سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کشاورزان از آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی خودداری کنند

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین گفت: سوزاندن بقایای گیاهی در مزارع پس از برداشت محصول ممنوع است و متخلف حسب مورد به جزای نقدی درجه شش موضوع ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود.

علی راه انجام معاون تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین گفت: برابر ماده ۲۰ قانون هوای پاک آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی در مزارع خلاف قانون و با متخلفان به عنوان مجرم برخورد خواهد شد.

وی تاکید کرد: با توجه به نزدیک شدن به زمان برداشت گندم، جو و کلزا در سطح استان و خشک شدن زود علف‌های هرز حاشیه مزارع و مراتع و همچنین سابقه آتش سوزی‌های عمدی و غیر عمدی مزارع در سنوات گذشته، لازم است تا کشاورزان نسبت به این امر اهتمام بیشتری داشته باشند.

وی از کشاورزان استان خواست هرچه سریعتر با انجام عملیات شخم و دیسک نسبت به حذف علف‌های هرز خشک حاشیه مزارع خود اقدام کنند.

راه انجام گفت: آتش زدن بقایای گیاهی، علاوه بر آلودگی محیط زیست همچنین موجب فقیرترشدن خاک از نظر مواد آلی، کاهش حاصلخیزی خاک، از بین رفتن حشرات مفید و شکارگر، فشردگی خاک در اثر کاهش درصد مواد آلی و رطوبت خاک، کاهش تبادلات گازی خاک و کاهش جمعیت انواع میکروارگانیسم‌های خاک می‌شود.

بگفته وی مالکین اراضی زراعی اجاره‌ای در هنگام عقد قرارداد، موضوع حفاظت از اراضی و محیط زیست را در متن اجاره نامه قید و تضمین مناسب جهت ممانعت از آتش زدن بقایای گیاهی و جمع آوری بقایای آلوده کننده محیط را از اجاره کاران دریافت کنند تا دچار عواقب قانونی آن نشوند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.