سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نرخ تورم در ترکیه به ۷۵.۵ درصد رسید

نرخ تورم در ترکیه عدد ۷۵.۵ درصد را نشان می‌دهد و به بالاترین سطح خود رسیده است.

بر اساس داده‌های رسمی منتشر شده در روز دوشنبه، نرخ تورم در ترکیه در ماه می‌گذشته به ۷۵.۵ درصد سالانه افزایش یافت که فراتر از انتظارات بود که نشان دهنده اوج بحران طولانی مدت هزینه زندگی در این کشور است.

براساس گزارش الجزیره، به گفته منابع ترکیه‌ای، این افزایش قابل توجه از کمی کمتر از ۷۰ درصد در آوریل گذشته نشان دهنده چالش‌های اقتصادی مداوم است، علی رغم اطمینانی که دولت ترکیه مبنی بر پایان بدترین شرایط اقتصادی داشت.

 بر اساس داده ها، رشد قیمت ماهانه (معیار ترجیحی بانک مرکزی برای اندازه گیری) نیز به ۳.۴ درصد افزایش یافت که بیش از میانگین انتظارات اقتصاددانان بود.

این افزایش با تغییر اخیر بانک مرکزی به سمت سیاست‌های اقتصادی متعارف‌تر پس از انتخاب مجدد رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور یک سال پیش، مطابقت دارد.

محمد شیمشک، وزیر خزانه داری و دارایی جدید ترکیه اندکی پس از انتشار این داده‌ها از طریق پلتفرم ایکس اعلام کرد: بدترین‌ها را پشت سر گذاشتیم.

 او انتظار داشت کاهش دائمی تورم در ژوئن امسال آغاز شود که می‌تواند منجر به کاهش نرخ شاید کمتر از ۵۰ ٪ در پایان سه ماهه سوم شود.

طی ۱۲ ماه گذشته، تورم در هیچ یک از گروه‌های کالا و خدمات در کشور ترکیه، کمتر از ۵۰ درصد نبوده است. در میان گروه‌های هزینه‌ای نیز، بالاترین تورم مربوط به گروه آموزش با ۱۰۳.۹ درصد است.

مترجم: مینا عظیمی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.