سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برنامه‌ریزی برای رشد ازدواج و افزایش فرزندآوری در استان قم

در دومین رویداد استانی جایزه جوانی جمعیت در قم، بر برنامه‌ریزی برای رشد حداقل ده درصدی ازدواج، کاهش ده درصدی طلاق و افزایش فرزندآوری در استان تأکید شد.

سیدمحمد آقامیری؛ استاندار قم، در دومین رویداد استانی جایزه جوانی جمعیت که به همت دفتر امور زنان و خانواده استانداری در سالن همایش‌های شهرداری قم برگزار شد با تبریک حلول ماه ذی‌الحجه گفت: ماه ذی‌الحجه از خیلی جهات برای همگان قابل استفاده است و توجه به الگو‌های زندگی در این ماه همچون ازدواج حضرت امیرالمومنین (ع) و حضرت زهرا (س) از فیوضات ویژه این ماه است.

استاندار قم تاکید کرد: الگوی اولیه زندگی شیعیان باید مبتنی بر مکتب اهل بیت (ع) باشد و در نوع و شیوه زندگی کردن، همدلی و خوب زندگی کردن باید تلاش کرد و فرزندان خود را مطابق با مکتب اهل بیت (ع) تربیت کرد.

او عنوان کرد: فرزند صالح، نعمت است و اگر تربیت متناسب با مکتب الهی باشد، این نعمت تکمیل خواهد شد و اگر فرزندان با آموزه‌های دینی بزرگ شوند، کمترین هزینه و بیشترین بهره را برای جامعه خواهند داشت.

آقا میری بیان کرد: فرزند تربیت شده مکتب اهل بیت (ع) خود کانون فرهنگی است و آموزه‌های دینی در منزل را می‌تواند خودبه‌خود به نسل‌های بعدی منتقل کند.

استاندار قم گفت: در استان قم آنچه که مهم است جمعیت و جوانی آن است، زیرا فرمان مقام معظم رهبری است، بنابراین به‌طور ویژه باید در این مورد کوشش کرد.

استاندار قم افزود: بیشترین نقش را باید پدر و مادر در تربیت مکتبی برای بچه‌ها ایفا کنند و فرزندی که به جامعه تحویل می‌دهند در همه ابعاد شخصیتی زبانزد و الگو باشد و آن وقت است که پدر و مادر احساس لذت می‌کنند.

او عنوان کرد: نهال هر چه بزرگتر شود، امکان شکل‌گیری کمتری دارد و ابتدا به ساکن باید روی آن کار کرد و در این حین تربیت و احساس مادری نقش بسزایی دارد، زیرا گاهی اوقات حکم پدری کارساز نیست ولی احساس مادرانه ممکن است مسیر زندگی را عوض کند.

معاون اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم نیز در این همایش بیان کرد: در قرآن کریم دو دسته از آیات به نمایندگی از دو نوع اندیشه پیرامون جمعیت و فرزند و فرزندآوری نازل شده است.

حجت الاسلام سید اسماعیل حسینی‌مقدم افزود: یک گروه از آیات در مقام تبیین اندیشه فرعون و مستکبران در طول تاریخ بشر است که تلاش آنها به فساد کشیدن زمین است و دو برنامه محوری را برای تباه کردن زمین دنبال می‌کنند.

حسینی‌مقدم تصریح کرد: هدف این گروه این است که عمران و آبادانی و رفاه را از اهل جامعه بگیرند و نسل را در جامعه تباه کنند و حتما یکی از شاخه‌های تباهی نسل، تصمیم نابخردانه‌ای است که از غرب آغاز و در کشور‌های مشرق زمین تثبیت شد و امروز متاثر از وجود غرب‌اندیشان ایران هم جامعه درگیر شده و آن کاهش فرزندآوری است.

او  به شعار فرزند کمتر، زندگی بهتر اشاره کرد و غرب را منشاء این شعار دانست و گفت: اندیشه دیگر الهی است که حیات جامعه را در گرو برخورداری از مال و فرزند معرفی می‌کند و لذا یکی از راه‌های لذت بردن از نعمت الهی برخورداری از نعمت فرزند است.

معاون اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم تصریح کرد: امروز کشور ما دو نوع تجربه در هر دو بعد را به خود دیده، هم فرزندآوری در دهه ۶۰ که میانگین جمعیتی در هر خانواده بالای سه فرزند بود و هم امروز که متأثر از اندیشه غرب جمعیت رو به کاهش است.

حسینی‌مقدم به بسته تشویقی دولت شهید جمهور پرداخت و بیان کرد: این امر، یک گام بسیار ارزنده بود که در این پنجره طلایی جمعیت متحول شویم و به خود بیاییم و همه دستگاه‌ها باید به آن متعهد باشند تا گرفتار بحران نشویم.

او تاکید کرد: جمعیت جوان منشاء حرکت، دانش، تولید و جهش است، بنابراین خانواده‌ها باید متاثر از مکتب اسلام به میدان بیایند، در سال گذشته که بخشنامه جوانی جمعیت و سیاست‌های تشویقی اعلام شد، بحث کاهش جمعیت در ۱۵ استان متوقف شد.

حسینی مقدم تشریح کرد: امسال باید آسیب‌هایی که در این حوزه کشور را تهدید می‌کند، رفع شود و در این راستا همه باید دست به دست هم دهند و در بحث ازدواج اتفاقات خوبی را رقم بزنند.

او در ادامه افزود: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۲۹۷ ازدواج نسبت به سال ۱۴۰۱ کاهش داشته که نهایتا منجر به این شد که مجموعه دستگاه‌های مرتبط یک بسته‌ای تهیه کنند که در صورت تصویب کارگروه برای ازدواج‌های جدید استان قم، مشوق‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شود.

حسینی مقدم در پایان گفت: نباید بگذاریم آسیب‌های کاهش جمعیت دامنگیر شهر قم شود، باید رشد حداقل ده درصد ازدواج، کاهش ده درصد طلاق و افزایش ده درصد فرزندآوری را پیگیر باشیم.

مشاور امور زنان و خانواده استانداری قم نیز در این همایش گفت: جمعیت و فرزندآوری یکی از موضوعاتی است که بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری، باید یک نگاه ویژه و اهتمام جدی به این مساله صورت گیرد.

مریم عرب نژاد افزود: تمام دستگاه‌های اجرایی و موسسات مردم‌نهاد در رابطه با تله و بحران جمعیتی باید تلاش کنند و با تعامل و هم‌افزایی، از لحاظ آماری و اقدامات و فعالیت‌ها به نتایج مطلوب در این حوزه نزدیک شوند.

او در خصوص رویداد جوانی جمعیت ابراز کرد: از سال گذشته این رویداد در دو سطح ملی و استانی آغاز به کار کرده، رویداد ملی ۲۹ اردیبهشت‌ماه با حضور شهید جمهور برگزار شد و در قم به دلیل شهادت جانسوز رئیس‌جمهور به این زمان موکول شد.

مشاور امور زنان و خانواده استانداری قم تصریح کرد: این رویداد در ۷ شاخص برنامه‌ریزی شد، از جمله خانواده، نخبگان، مدیران و دستگاه‌های اجرایی، دستگا‌های دولتی، جمعیت رسانه و فضای مجازی که طبق فراخوانی که داده شد افراد مختلفی ثبت‌نام کردند و از بین این افراد طبق داوری ۱۵ نفر به عنوان برترین‌ها تجلیل شدند.

مشاور امور زنان و خانواده استانداری قم بیان کرد: در حوزه دستگاه‌های اجرایی نیز ۱۲ دستگاه دولتی که در حوزه جوانی جمعیت فعالیت داشتند، ۴ دستگاه از جمله اداره راه و شهرسازی، دانشگاه علوم پزشکی، اداره کل ورزش و امور جوانان و ستاد اجرایی فرمان امام اقدامات شاخصی انجام دادند.

عرب‌نژاد تاکید کرد: جبهه‌های مردم‌نهاد در حوزه جوانی جمعیت نیز فعالیت‌های شایان توجهی داشته ولی جوانی جمعیت به یک نفر و چند دستگاه مرتبط نیست و همه باید مطابق با امر ولی فقیه راوی و راهبر حوزه جمعیت باشند و امید به اینکه در پایان سال در حوزه آمار جمعیتی تغییرات قابل چشمگیری داشته باشیم.

برچسب ها: فرزند آوری ، ازدواج
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۲:۰۲ ۱۸ تير ۱۴۰۳
سکه گران است