سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معرفی ۲۰ رقم جدید از محصولات دیم در دولت سیزدهم

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور از معرفی ۲۰ رقم جدید از محصولات دیم در دولت سیزدهم خبر داد.

 روستایی گفت: ۲۰ رقم جدید محصولات دیم از ظرفیت عملکرد بالا، تاب‌آوری بیشتر به تغییرات اقلیمی، مقاومت به بیماری‌ها و از کیفیت خوب محصول برخوردار هستند و با اجرای طرح جهش تولید در دیمزار‌ها و با پشتیبانی عملی و فنی از این طرح تولید محصولات زراعی در دیمزار‌ها ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: ۱۸۳ فقره طرح تحقیقاتی ملی، مشترک، مستقل و خاص به همت محققان تحقیقاتی در ستاد موسسه و ۲۶ استان همکار دیم خیز کشور اجرا شده و نتایج آن در دانش‌بنیان کردن کشاورزی دیم و تامین امنیت غذایی پایدار نقش مهمی داشته است.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم تهیه دستورالعمل‌های فنی و بسته‌های زراعی به‌منظور انتقال دانش فنی به مزارع را از دیگر دستاورد مهم موسسه عنوان کرد و گفت: به‌کارگیری دانش فنی در عرصه دیمزار‌ها به خصوص در شرایط خشکی و خشکسالی موجب افزایش چشمگیر تولید و پایداری تولید در دیمزار‌ها را تضمین می‌کند.

روستایی اظهار کرد: به‌کارگیری دانش فنی در شرایط خشکی و خشکسالی موجب افزایش بهره‌وری و تولید دوبرابری در دیمزار‌ها شده است و تولید هسته‌های بذری محصولات زراعی دیم از دیگر فعالیت‌های شاخص این موسسه است.

وی ادامه داد: به‌منظور پشتیبانی علمی و فنی از طرح جهش تولید در دیمزار‌ها در طول سه سال گذشته میزان تولید هسته‌های بذری در موسسه افزایش چشمگیری داشته و بیشترین افزایش مربوط به تولید بذر محصولات تناوبی (نخود، عدس، گیاهان روغنی و علوفه‌ای) بود و در این محصولات به طور متوسط ۱۰۰ درصد تولید افزایش یافته است.

روستایی گفت: ایجاد پایگاه‌های نوآوری باهدف انتقال آخرین یافته‌ها و بسته‌های دانش‌بنیان در مزارع کشاورزان دیم‌کار در مناطق مختلف کشور برای معرفی دستاورد‌های جدید به بهره‌برداران و کارشناسان از نظر تنوع ارقام، تغذیه مطلوب، کنترل علف‌های هرز، آرایش کشت، تغییر تاریخ کاشت از بهار به پاییز در برخی محصولات تناوبی، کشاورزی حفاظتی و دقیق در سال‌های اخیر سیر صعودی داشته است.

موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور به مرکزیت شهرستان مراغه در ۲۱ استان دیم خیز کشور فعالیت تحقیقاتی دارد و ارقام سازگار و پرمحصول جدید معرفی می‌کند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.