سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افزایش احتمال شیوع بیماری بادزدگی در مزارع سیب زمینی استان اردبیل

سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در اطلاعیه‌ای اعلام کرد احتمال شیوع بیماری بادزدگی در مزارع سیب زمینی استان اردبیل افزایش یافته است.

سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در اطلاعیه خود با اشاره به شروع مرحله ساقه دادن جانبی و برگ‌دهی بوته‌ها در مزارع سیب زمینی استان، از کشاورزان خواسته است تا زمان مساعد شدن شرایط اقلیمی و رفع شرایط اپیدمی بیماری از کود ازته استفاده نکنند.
بر اساس اعلام این سازمان، کشاورزان سیب زمینی‌کار استان اردبیل باید با مدیریت آبیاری مزارع و با کاهش مراحل آبیاری تا حد مقدور، از شیوه بیماری بادزدگی جلوگیری کرده و از مصرف و تجویز کود و سموم غیرمرتبط و تقلبی پرهیز کنند.
سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، حذف علف‌های هرز میزبان بیماری، خاک دهی مناسب در پای بوته حداقل ١٨ سانتی‌متر بالاتر از بذر، استفاده از روش آبیاری قطره‌ای، کاهش مصرف کود‌های ازته، استفاده از سم بردوفیکس با نسبت پنج در هزار در رسیدن ارتفاع بوته‌ها به حد پوشش خاک و تکرار سم‌پاشی با نسبت پنج در هزار با فواصل ۲ هفته یک بار تا زمان برداشت محصول را از جمله روش‌های پیشگیری و کنترل بیماری بادزدگی سیب زمینی اعلام کرده است.
سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل یک هفته پیش نیز با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به احتمال شیوع بیماری قارچی سفیدک دروغین در مزارع سیب زمینی استان هشدار داد و خواستار انجام اقدامات فنی توسط کشاورزان در این زمینه شد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.