سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قمی:

تحریف قرآن خجالت‌آور است

رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی به برداشت‌های نادرست مشاور یکی از نامزد‌های ریاست‌جمهوری واکنش نشاد داد.

حجت الاسلام محمد قمی در رابطه با برداشت گ‌های نادرست مشاور یکی از نامزد‌های چهاردهمین دوره ریاست جمهوری مطرح کرد: برداشت ارائه‌شده عجیب، سخیف و غلط است. فکر نمی‌کردیم انقدر زود کار از تحریف در روایت توفیقات شهید رئیسی به تحریف کتاب الهی برسد. 

متن کامل صحبت‌های حجت‌الاسلام محمدقمی:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

به عنوان کوچکترین خادم قرآن می‌خواهم از این خروش و غیرت خادمین، اساتید، مفسرین و دغدغه‌مندان نسبت به حقیقت متعالی قرآن تشکر کنم که شاید بیش از بقیه واقف هستند که تحریف قرآن چه لطمات بزرگی به جامعه می‌زند.

شاید باید حمل بر صحت کنیم که جناب آقای دکتر ظریف در این موضوع بر آیات قرآن مُشرف و مسلط نبودند. زیرا این حجم از تحریف در آیاتی که اساساً در فضای نبرد و قتال صادر شده، بسیار تعجب‌برانگیز است!

چه بسا از آقای دکتر پزشکیان که ایشان را به دغدغه قرآنی و روایی می‌شناسم، توقع داشتم که نسبت به چنین برداشت عجیب، سخیف و غلطی از قرآن واکنش نشان دهند. من اصلاً از تفسیر قرآن سخن نمی‌گویم، اگر کسی ترجمه‌ی همین آیات را هم بخواند متوجه تحریف می‌شود

اگر «ان الشر الدواب عند الله» مطرح است، ولی در ادامه می‌گوید با این موجودات باید جنگید و آنها را بابت بدعهدی، سخت مجازات کرد تا دیگر هوس این‌گونه بدعهدی به ذهن‌شان نرسد. این تعابیر صریح و واضح قرآنی وقتی با انگیزه‌ی سیاسی تحریف شود (که ان‌شاءلله اینطور نبوده باشد) باید منتظر اتفاقات بدی در جامعه باشیم.

اگر در توجیه خطا‌های راهبردی گذشته و در دفاع از حرف‌های غلط گذشته که تجربه اثبات کرده است اشتباه بود، دست به تحریف قرآن بزنیم، بسیار جای تلخ‌کامی، دردمندی و گلایه‌مندی دارد.

خواهش می‌کنم اهل معنا، فضای این آیات را بیش‌تر برای جامعه تبیین کنند. مضمون این آیات، مضمون به یک دست شمشیر و به یک دست قرآن است. بعد از این آیات استفاده کنیم که اینها «شر الدواب» هستند و چرا بدی آنها را به پای ما می‌نویسید؟! اتفاقاً، چون شما آن‌گونه که دستور قرآن بود عمل نکردید، مستوجب ملامت قرآن هستید. این برداشت مرا به یاد سواستفاده‌ی سپاه شام می‌اندازد که پس از شهادت جناب عمار، وقتی در بین آنها ولوله افتاد که نکند ما -به دلیل قتل جناب عمار- همان بدترین اقوام هستیم، چنین پاسخ دادند که مسئول شهادت او علی (ع) است که او را به میدان فرستاده است. چنین حدی از تحریف را داریم با چشم خود می‌بینیم.

جای آن دارد کسانی که نسبت به مضامین هدایت‌بخش قرآن، همیت دارند چنین مواضعی را ملامت کنند. آن‌وقت با وقاحت بیاییم آیاتی که مربوط به دوران رشد و تعالی جامعه دینی است را، برچسب فلاکت بر آن بزنیم؟! بعد آن آیات را در این موضوع به کار ببریم؟ قرآن، صامت نیست. قرآن، ناطق است. قرآن ناطق که امام معصوم (ع) است این آیات را تفسیر کرده است. برخی آیات قرآن، برخی آیات دیگر را تبیین کرده است. ما حتی از تفسیر سخن نمی‌گوییم. ترجمه‌ی روان این آیات را مترجمان پیش روی ما گذاشتند. آیا این آیات را تا پایان نخواندید و اینطور برداشت می‌کنید؟!

از پزشکیان که اهل توجه به نظرات کارشناسان هستند خواهش می‌کنم در این موضوع نیز به نظرات مفسرینِ خبره توجه کنند؛ و اگر این نظرات را خوانده‌اید که علی الاسلام السلام. اگر با تبلیغات، با افکار عمومی بازی می‌کنید که ذهنیت جامعه را تغییر دهید، سیاسیون پاسخ شما را خواهند داد. ولی تحریف کتاب آیات الهی، قابل اغماض نیست. از این خروش و غیرت معلمان و مفسران قرآن تشکر می‌کنم. سخنان بسیاری در این آیات است که ان‌شاءلله اهل معنا و اهل دقت، آن‌را به تفصیل تبیین کنند و بنده را از این‌که به تفصیل وارد این مباحث محتوایی شوم، معاف بفرمایند.

از لحن و کام تلخ خود عذرخواهی می‌کنم. شهادت حضرت آیت‌الله رئیسی حال همه‌ی مردم را قدری دگرگون کرد. از همان روز شهادت، این به ذهنم رسید که بی‌اخلاقی در روایت آن‌چه گذشت، چشم‌گیر خواهد بود و برای تبیین حق و حقیقت و خدمت و مقاومت و مکتب حیات‌بخش حضرت امام (ره) توسط این خادم ملت و شهید جمهور، همه وظیفه داریم، ولی گمان نمی‌کردم کار به تحریف قرآن بکشد.

ان‌شاءلله خداوند عالم همه‌ی ما را در فهم حق و مسیری که قرآن برای قیام و جهاد در برابر باطل و استمرار مقاومت در مسیر حق و حرکت به سمت قله ثابت قدم قرار دهد.

با افتخار کوچک‌ترین خادم همه‌ی خادمان و مفسران و اساتید قرآن هستم.

این چند جمله در جهت تشکر از شما بزرگواران عرضه شد.

والسلام‌علیکم‌ورحمه‌‍الله‌برکاته

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۹
در انتظار بررسی: ۰
ف.م
۰۰:۱۶ ۰۳ تير ۱۴۰۳
خدا همه دشمنان قرآن و عترت را نابود کند??
ف.م
۰۲:۱۸ ۰۱ تير ۱۴۰۳
خدا نابود کنه هر کسی که بخواد ب قرآن و عترت خدشه ای وارد کنه
ناشناس
۲۲:۳۰ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
سوءاستفاده از قرآن برای جمع مال و نان و قدرت خجالت آور است.
ناشناس
۲۲:۲۷ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
این دیگه بحث سیاسی نیست که به این راحتی ازش عبور بشه! باید در ابتدای یک برنامه مثل مناظره یک کارشناس قرآنی دعوت بشه و این اشتباه رو رسما اعلام کنه. اون فرد کم فهم تو رسانه ی ملی قرآن رو تحریف کرده پس این موضوع باید تو رسانه ی ملی اعلام بشه
ناشناس
۲۲:۱۹ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
آقای ظریف وقتی از قرآن اطلاع کافی ندارید لازم نیست از آن مثال بیاورید از خودتان مایه بگذارید
ناشناس
۲۲:۱۸ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
هر که با قرآن در افتاد ور افتاد
ناشناس
۲۱:۲۴ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت خواب الان بحث در مورد کارشناسی است که میکروفن پرت میکنه
ناشناس
۱۹:۵۴ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
آفرین
احسنت بر شما حاج آقا
لیبرالیسم،تجاوز ب مفهوم کلمات
۱۹:۴۳ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
توی ایران کافی مسوول باشی یا ی زمانی مسوول بوده باشی،به هیچ عنوان محاکمه نمیشی و مصونیت قضایی علی الابد خواهی داشت!بر خلاف مفهوم کلمه مسوول(سوال شونده)!اگه نه هر کشور دیگه ای بود،خیلی از این مسوولین ما رو میذاشت سینه دیفال(دیوار)
ناشناس
۱۸:۱۳ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
جناب قمی شاید برداشت و تفسیر شما غلط باشد، اینقدر یکدیگر رو خراب نکنید، حتی اگه سلیقه ها با هم از زمین تا آسمان فرق باشد، باید جلوی دشمنان ملت ایران دست واحد بود
ناشناس
۱۸:۱۰ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
شرم آور هست، شرم آور
ناشناس
۱۸:۰۸ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
بعضی نامزدها در حد ریاست جمهوری نیستند
ناشناس
۱۷:۴۸ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
دین باید از سیاست جدا باشد تا نه دین آسیب ببیند نه سیاست. در ۴۵ سال گذشته، خیلی ها از دین برای رسیدن به خواسته هاشون استفاده کرده اند.
لیبرالیسم،تجاوز ب مفهوم کلمات
۱۷:۲۵ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
با ارباب قدیمی بستیم ک یک آب باریکه بهمون بده،...،نداد،ولی قولشو داد و ما هم با تضمین محکم(امضای کری)شاد شدیم و برگشتیم،ارباب بعدی ولی نامهربون بود،همون آب باریکه رو هم رواداریمون نکرد و عهدمونو پاره کرد!اما ما ک کم نمیاریم،ادامه میدیم،در راه عشق ارباب این چیزا ک مهم نیست ما حتی ملت خودمونم قربانی میکنیم!میدونین...عشق لیلی و مجنون دیگه قدیمی شده!،عشق میخوای،عشق کری،عشق اوباما،عشق وندی از نوع شرمنش!بایدن...با تو هم میشه ادامه داد،از تو ب یک اشاره ازما فدای جانان
ناشناس
۱۶:۴۴ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
خدا به دادمون برس
ناشناس
۱۶:۴۰ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
نگران نباشید بعنوان وزیر خارجه انتخابش نمیکنیم.
ناشناس
۱۶:۲۵ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
خب اگه فقط فاز آزادی بردارند یه عده قلیل بهشون رای میده و شریعت زدایی شون رو میشه باید با چهار تا آیه پوشش بدن یا نه
ناشناس
۱۵:۵۶ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
بله فقط تفسیرهای شما از قران درسته
حسن
۱۵:۴۷ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
آیت الله گرامی می توانی توضیح دهی که چرا در زمان جمع آوری قرآن فعلی چرا خلیفه وقت قرآن نوشته شده توسط علی را نپذیرفت
ناشناس
۱۵:۴۳ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
تعریف معنایی کلمات قران در نطر بگیریم که اصلا با حرف شما مطابقت ندارد و جایی از دشمنی و جنگ نگفته،اگه تفسیر شمادهست که تفسیر قران لازم نددره چون خود خدا گفته بقدری شیوا گفته که برای همه قابل فهم بلشد،البته اگه کسی نخواد به نفع خودش برداشت کنه
کوهکمری
۱۵:۳۶ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
غرب زده ها این طوریه هرکجا منافعش باشد این طور تعبیر میکند آنهم جلو چشم مردم شیعه وکشور اسلامی
ناشناس
۱۵:۳۵ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
درود به شرفت حاج آقا.خود قرآن اجرتان رو بدهد.آفرین برشما درود درود درود
ناشناس
۱۵:۳۱ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
پزشکیان که اهل توجه به نظرات کارشناسان نیویورکی هستند و معتقد به روی کار امدن همان استخدامی های زمان میرحسین و رفسنجانی و خاتمی به عنوان کارشناسان با تجربه و هم حزبی های خودش . خیلی خیالت خوشه طلبه گرامی
ناشناس
۱۵:۳۰ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
دولت فعلی هنگام انتخابات قبلی اون همه وعده داد در مورد حل مشکلات بورس و کاهش تورم و هیچ کدام را عملی نشد قرآن در مرود چنین افرادی چه می فرماید
ناشناس
۱۵:۲۹ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
مردم به خدا رای ای که میدید حق الناس هست اگر دولت روحانی تکرار بشه کشور بدبخت می شه من یه مستاجرم سیاست های غلط روحانی و خاتمی در قبال مسکن مردم رو بیچاره کردن
هادی
۱۵:۲۳ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
تاریخ تکرار می شود و اگر مردم جهل بورزند هنوز کسانی هستند که قران بر نیزه کنند و نیرنگ بزنند. بایستی مواظب باشیم که از یک سوراخ چندین بار گزیده نشویم و در مقابل تحریف قران بایستیم.
ناشناس
۱۵:۰۷ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
پزشکیان نمونه غرب زده اصلاح طلبان
ناشناس
۱۴:۵۸ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
ظریف قرآن به تو سیلی خواهد زد به خاطر دروغهایی که به قرآن بستی
ناشناس
۱۴:۵۴ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
سردرد گرفتم