سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خدمت رسانی ۱۷ قربانگاه روز عید قربان در یزد

مدیرکل دامپزشکی استان یزد، از خدمت رسانی ۱۷ قربانگاه در روز عید سعید قربان در استان خبر داد.

فاتحی نیا مدیرکل دامپزشکی استان یزد در نشست خبری با اصحاب رسانه شهرستان بافق گفت: در استان یزد ۱۷ نقطه مشتمل بر ۹ کشتارگاه صنعتی و سنتی دام و شش قربانگاه موقت در شهر یزد و ۲ مجموعه در شهرستان تفت و بافق به صورت رسمی با حضور ناظرین بهداشتی و شرعی دامپزشکی در روز عید سعید قربان از ساعت پنج صبح کار خود را آغاز می‌کنند. 

او افزود: مردم می‌توانند در کشتارگاه‌ها و قربانگاه‌های موقت حاضر شوند و دام خود را در آنجا هم تامین و هم قربانی کنند. 

فاتحی نیا در مورد بیماری تب کریمه کنگو که مشترک بین انسان و حیوان است، هشدار داد و بیان کرد: برای در امان ماندن از این بیماری، نگهداری گوشت به مدت ۲۴ ساعت در سردخانه ضرورت دارد. 

او خاطر نشان کرد: گوشت‌هایی که در قصابی‌ها با مهر دامپزشکی عرضه می‌شوند، این ۲۴ ساعت را سپری کردند و مردم با خیال راحت می‌توانند استفاده کنند. 

مدیرکل دامپزشکی استان یزد تصریح کرد: گوشت‌هایی که در قالب نذری و قربانی به دست مردم می‌رسد، ممکن است این ۲۴ ساعت را طی نکرده باشد؛ بنابراین تاکید می‌شود ابتدا ۲۴ ساعت در سردخانه نگهداری و سپس مصرف کنند.

او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در سالی که گذشت هزار و ۲۶۰ مورد خام دامی غیر بهداشتی کشف، بیش از ۱۰۷ تن فرآورده ضبط و ۹۹ تن معدوم شد که با این حذف، گام بزرگی در سلامت مردم برداشته‌ایم.


فاتحی نیا با اشاره به اهمیت نظارت‌های بهداشتی یادآور شد: با سامانه ۱۵۱۲ گام بزرگی در نظارت‌های بهداشتی برداشته شده است که این سامانه نظارت ما را سریع‌تر می‌کند.


او ادامه داد: در سال گذشته صادرات هزار و ۴۰۰ تن پا و پنجه مرغ داشته ایم.


مدیرکل دامپزشکی استان یزد گفت: در حوزه پیشگیری از بیماری‌های دامی افزود: سگ‌های صاحب‌دار مانند نگهبان و گله را واکسینه کردیم که خدمات به صورت رایگان انجام می‌گیرد و بالغ بر ۸۰۰۰ سگ قلاده‌دار تاکنون واکسینه شده‌اند.


او در رابطه با تب مالت به عنوان بیماری مشترک بین انسان و حیوان گفت: در سال ۱۴۰۱ تعداد۷۰۰ نفر مبتلا داشته‌ایم که در سال ۱۴۰۲ به ۵۰۰ نفر تقلیل یافت.


او همچنین اضافه کرد: در رابطه با بیماری طاعون، یکی از راه‌های پیشگیری، واکسینه کردن حیوانات اهلی است که برای تولید کنندگان و بهره‌برداران این کار به صورت رایگان صورت می‌گیرد.


فاتحی نیا افزود: به منظور کنترل بیماری سل بعنوان بیماری مشترک خطرناک که می‌تواند از انسان به دام هم منتقل شود، تست کشتار انجام می‌شود.


او دامه داد: اردو‌های جهادی یک عملیات مضاعف بر سایر اقدامات ماست که با همکاری بسیج درسال جدید ۳۸ اردو جهادی برگزار شده است.


او گفت: در بحث کشتار کشتارگاه طیور ۳۵ میلیون قطعه جوجه ریزی در کل مرغداری‌های استان انجام شده است و سیاست ما این است که جوجه ریزی بیشتر شود که در کنترل قیمت‌ها و تامین بازار مشکلی نداشته باشیم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.