سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برنامه سه ساله استان یزد برای تولید ۱۰۰ هزار راس دام

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: در تلاشیم با بهره‌گیری از ظرفیت سرمایه‌گذاران صنعتی و معدنی استان تا سه سال آینده با تولید ۱۰۰ هزار دام، خودکفا شویم.

محمدعلی حاتمی‌زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در جمع اصحاب رسانه استان یزد به مناسبت هفته جهاد کشاورزی با اشاره به شاخص‌های کلان اقتصادی در دولت سیزدهم گفت: استان یزد با ۸۷ هزار نفر بهره‌بردار کشاورزی سهم ۹/۸ درصدی از تولید ناخالص داخلی را دارد.

حاتمی‌زاده از سهم ۲/۵ درصدی ارزش افزوده محصولات کشاورزی استان یزد نسبت به کل کشور خبر داد و افزود: سهم اشتغال بخش کشاورزی در استان ۱۵ درصد بوده و ظرفیت صادراتی استان ۶۳۴ هزار تن در سال است و ارزش محصولات با قابلیت صادرات ۶۵۰ میلیون دلار برآورد می‌شود.

ئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به مساحت ۱/۳ درصدی اراضی کشاورزی استان نسبت به کل کشور تصریح کرد: کل تولیدات محصولات کشاورزی استان ۱۸۱۰ هزار تن و ارزش ریالی آنها ۶۵ هزار میلیارد تومان است. حاتمی‌زاده از اعطای ۱،۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی به متقاضیان واجد شرایط خبر داد و گفت: با توجه به خسارت‌هایی که در شرایط آب و هوایی خاص به کشاورزان وارد شده از محل صندوق بیمه محصولات کشاورزی ۳۹۰ میلیارد تومان غرامت به خسارت دیدگان پرداخت شده است.

حاتمی‌زاده در تشریح جایگاه‌های برتر تولیدات بخش کشاورزی استان یزد ادامه داد: این استان جایگاه نخست پرورش اسب، پرورش بلدرچین، کبک و تولید روناس، بز سانن و پرورش تیلاپیا را دارا است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: استان یزد جایگاه دوم تولید محصولات گلخانه‌ای، جایگاه سوم تولید پسته، زردآلو و قیسی و پرورش شتر داشته و در تولید انار رتبه چهارم، در تولید زعفران رتبه هفتم و رتبه هشتم تولید خرما در کشور دارد.

وی با اشاره به سفر‌های ریاست جمهوری به استان یزد گفت: در دور اول سفر ۱۸ مصوبه با اعتبار ۷۷۴ میلیارد تومان داشتیم که ۵۴ درصد آن پرداخت شده است.

حاتمی‌زاده ادامه داد: در دور دوم سفر‌ها نیز ۶ مورد در بخش کشاورزی بود که ۳۸ میلیارد تومان اعتبار مصوب داشته و ۱۰ میلیارد و ۶۲۰ میلیون تومان جذب شده است.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد از افزایش تولید نشاء از ۸۰ میلیون عدد به ۱۴۰ میلیون عدد خبر داد و گفت: گلخانه‌های استان به میزان ۱۶۰ هکتار توسعه یافته است و ۶۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی تجهیز و نوسازی شده است.

حاتمی‌زاده تاکید کرد: با اجرای قانون انتزاع و حذف ارز ترجیحی و.. که از جمله اقدامات دولت بود و همه اقتصاددانان بر اجرای این امر تاکید داشتند تا یارانه به انتهای زنجیره داده شود نه به سرمایه‌دار، این اقدام به بخش کشاورزی محول شد و متأسفانه همزمان ذخایر مالی و استراتژیکی تمام شده بود، اما در حال حاضر ذخیره مواد پروتئینی و نهاده‌های دامی کافی بوده و تا شش ماه در کشور ذخیره داریم. وی اضافه کرد: با اجرای قانون در حوزه مرغ و تخم و نگاه صادرات محور وزارتخانه در این دو بخش، صادرکننده هستیم و جوجه‌ریزی استان ۴۰ تا ۵۰ درصد نسبت به ماه‌ها و سال‌های قبل افزایش یافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد، از ذبح ۴۰۰ هکتار گوشت گوسفندی خبر داد و گفت: در حال حاضر ۳۰۰۰ تن کسری گوشت گوسفندی در استان داریم و نیاز استان را از خارج استان تأمین کرده‌ایم.

حاتمی‌زاده عنوان کرد: ظرفیت زیادی در مراتع بلامعارض داریم، که با بهره‌گیری از این مراتع می‌توانیم بیش از ۱۰۰ هزار رأس دام پرورش بدهیم، در کنار آن با اجرای برنامه مگافارم در نظر داریم از ظرفیت صنایع و معادن در تولید دام استفاده کنیم و با سرمایه‌گذاری این بخش به زودی ۱۰۰ هزار دام مولد خواهیم داشت و نیاز‌های استان برطرف می‌شود.

وی ادامه داد: در این خصوص نوع دام‌ها مشخص شده است و در طی سه سال در این زمینه خودکفا خواهیم شد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی گفت: روزانه ۱۱۵ تن تخم‌مرغ در استان یزد تولید و ۴۵ تن از آن در داخل استان مصرف می‌شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.