سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استقلال؛ اصلی‌ترین راز مبارزات امام خمینی (ره)

دانشیار و عضو هیات علمی گروه سیاسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: از اصول مهم مبارزاتی حضرت امام (ره) چه قبل از انقلاب و چه بعد از شکل‌گیری انقلاب اسلامی استقلال در حوزه‌های اقتصاد، سیاست و فرهنگ بود و به نظر، استقلال در حوزه فرهنگ مهم‌ترین اصول مورد تاکید حضرت امام (ره) بود.

حجت الاسلام والمسلیمن محمد شجاعیان گفت: قانون اساسی هم همان میراث ماندگاری است که از حضرت امام (ره) به یادگار مانده است قانونی که بر ۳ اصل مهم اسلامی بودن شیوه اداره کشور و مردمی بودن و مهم‌تر از آن تبعیت از ولایت فقیه است.

دانشیار و عضو هیات علمی گروه سیاسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ادامه داد: ولایت فقیه استوانه‌های مهم نظام و حلقه وصل بین نظام و مردم بوده و تنظیم کننده مردمی بودن نظام اسلامی است. جمهوری اسلامی مهم‌ترین دستاورد مهم و نتیجه مبارزات معمار کبیر انقلاب اسلامی است.

شجاعیان بیان کرد: اگر بخواهیم بدانیم که لازمه تحقق اندیشه‌های سیاسی امام چیست باید بر ابعاد اندیشه‌های سیاسی حضرت امام خمینی توجه کنیم. حضرت امام (ره) در اندیشه‌های سیاسی خود بر اسلام جامع و فراگیر توجه داشت. مقصود امام از اسلام جامع، یک مکتب فردی و اجتماعی است و رهنمود‌های اصولی برای حیات فردی دارد و هم برای بعد اجتماعی و سیاسی و اقتصاد برنامه‌های آن دقیق و راهگشا است و عمل به این رهنمود‌ها می‌تواند باعث سعادت انسان در دنیا و آخرت شود.

دانشیار و عضو هیات علمی گروه سیاسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه عنوان کرد: محور دومی که در اندیشه‌های سیاسی امام راحل مورد تاکید است محور «ولایت فقیه» است به این معنی که در عصر غیبت امام عصر (عج) رهبری جامعه بر عهده فقیه امام شناسی است که حکومت را عهده دار می‌شود و تلاش می‌کند که اسلام را در عرصه‌های اجتماعی و فردی تحقق بخشد.

شجاعیان عنوان کرد: محور مهم دیگری که در اندیشه‌های سیاسی حضرت امام (ره) به آن توجه شده عدالت اجتماعی است که براساس آموزه‌های اسلامی مهم‌ترین اهداف مهم انبیاء (ع) به شمار می‌رود. در اندیشه‌های امام راحل برقراری عدالت اجتماعی جایگاه مهمی دارد، مبنای طرح‌ها و برنامه‌ها و آن چه که برای اجرا در نظرگرفته می‌شود باید براساس عدالت اجتماعی باشد؛ لذا با توجه به این اصول لازمه تحقق اندیشه‌های سیاسی حضرت امام (ره) حرکت فکری و فرهنگی بود که در جهت گیری و شکل‌دهی یک انقلاب دینی با محوریت اسلام ناب است.

شجاعیان افزود: اگر به نهضت‌های اسلامی شکل گرفته در سال ۱۳۴۲ نگاهی اجمالی داشته باشیم می‌بینیم که در سال ۱۳۴۲ که امام راحل به ویژه در ۱۵ خرداد نهضتی را آغاز کردند در دنیای اسلام و در کشور‌های مختلف دیدگاه‌هایی در ارتباط با چگونگی تحقق نهضت و نجات جوامع اسلامی از گرفتاری و عقب افتادگی‌ها مطرح بود.

او ادامه داد: در جهان عرب بسیاری بر هم بستگی بین اعراب تاکید می‌کردند یا در گرایش‌های چپگرا بر حزب پیشرو تاکید می‌کردند، اما حضرت امام (ره) با نگاه به اسلام و دید عمیق و تجربه از نهضت‌های اسلامی چه در داخل و چه در کشور‌های اسلامی دو ویژگی را مد نظر داشتند، مبنای جهاد و حاکمیت و مبارزات، اسلام باشد و حاکمیت هم باید اسلامی این نگاه را برای آن دسته از ملی گرایانی که اندیشه لیبرال را برای شکل‌گیری جنبش‌های سیاسی و اجتماعی می‌دانستند مطرح می‌کردند.

شجاعیان با بیان اینکه مهم‌ترین اصول مبارزات حضرت امام (ره) موضوع استقلال بود، عنوان کرد: از اصول مهم مبارزاتی حضرت امام (ره) چه قبل از انقلاب و چه بعد از شکل‌گیری انقلاب اسلامی، استقلال در حوزه‌های اقتصاد، سیاست و فرهنگ بود و به نظر، استقلال در حوزه فرهنگ مهم‌ترین اصول مورد تاکید حضرت امام (ره) بود، ایشان همچنین بر اقتصاد ملی و سیاست مستقل از قدرت‌های جهانی که می‌تواند انقلاب اسلامی را به اهداف خود نزدیک کند، تاکید داشتند.

دانشیار و عضو هیات علمی گروه سیاسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تصریح کرد: در هر کجا و در هر زمانی ما بر اصل استقلال تاکید داشتیم به موفقیت‌های مهمی دست یافتیم، اما اگر بر اصل استقلال توجه نکنیم نمی‌توانیم موفق باشیم. برای جامعه ما سابقه درخشان تمدنی و ظرفیت‌های جوانان آن به همراه رهبری حکیمانه، رمز موفقیت‌های نظام جمهوری اسلامی است، لذا اصل مهم استقلال باید مورد توجه کارگزاران و مسئولان نظام باشد.

شجاعیان افزود: حضرت امام روش مبارزات و انقلاب را بر محوریت مردم رهبری می‌کرد و حکمرانی مطلوب که هدف آن احکام اسلام است را بر محوریت خدمت به عامه مردم می‌دانستند. در طول حیات انقلاب اسلامی هم هرکجا کارگزاران ما روحیه مردمی داشتند و به مردم هم خدمت می‌کردند در همه عرصه‌ها موفق بودند، اما اگر در حکمرانی خود بر اساس سرمایه داری و طبقات مرفه تاکید داشتند با اختلافات طبقاتی روبه‌رو و جامعه از سبک اسلامی دور و به ایده‌های لیبرالی و غربی متمایل می‌شد.

عضو هیات علمی گروه سیاسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با نگاهی به مبارزات جهاد اسلامی در پایان گفت: حماس و حزب الله لبنان نشات گرفته از اندیشه‌های سیاسی حضرت امام (ره) است و می‌بینیم رکن مهم این مبارزات مردمی است و مبارزات آنها موفقیت آمیز بوده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.