سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مرمت مسیر آبرسانی عمارت «عالی قاپو» اصفهان

مسیر آبرسانی عمارت «عالی قاپو» اصفهان مرمت شد

 مدیر پایگاه جهانی میدان (نقش جهان) اصفهان گفت: مسیر آبرسانی عمارت عالی قاپو ۱۵ میلیارد ریال هزینه استحکام‌بخشی و مرمت شد.

 فریبا خطابخش افزود: این مسیر که آب را به‌وسیله لوله‌های سفالی و مسی از قسمت‌های پایین عمارت به طبقه چهارم منتقل و از آنجا در حوض مسی سرریز می‌کرد، از دهه ۵۰ مرمت نشده بود و نیاز به استحکام‌بخشی اضطراری داشت.

او  گفت: اقدامات استکام‌بخشی و مرمت بدنه‌های عالی قاپو تا سال ۹۶ به اتمام رسید، اما مسیر و اتاقک‌های آبرسانی در آن زمان مرمت نشد تا اینکه امسال با اعتبارات اداره کل میراث فرهنگی اصفهان این مهم صورت گرفت. به گفته وی، مسیر‌ها و لوله‌های آب عمارت عالی قاپو با همیاری استادان دانشگاه هنر اصفهان، شناسایی و حوضچه‌هایی که در طبقه سوم و چهارم برای مسیر آب تعریف شده بود، مرمت شد.

عمارت عالی‌قاپو از زیباترین معماری‌های به یادگار مانده از دوران صفوی در اصفهان است و با ۶ طبقه، ورودی دولتخانه صفوی محسوب می‌شد. این بنا در سمت غرب میدان امام (نقش جهان) قرار دارد و گفته می‌شود در دوران صفویه به مرور با اضافه شدن بخش‌ها و طبقات، کار ساخت آن تکمیل و در زمان شاه عباس دوم برای چشم‌انداز بهتر بر میدان، ایوان عالی‌قاپو و ۱۸ ستون آن، حوض مسی و تاسیسات آبرسانی آن به این بنا اضافه شد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.