سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بزرگترین تالاب فصلی مهاباد پس از ۲۰ سال احیا شد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: حق‌آبه برای تالاب گروس از رودخانه این شهرستان تعیین شده و با افزایش بارش‌های بهاری و عبور رودخانه از تالاب پس از ۲۰ سال برای نخستین بار بخش های از آن احیا شده است.

فاروق سلیمانی رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: تالاب گروس در این شهرستان به عنوان بزرگترین تالاب فصلی آذربایجان‌غربی برای نخستین بار طی ۲۰ سال اخیر با تامین حق‌آبه احیا شد و در این فصل میزبان پرندگان آبزی و کنارآبزی شده که تحقق این امر در کنار وضعیت مناسب دیگر تالاب ها، مهر تاییدی بر زندگی دوباره این زیستگاه‌های طبیعی در استان است.

وی اضافه کرد: تالاب فصلی گروس با بیش از ۴ هزار هکتار مساحت بزرگترین تالاب فصلی آذربایجان‌غربی و در نزدیکی تالاب بین المللی کانی‌برازان و از تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه به شمار می‌رود.

سلیمانی ادامه داد: مهاباد علاوه بر تالاب فصلی گروس دارای تالاب‌های بین‌المللی کانی‌برازان و قوپی‌باباعلی، تالاب دایمی حسن‌خان و تالاب‌های فصلی داشخانه و قره‌قشلاق است و تالاب‌های این شهرستان هر سال در فصل پاییز و بهار میزبان هزاران قطعه پرنده آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی می‌شوند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد تصریح کرد: بارش بیش از ۴۰۰ میلی متر بارندگی در آذربایجان غربی و عزم دولت برای احیای دریاچه ارومیه و تالاب‌های اقماری آن به فرصت مغتنمی برای برخی تالاب‌های این حوزه تبدیل شده است که مدت ۲۰ سال است خشک شدند و امسال برای نخستین بار دوباره احیا شدند.

مهاباد با ۲۶۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.