سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

راز محبوبیت امام خمینی (ره) از زبان اهل سنت خراسان‌شمالی

همانندی با مردم در سبک زندگی، تمسک به قرآن و مردم داری امام خمینی (ره) موجب شده بعد از گذشت سال‌ها از ارتحال این رهبر فرزانه، همچنان محبوبیت و عشق و ارادت به ایشان در تمامی نقاط حتی در دورترین نقاط مرزی و اهل سنت نشین خراسان‌شمالی ماندگار باشد.

نیمه خردادماه یادآور داغی بزرگ بر جان ایران اسلامی و وداع با رهبری فرزانه است که مردم با یک ندایش بدون هیچ ترسی در برابر رژیم مستبد پهلوی ایستادند.

رهبری که با پایگاه مردمی اش بر شاه ایران و هزاران سرباز و سلاح‌های پیشرفته اش پیروز شد و موجبات نقطه عطفی را در تاریخ ایران فراهم کرد.

کسب چنین جایگاه مردمی را کمتر در میان نظام‌ها و سران سیاسی دنیا می‌توان دید؛ اینکه مردمی با یک ندای رهبر خود در برابر اوج خشونت برآمده از دیکتاتوری بایستند و در اقتدای به او قد علم کنند.

بدون تردید یکی از عوامل موثر این محبوییت در آن است که فرد تا چه اندازه نسبت به مردم خود دلسوزی و همدردی دارد و این مهم در وجود امام خمینی (ره) به وضوح دیده می‌شد.

ایشان در برابر مردم خود احساس مسوولیت می‌کرد و مردم را صاحب اصلی قدرت می‌دانست و همواره شعارش این بود که «من به پشتیبانی ملت، دولت تعیین می‌کنم» و این احساس، امام راحل (ره) را در تمامی نقاط کشور حتی در دور دست‌ترین نقاط مرزی محبوب ساخت.

دایره این محبوبیت نیز محدود به قشر خاصی نبود به گونه‌ای که اهل سنت خراسان شمالی که بیش از ۱۰ درصد جمعیت یک میلیون نفری استان را تشکیل می‌دهند همواره به نیکی از ایشان یاد می‌کنند و بر این باورند که مسلمانان هیچگاه خدمات معمار کبیر انقلاب را در حفظ ارزش‌های اسلامی فراموش نخواهند کرد.

احساس مسوولیت امام راحل (ره) در برابر مردم

مدیر حوزه علمیه هدایتی اهل سنت رازوجرگلان در این باره می‌گوید: امام خمینی (ره) در زندگی همواره منافع شخصی خود را فدای منافع عامه کردند و همین اقدام موجب ماندگاری نام و خاطر ایشان شده است.

آخوند خال محمد سرفراز می‌افزاید: ایشان در برابر مردم و ارزش‌های دینی جامعه احساس مسوولیت کردند و بدون هیچ ترسی در برابر رژیم پهلوی ایستادند.

وی ادامه می‌دهد: اراده و پایگاه مردمی امام راحل (ره) آنقدر قوی بود که شاه با آن همه سرباز، امکانات و تجهیزات نظامی نتوانست در برابر ایشان بایستد و ایشان موجب پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی شدند.

آخوند سرفراز با بیان اینکه امام خمینی (ره) از پیشگامان نهضت جهانی اسلام است، می‌گوید: افکار و اندیشه‌های امام راحل (ره) محدود به جغرافیا و یا قومیت خاص نیست بلکه مربوط به بشریت است و همین امر موجب محبوبیت جهانی اش شده است.

همانندی با مردم در سبک زندگی

مدیر حوزه علمیه امانلی اهل سنت رازوجرگلان نیز در این باره می‌گوید: همانندی با مردم در سبک زندگی و پرهیز از دنیا پرستی و اشرافی‌گری از صفات بارز امام راحل (ره) است.

آخوند گلدی کمالی می‌افزاید: ایشان بار‌ها نیز در دیدار‌های خود با کارگزاران حکومت بر ساده‌زیستی و دوری از تشریفات تاکید داشته اند.

وی ادامه می‌دهد: مردم ساده زیستی امام خمینی (ره) را دوست داشتند و همین شبیه مردم بودن موجب شد که با یک ندای ایشان همه در برابر رژیم پهلوی بایستند و کشور از دست مستبد زمان نجات دهند.

آخوند کمالی با بیان اینکه امام خمینی (ره) درسی از شجاعت و دینداری برای امت اسلام به جا گذاشت، می‌گوید: بی تردید امام راحل (ره) با تفکر خود راه رهایی از ستم را به جامعه جهانی نشان داد و امروز نه تنها ملت‌ها بلکه اندیشمندان آزاداندیش نیز به حقیقت شخصیت تاثیرگذار ایشان پی برده‌اند.

خدمات امام راحل (ره) را فراموش نخواهیم کرد

امام جمعه اهل سنت دهستان حصارچه راز و جرگلان نیز می‌گوید: امام خمینی (ره) یک شخصیت برجسته دینی بود که اهل سنت ایران اسلامی همواره قدردان انقلاب اسلامی و مجاهدت آن بزرگوار در هدایت نظام اسلامی است.

آخوند محمد پروانه می‌افزاید: امروزه اهل سنت زیرسایه انقلاب اسلامی که امام (ره) رهبری آن را بر عهده داشت در انجام فرایض دینی و مذهبی کاملا آزاد است و پیروان این مذهب قدردان نظام اسلامی هستند.

وی ادامه می‌دهد: در واقع بعد از پیروزی انقلاب شاهد هیچ منعی برای آموزش دینی اهل سنت در کشور نیستیم و بستر‌های لازم برای تعلیم و تربیت دینی و گسترش حوزه‌های علمیه اهل سنت نیز مهیا شده است.

آخوند پروانه با بیان اینکه انقلاب امام خمینی (ره) برگرفته از قرآن کریم بود، بیان می‌کند: انقلاب اسلامی با عنایت خداوند متعال و با رهبری امام خمینی (ره) و با اتحاد و همدلی مردم به پیروزی رسید و همه از برکات آن بهره‌مند شدند.

حضرت امام خمینی (ره) الگوی عالم عامل، وقت شناسی، مدیریت، شجاعت، خوش رفتاری، مردمداری، پارسایی و ساده زیستی ساعت ۲۲ و ۲۰ دقیقه شب سیزدهم خرداد ۱۳۶۸ به علت عارضه قلبی در سن ۸۷ سالگی چشم از جهان فروبست.

افزون بر ۱۰ درصد از جمعیت یک میلیون نفری خراسان شمالی را ترکمن‌های اهل سنت تشکیل می‌دهند که در شهرستان‌های راز و جرگلان، مانه، سملقان و بجنورد سکونت دارند.

منبع: ایرنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.