سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اتهام جدید جمهوری چک علیه روسیه

نخست وزیر جمهوری چک روسیه را متهم به تلاش برای خرابکاری در این کشور کرد.

پس از آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، روابط میان کشور‌های اروپایی با روسیه به شدت تیره و تار شد. طی این مدت مقامات اروپایی به صورت گاه و بی گاه اقدام به مطرح ساختن اتهاماتی علیه روسیه پیرامون مداخله مسکو در امور داخلی خود و یا اقدامات خرابکاران کرده اند. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، در جدیدترین اتهامات مطرح شده علیه مسکو، پتر فیالا، نخست وزیر جمهوری چک روسیه را متهم به دست داشتن در آتش سوزی عمدی اتوبوس‌های شهری این کشور در هفته گذشته کرد. 

فیالا در این باره به رسانه‌ها گفت: ما به این مسئله مشکوک هستیم که احتمال دارد این حمله از سوی روسیه برنامه ریزی و اجرایی شده باشد. این امر بخشی از جنگ‌های ترکیبی (هیبریدی) روسیه علیه ما است. از این رو، ما مجبور هستیم از خود در برابر چنین حملاتی محافظت کرده و مانع از وقوع دوباره آنها شویم. 

پلیس پراگ روز شنبه از دستگیری یک مرد ۲۶ ساله به اتهام تلاش برای آتش زدن اتوبوس‌های شهری خبر داده و این اقدام را تروریستی خواند. این مرد اسپانیایی زبان بوده و اهل آفریقای جنوبی است. 

براساس تحقیقات پلیس، این مرد پیش از انجام این حمله در روز چهارشنبه هفته گذشته، به مدت ۵ روز در جمهوری چک اقامت داشته است. با این حال، به دلیل هشیاری مسئولان شهری، این فرد موفق به انجام این حمله نشده است. 

جمهوری چک عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بوده و از مهمترین حامیان اوکراین در جنگ با روسیه محسوب می‌شود. 

مقامات لهستانی نیز می‌گویند به دلیل کمک‌های تسلیحاتی که به اوکراین در جنگ داشته اند، روسیه به دنبال مداخله و خرابکاری در این کشور است به منظور بی ثبات سازی لهستان است. 

روسیه بار‌ها اتهامات مطرح شده از سوی مقامات اروپای شرقی را رد کرده است. 

مترجم: ابوالفضل هاشمی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۵:۳۷ ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
تحریم کالاهای روسیه
ناشناس
۲۲:۴۱ ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
دقیقا