سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

فرهنگ‌سازی در حجاب باید قلبی باشد

یک پژوهشگر فرهنگی تأکید کرد که فرهنگ سازی در مسئله حجاب باید به شکل اعتقادی و قلبی باشد.

مهرشاد شبابی، استاد دانشگاه و پژوهشگر فرهنگی درمورد برخورد جامعه و متولیان با شخص بی‌حجاب یا شل حجاب و بدحجاب و مظاهر عفاف و حجاب در آن بیان کرد: در این رابطه بحث ابلاغ و تبلیغ وجود دارد. مثلاً پیامبر گرامی اسلام صل الله علیه وآله والسلم مأمور به تبلیغ بوده‌اند و ابلاغ و تبلیغ به این معنا نیستند که فقط از زبان به گوش برسد چراکه در مسئله حجاب باید به دو بُعد درونی و بیرونی توجه کرد. مثلاً در بُعد درونی، ابلاغ صورت نگرفته است؛ یعنی باید مسئله حجاب بر جان می‌نشست که این اتفاق نیفتاده است. 

شبابی گفت: درمورد پیامبر صل الله علیه وآله والسلم و تبلیغ ایشان که این موضوع به نوعی، با مسئله حجاب نیز، مرتبط است بگویم که حضرت محمّد صل الله علیه وآله والسلم همیشه حیات دارند و صدای ما را گوش می‌کنند چراکه سخنان، آیات و احادیث ایشان پویاست و در زندگی انسان جریان دارد و درواقع، دارد به اهل آن می‌رسد. چون ابلاغ و تبلیغ حضرت رسول اکرم صل الله علیه وآله والسلم به درستی انجام می‌شد و وقتی حضرت (ص) مطلبی را می‌فرمودند بر جان افراد می‌نشست و به همین دلیل، مردم متحول می‌شدند و این تحول با هیچ مسئله‌ای تغییر نمی‌کرد تا جایی که حتی اگر شکنجه می‌شدند، موردتبعیض قرار می‌گرفتند و به زندان می‌رفتند و یا اموالشان گرفته می‌شد ولی با این وجود، حاضر نبودند از آن‌چه که دریافت کرده بودند و به آن باور و ایمان داشتند دست بردارند. چون این موضوع به جان هایشان نشسته بود و از آن عقب‌نشینی نمی‌کردند. 

این پژوهشگر فرهنگی تصریح کرد: در مسئله حجاب، یکی از مشکلاتی که وجود دارد بُعد درونی است و این موضوع در اوایل انقلاب و با وجود امام خمینی (ره) پررنگ‌تر شد ولی پس از آن، آن طور که باید به شکل زیربنایی کار نشد و ابلاغ درستی صورت نگرفت و در واقع، بر جان‌ها نفوذ پیدا نکرد تا به باور و اعتقاد آن‌ها تبدیل شود. به همین دلیل، لازم است که این موضوع به صورت اصولی درست شود.

او مطرح کرد: از نظر درونی، هر فردی برای مسئله حجاب می‌تواند از طریق تحقیق و تصمیم گیری درست اقدام کند و از لحاظ بیرونی، قوانین باید اعمال شود و به همین خاطر، از قوانین نمی‌توان چشم‌پوشی کرد و در این میان، باید توجه کرد که قوانین قدرت اجرایی داشته باشند و آسیب‌هایی نداشته باشند. 

این پژوهشگر فرهنگی افزود: برای مسئله حجاب باید بررسی کرد که اقدامات قانونی یا مواردی مثل گشت ارشاد تا چه اندازه آسیب‌زا بوده و تا چقدر بهره‌برداری مثبت داشته باشد؟ آیا جهت‌گیری‌ها درست بوده‌اند؟ آیا موارد روان‌شناسی و... در برخورد با افراد برای پذیرفتن حجاب درنظر گرفته شده است؟ چون این پذیرفتن بسیار اهمیت دارد و این فرهنگ‌سازی شود و به شکل عمیقی در وجود افراد قرار بگیرد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.