سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تعاونی صیادان مهاباد گرفتار در تور بلاتکلیفی

تعاونی صیادان مهاباد طی ۱۰ ساله گذشته همزمان با ممنوعیت آبزی پروری در سد با مشکلات عدیده ای مواجه شده اند.

اعضای تعاونی صید و صیادان مهاباد که حدود ۴۰ سال سابقه فعالیت صید ماهی در دریاچه سد مهاباد دارند، چند سالی است به دلیل عدم رهاسازی بچه ماهی در داخل دریاچه سد مهاباد، وضعیت بدی دارند و هر سال این وضعیت بدتر و بدتر می شود.

بهترین تولید کنندگان گوشت سفید منطقه اکنون به دورانی رسیدند که حتی توانایی گذرانده معیشت خود را نداشته و تلاش ها برای راهکار مناسب به مانند سایر مناطق کشور فراهم نیست.

سد مهاباد که تامین کننده مستقیم آب شرب شهروندان است محل مناسب فعالیت تعاونی صیادان بود ولی براساس مصوب وزارت نیرو در اوایل دهه ۱۳۹۰ تمامی فعالیت آبزی پروری در آن ممنوع اعلام شد.

صدور مجوز آبزی پروری در پایاب سد مهاباد نیاز به حمایت دارد

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی گفت: به دنبال ممنوعیت آبزی پروری در مخزن سد مهاباد سه راهکاری جلوی تعاونی صیادان مهاباد قرار گرفت که تاکنون هیچ کدام عملی نشده است.

منصور لطفی بیان کرد: در مرحله اول قرار به بازنشستگی اعضای تعاونی صیادان بود که باتوجه به قوانین بیمه تامین اجتماعی این مهم امکان پذیر نبود.

وی با بیان اینکه در مرحله بعدی قرار به جبران خسارت به تعاونی صیادان شد، افزود: این راهکار نیز باتوجه به قیمت حدود ۱۰ میلیارد تومانی کارشناسان و نبود اعتبار توسط نهاد و دستگاه خاصی، بدون نتیجه باقی ماند.

وی جایگزین کردن معیشت را سومین و بهترین راهکار عنوان کرد و گفت: جایگزین معیشت با واگذاری زمین و احداث پرورش ماهی با استقبال تعاونی نیز همراه شده ولی تا بحال حمایت لازم برای اجرای آن صورت نگرفته است.

پنج هزار متر مربع اراضی منابع طبیعی برای احداث آبزی پروری مکان یابی شده است

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی گفت: پنج هزار مترمربع از اراضی منابع طبیعی در بین روستاهای گاپیس و خورخوره مهاباد مکان یابی شده است.

لطفی با بیان اینکه آب این طرح نیز از محل چاه های بستر رودخانه فراهم خواهد شد، گفت: سالانه نزدیک به چهار میلیون مترمکعب آب برای آبزی پروری در این مکان لازم است که پس از برداشت دوباره از طریق کانال وارد دریاچه ارومیه شده و مصرف آبی صورت نخواهد گرفت.

وی اظهار کرد: همچنین امکان توسعه این مکان به مجتمع تفریحی نیز وجود دارد که با بهره برداری از آن ضمن تامین معیشت اعضای تعاونی، به مکان گردشگری برای منطقه تبدیل خواهد شد.

اولویت ما صدور مجوز برای آبزی پروری در مخزن سد مهاباد است

مدیرعامل تعاونی صید و صیادی مهاباد گفت: وجود بچه ماهی و تخم ریزی موجبات تصیفه آب سد را فراهم کرده و از تولید جلبک و موجودات جلوگیری می کند.

جواد شاشانی با بیان اینکه تعاونی صیادان از سال ۱۳۷۴ تشکیل و جز موفق ترین تعاوتی ها در تولید گوشت قرمز بوده است، افزود: اکنون فقط امکان صید ماهی در مخزن وجود دارد که باتوجه به عدم تخم ریزی میزان برداشت در کمترین میزان خود قرار دارد.

وی یادآورشد: با توجه به اینکه از سال ۱۳۹۲ رهاسازی بچه ماهی در دریاچه سد مهاباد متوقف شده، میزان صید اعضای تعاونی نیز هر سال کمتر می شود و اکنون به ۵۰ تُن در سال رسیده است.

شاشانی با اشاره به اینکه در این تعاونی ۴۱ نفر به طور مستقیم و ۲۰۰ نفر نیز به صورت غیرمستقیم اشتغال دارند، گفت: اعضای تعاونی صید و صیادی مهاباد هر سال از اول مهر تا پایان اسفند ماه در دریاچه سد مهاباد تنها مشغول عملیات صیادی هستند و ماهی‌های صید شده را در بازارچه فروش آبزیان این شهرستان عرضه می کنند.

مجوزهای لازم برای احداث آبزی پروری در محل مناسب صادر خواهد

فرماندار مهاباد هم در این رابطه از صدور مجوزهای لازم برای احداث آبزی پروری خبرداد و گفت: در راستای کمک به بحث تولید و اشتغال اعضای تعاونی صیادان نسبت به حمایت از احداث این مرکز اقدام خواهد شد.

حسن عباسی بیان کرد: همچنین آب مورد نیاز و کافی برای فعالیت آبزی پروری در مسیر کانال تامین خواهد شد.

وی با بیان اینکه فعالیت تعاونی صیادان اگر تنها متخص به صید ماهی بوده و تخم ریزی در آن صورت نگیرد، بلامانع خواهد بود، بیان کرد: در همین ارتباط مکاتبات مبنی بر فعالیت صیادی به جای آبزی پروری در سد با استان انجام خواهد شد.

منبع: ایرنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.