سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انجمن هواشناسی ایران اطلاعیه داد؛

هیچ امواج کوهساری در روز حادثه بالگرد رئیس جمهور رخ نداده بود

انجمن هواشناسی ایران اعلام کرد: طبق بررسی‌های علمی صورت گرفته هیچ امواج کوهساری که موجب آسیب به بالگرد رئیس جمهور شهید و همرانش شود رخ نداده است.

برای تنویر افکار عمومی درباره شرایط لازم و چگونگی تشکیل امواج کوهستانی و نقش احتمالی آنها در سقوط بالگرد انجمن هواشناسی ایران  در خصوص شرایط  جوی و احتمال بروز  امواج کوهساری  اطلاعیه داد؛ رئیس جمهور فقید ایران که به‌تازگی توسط برخی کارشناسان در رسانه ها مطرح شده است، توضیحات به شرح زیر لازم به نظر می‌رسد.

برای تشکیل امواج کوهستانی که به آنها امواج «لی» یا امواج ایستاده باد نیز گفته می‌شود، به وجود چند شرط خاص در جو نیاز است:

باد نسبتاً قوی و پایدار که به سمت کوهستان یا موانع زمینی جریان داشته باشد. تعیین حداقل سرعت باد برای ایجاد امواج کوهستانی خطرناک برای هلیکوپتر دشوار است، زیرا به عوامل متعددی از جمله نوع هلیکوپتر، تجربه خلبان، شرایط جوی خاص و ویژگی‌های کوه بستگی دارد. با این حال به طور کلی امواج کوهستانی زمانی که سرعت باد به ۲۰ تا ۳۰ نات یا بیشتر (۲۲ تا ۳۳ مایل در ساعت) برسد می‌تواند برای پرواز بالگردها خطرناک باشد.

شکل مانع راستای وزش باد باید بر جهت کشیدگی کوهستان عمود باشد یا با زاویه کمی بر آن برخورد کند. شیب های تندتر موانع تشکیل امواج را آسانتر می‌کند.

پایداری جوی پایداری توده هوا در راستای قائم به این معنی که لایه های هوا با ارتفاع به طور ناگهانی مخلوط نشوند، مانند وارونگی دما پایداری جو به حفظ امواج در حین حرکت آنها پس از مانع کوهستانی کمک می‌کند.

رطوبت رطوبت کم هوا مطلوب تر است، زیرا ابر و بارش می‌تواند امواج را مختل کند.

عوامل دیگر مانند ساختار قائم دما و فشار جو نیز می‌توانند تاثیر بگذارند. در صورت وجود همه این شرایط امواج کوهستانی می‌توانند در ارتفاعات مختلف بالای کوه یا مانع تشکیل شده و باعث ایجاد ناهمواری و تلاطم شوند که در عملیات هوانوردی به‌ویژه پرواز در سطوح پایین جو می‌تواند مخاطره آمیز باشد.

در سانحه سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهوری در ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، بررسی میدان باد در ترازهای سطوح پایین ارتفاع پرواز بالگرد نشان می‌دهد که در ارتفاع ۸۵۰ میلی بار حدود یک‌هزار و ۵۰۰ متری از تراز دریا، سرعت باد بسیار پایین بوده و در زمان سانحه و ساعت‌های قبل و بعد از آن سرعت باد در این تراز کمتر از ۱۰ نات (پنج متر بر ثانیه) بوده است.

همچنین بررسی میدان باد در تراز ۷۰۰ میلی بار حدود سه کیلومتری تراز دریا با استفاده از داده های باز تحلیل نشان می‌دهد که سرعت باد در این تراز با زاویه نه چندان مناسب با راستای توپوگرافی منطقه برای تشکیل امواج کوهساری چندان زیاد نبوده و سرعت باد در حد ۲۰ نات و کمتر است. از طرفی داده‌های رادیوسوند ایستگاه فرودگاهی تبریز در ساعت ۱۲ به وقت گرینویچ نزدیکترین زمان داده دیدبانی جو بالا به زمان حادثه سرعت باد در محدود ۱۵ تا ۲۰ نات ثبت شده است و داده های نیمرخ جو بیانگر شرایط پایداری نیست (شرط لازم برای تشکیل امواج کوهساری).

بنابراین بر اساس داده‌های بازتحلیل و داده های مشاهداتی، در زمان رخداد و ساعت‌های پیش و پس از حادثه به سبب نبود شرایط لازم، احتمال تشکیل امواج کوهساری با شدتی که بتواند حادثه سقوط بالگرد را رقم بزند، برخلاف نظرات اخیر منتشر شده در برخی رسانه ها از پایه و اساس علمی محکم برخوردار نیست و امواج کوهساری را نمی‌توان عامل مهم در این حادثه به حساب آورد.

بر اساس شواهد مشاهداتی، وجود مه نیز بیانگر نبود چینش قوی باد و تلاطم در سطوح پایین جو و نزدیکی سطح زمین است که نشان دیگر از نبود چینش باد تلاطم و امواج کوهساری قابل ملاحظه است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۶:۳۶ ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
بله کاملا درست می فرمایید
عباس
۰۶:۳۶ ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
بابا جون چرا هی تقلا می زنید سر چیزهایی که نبوده. خوب اونی را بگید که بوده. بالاخره پرواز بالگرد طبق یکسری اصول علمی است و سقوط آن هم علت دارد. ننی شود که مرتب بگوییم این عامل هم نبود. این یکی هم نبود. کدام بود؟
هر چند تا بحال تو ایران علت کدام سانحه اعلام شده که این دومی باشد؟
ناشناس
۲۳:۵۲ ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
شما راست میگین فقط موج ترور بوده و لاغیر
ناشناس
۲۳:۰۸ ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
روح شهدای خدمت شاد ، شهید جمهور به امام رضا(ع)ملحق شد
ناشناس
۲۲:۴۶ ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
ای خدا از غم از دست دادن آقای رئیسی و همراهانش
ناشناس
۲۲:۲۲ ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
علت فرسودگی و نقص فنی است
حمید
۲۲:۲۰ ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
خب، جنگ الکترونیک نبوده، جریان کوهساری هم که نبوده، شواهدی از خرابکاری هم نیست، خب دلیلش پس چیه؟ حتی اگرم ناغافل به کوه نزدیک شده باشن بازم در حد چند ثانیه فرصت داشته تماسی بگیره صحبتی سخنی مگه میشه بی دلیل؟ با بمب لیزری که هلیکوپتر پودر نشده
ناشناس
۲۱:۲۵ ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
کار اسرائیل هستش شک دارید ینی؟
اگه عرضه داشته باشید با کشتی نیروی دریایی سپاه یا ارتش هواپیما نتانیاهو رو که میره سمت امریکا با جنگ الکترونیک بندازیدش تو اقیانوس
ناشناس
۲۱:۱۰ ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
ترور کردند، مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا.
خدا می داند
۲۰:۴۲ ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
تداخلات رادیویی و سیستم ناوبری بالگرد را بررسی کنید شاید دستکاری یا به آنها نفوذ شده است .
ناشناس
۲۰:۳۳ ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
بالگرد ایراد نداشته جای گلوله وجود ندارد امواج کوهساری نبوده آب و هوا خراب نبوده خلبان کارش درست بوده و... می گویند جناب استاندار خیلی جدی با فساد مبارزه می کرده و طبیعتاً دشمنان فاسد زیادی هم داشته! فقط با مهندسی چنین رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ای ایران می توانست بدون دادن بهانه ای دست نظام فاسد سلطه مقابل صهیون قدرت نمایی کند امام جمعه هم که خیلی خاص و مردمی و کار درست بوده آبا احتمال ندارد در یک فاصله کوتاه با سلاحی خاص ( لیزر/ریز پرنده و..) قسمت دم بالگرد را از کار انداختن! در یک شبیه سازی توسط ناسا نشان می داد دود از دم برخواسته و 15 دقیقه بالگرد از کنترل خارج می شود و سعی می شود که فرود بیاد ولی متاسفانه برخورد با ارتفاع باعث این فاجعه می شود
ناشناس
۱۹:۴۳ ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
نه بمب بوده نه گلوله نه امواج کوهستان
په برا چی خورده زمین؟
کوهکمری
۱۹:۱۰ ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
نمی دانم این پهپاد تودریای هندوستان چی کارمیکردهمه میدانند که مرزبا آذربایجان باوجوداسرائیل در منطقه نباید یک پهپادازآسمان منطقه حضور رییس جمهوررسدوازآسمان رئیس جمهورمحافظت میکرد حالا ازاین امکانت دم می‌زنیم رئیس جمهور را امان خدا بسپاریم نیروهای مسلح و اطلاعاتی باید جوابگو باشند
ناشناس
۱۸:۵۸ ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
اخه غضنفر تو هوای یه شهر رو هم نمیتونی برا 24 ساعت درست پیش بینی کنی. بعد تشخیص دادی که اون روز جریان هوایی رخ نداده تو کوه
ناشناس
۱۸:۱۲ ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
روحشان قرین رحمت الهی ان شاءالله
ناشناس
۱۶:۵۰ ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
نمی‌دونم ، یعنی اراده خداوند بوده ؟
ناشناس
۱۶:۴۹ ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
وقتی عوامل کوهساری، حمله موشکی و جنگ الکترونیک بررسی شده و منتفی است می ماند خلبانان بنابر این مقصر خلبان اعلام می شود. راحترین وبدون هزینه و دردسر
ناشناس
۱۶:۱۴ ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
سلام خدا قوت
لطفاً به طور صریح و شفاف اعلام کنید شهید رییس جمهور و همراهانش چگونه بوده است؟؟
ذهن هر آدمی مشغول کرده ؟؟؟
ناشناس
۱۶:۰۶ ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
حتی یک اجزا خیلی کوچک اگر معیوب باشد سبب آسیب می شوند
تکتولوژی 50 سال قبل می تواند هوشمند شود؟؟؟؟؟ ...اگر عیبی دیدش ارور دهد .
با قطعات سنسورها نیمه هادی و .... درجه چند چینی فیک و استوک کشورهای دیگر ؟
ناشناس
۱۵:۱۵ ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
با این حساب نکنه اصلا سانحه ای رخ نداده!!
چون همه چیز نرمال وکاملا طبیعی بوده
ناشناس
۱۵:۱۵ ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
یکی از ضعیفترین و در عین حال مدعی ترین سازمانهای کشور همین هواشناسی هست.
ناشناس
۱۵:۱۳ ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
فقط یک کلام:
عدم درک و تحلیل ارتباط آذربایجان و رژیم صهیونسیتی توسط امنیت ایران...