشتر جهت حضور در المپیک باشیم ولی نتایج واقعا ناامیدکننده بود. دوومیدانی لرستان در زمانی مانند المپیک پکن و حتی همین تا همین سال گذشته نیز ورزشکاران ما خیلی راحت به سهمیه المپیک می‌رسیدند، اما اکنون ورزشکاران‌مان باب میل در بُعد نتیجه‌گیری عمل نکرده‌اند. به نظرم اگر سلیقه‌ای عمل نمی‌کردیم من همین تیم را می‌توانستم قهرمان ایران کنم. شاید دلیل اصلی ناکامی ورزشکاران لرستانی بی انگیزگی آنها است.

متاسفانه ورزشکاران دوومیدانی لرستان با هزینه شخصی خودشان بدون پول کرایه ماشین و پاداش، چطور انتظار داریم همان ورزشکار دوباره بیاید و شق القمر کند.

صانعی با اشاره به اینکه باید یک فرد اصلح برای ریاست دوومیدانی انتخاب شود، بیان کرد: دوومیدانی به یک رییس فدراسیون از جنس خودش نیازمند دارد تا گام‌هایی رو به جلو بردارد. بعد از آن هم امیدوارم هر چه سریع‌تر وحید والی‌زاده مرادی مدیرکل ورزش و جوانان لرستان انتخابات هیات دوومیدانی را برگزار کنند تا از این طریق وضعیت دوومیدانی این استان بهتر و بهتر شود.

وی در خصوص این که باید انتظار چه عملکردی از دو نماینده ایران در المپیک داشت، پاسخ داد: با توجه به نظریه کارشناسی توسط بیشتر قهرمانان اسبق دوومیدانی، کشور ما در این المپیک احتمالا نتایج بسیار ضعیفی ثبت خواهم کرد. به هر حال امیدوارم که ورزشکاران المپیکی ما در این زمان خیلی کم تا المپیک پاریس به بهترین شرایط ایده آل خود برسند چ تا از جایگاه واقعی دوومیدانی ایران در میادین بین المللی و المپیک سر بلند بیرون بیایند.

خبرنگار: مریم طایفه 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
خسروی
۲۲:۳۵ ۰۷ تير ۱۴۰۳
امیدوارم که هر چه سریعتر احسان حدادی ریس فدراسیون بشه و مشکلات دومیدانی حل کنه و جلوی باشگاهی غیر قانونی و دزد بگیره باشگاهای چون پلیمر خلیج فارس خرم اباد که انداختنش بیرون قرارداد سفید میبست با ورزشکار اخر سر پول یک جفت جوراب بهمون میدادن
رضا رحیمی
۱۷:۲۱ ۰۷ تير ۱۴۰۳
درود واقعا حیف شد دوومیدانی طی این سالها افت شدیدی کرده و نیاز به یک مدیریت قوی در راس فدراسیون و برخی هیات ها داره ازجمله هیات دوومیدانی همدان لرستان خراسان خوزستان که مهد دومیدانی ایران بودند