سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افتتاح طرح راه‌آهن اردبیل به دست شهید رئیسی؛ آرزویی که بر دل ماند

عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن اردبیل که در مراحل نهایی ساخت قرار دارد، قرار بود امسال به دست شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی به بهره‌برداری برسد که این آرزوی مردم اردبیل در پی شهادت رییس‌جمهور در سانحه اخیر سقوط بالگرد بر دل ماند.

تکمیل و افتتاح پروژه راه‌آهن اردبیل ـ میانه که مهم‌ترین مطالبه مردم از دولت شهید رئیسی در استان اردبیل به شمار می‌رود، با تاکید مسئولان امر در اولویت اجرایی قرار گرفت و تلاش گسترده‌ای از سوی وزارت راه و شهرسازی برای اتمام عملیات اجرایی، تکمیل و آماده‌سازی آن برای افتتاح همزمان با سفر رییس‌جمهور فقید و هیات دولت به استان اردبیل انجام شد.

وزیر راه و شهرسازی اوایل زمستان سال گذشته در جریان سفر به اردبیل در خصوص تکمیل این طرح گفت: تکمیل پروژه راه‌آهن اردبیل نیازمند ۱۷ هزار میلیارد ریال اعتبار بوده و تلاش بر این است با تامین اعتبارات از منابع مختلف، این پروژه به اتمام رسیده و در سفر هیات دولت به بهره‌برداری برسد.

مهرداد بذرپاش اضافه کرد: راه‌آهن میانه - اردبیل از پروژه‌های مهم وزارت راه و شهرسازی و مطالبه به حق مردم استان است و دولت تلاش می‌کند هر چه سریع‌تر این پروژه را به اتمام برساند و سعی ما بر این است که با تامین اعتبارات از منابع مختلف، این پروژه تا پایان سال تکمیل شود.

وی همان موقع، سفر رییس‌جمهور شهید به استان اردبیل را منوط به تکمیل پروژه راه‌آهن اردبیل ـ میانه عنوان کرد و وعده داد که با تامین اعتبارات لازم در موعد مقرر، این خط ریلی تکمیل شده و به دست شهید آیت‌الله رئیسی افتتاح شود.

بنا به اعلام مسئولان استان، در دوره خدمت دولت شهید رئیسی اعتبارات خوبی برای تکمیل پروژه راه‌آهن اردبیل اختصاص یافت به طوری که در سال ۱۴۰۰ بیش از هشت هزار میلیارد ریال، در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۳ هزار میلیارد ریال، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد ریال، اوایل سال جاری نیز ۶ هزار میلیارد ریال و در مجموع بالغ بر ۴۲ هزار میلیارد ریال برای تکمیل این پروژه اختصاص یافته است.

با شروع فعالیت دولت سیزدهم تکمیل راه‌آهن اردبیل- میانه با جدیت بیشتری در دستور کار قرار گرفت و با توجه به عبور راه‌آهن از مسیرهای سخت‌گذر، اجرای بخش‌های گلوگاهی و پیچیده در اولویت قرار گرفت و در کنار فاینانس بانکی، پنج هزار میلیارد ریال نیز در سفر اول رییس‌جمهور شهید به این طرح اختصاص یافت.

بخش‌های گلوگاهی و سخت‌گذر پروژه راه‌آهن اردبیل در دوره دولت سیزدهم اجرا شد و سرعت بخشی به عملیات اجرایی این پروژه در سه سال اخیر این امید را ایجاد کرد که با ادامه مسیر این خط ریلی به سمت پارس‌آباد، اردبیل سهم شایسته‌ای از اقتصاد ملی و منطقه‌ای کسب کند.

عملیات اجرایی راه‌آهن اردبیل- میانه به طول ۱۷۵ کیلومتر از سال ۱۳۸۴ آغاز شد اما سال‌ها راکد ماند تا این که مسئولان دولت یازدهم عملیات اجرایی آن را از سر گرفتند و در دولت دوازدهم نیز کار تا مرحله پایانی پیش رفت اما به سرانجام نرسید.

تکمیل ساخت راه‌آهن اردبیل- میانه که جزو سخت‌ترین طرح‌های ریلی کشور به شمار می‌رود، با پیگیری مسئولان امر در سه سال گذشته و در دوره دولت شهید رئیسی سرعت گرفت و با وجود تنگناهای اعتباری اقدامات زیرسازی و ریل‌گذاری آن آغاز شد.

به گفته استاندار اردبیل، طی سه سال گذشته اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل عملیات ساخت پروژه راه‌آهن میانه ـ اردبیل اختصاص یافته و این پروژه این روزها مراحل نهایی اجرا را طی می‌کند.

بنا به اعلام مسئولان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ و نقل کشور تاکنون ۱۳۵ کیلومتر از پروژه ۱۷۵ کیلومتری راه‌آهن اردبیل ـ میانه به صورت ۱۱۰ کیلومتر از سمت اردبیل و ۲۵ کیلومتر از سمت میانه ریل‌گذاری شده است.

صدیف بدری ، نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که ریل‌گذاری ۴۰ کیلومتر از این خط آهن باقی مانده که ۱۰ کیلومتر دیگر آن هم آماده ریل‌گذاری است و پس از آن، ۲۵ کیلومتر از باقیمانده پروژه به زودی تکمیل شده و آماده بهره‌برداری می‌شود.

این خط ریلی پس از نزدیک ۲ دهه از آغاز عملیات ساخت، افزایش پیشرفت فیزیکی آن از ۷۰ درصد به ۹۰ درصد در سه سال اخیر، در سال پایانی دولت سیزدهم در آستانه افتتاح قرار گرفته ولی این افتتاح در فقدان رییس دولتی رقم خواهد خورد که بیشترین سهم را در تکمیل آن داشته است.

مشخصات این پروژه ریلی کشور که در ۱۲ قطعه در حال اجرا است، شامل ۳۵ درصد منطقه کوهستانی و سخت‌گذر، ۴۵ درصد تپه ماهور و ۲۰ درصد دشت است.

همچنین مرتفع‌ترین پل ریلی کشور به ارتفاع ۸۱ متر، ۲۷ کیلومتر تونل و بازگشایی هفت کیلومتر گالری از دیگر مشخصات فنی این پروژه به شمار می‌رود که تکمیل و احداث آن را در زمره دشوارترین پروژه‌های عمرانی کشور قرار داده است.

به گفته مسئولان امر ، در پروژه راه‌آهن اردبیل- میانه ۶۲ دستگاه تونل به طول ۲۳ هزار و ۸۱۰ متر، چهار کیلومتر پل دره‌ای بزرگ، سه کیلومتر پل آب‌رو و ۱۰ دستگاه گالری به طول چهار کیلومتر اجرا شده است.

حجم عملیات اجرایی این خط ریلی بسیار گسترده بوده و برای تکمیل آن حدود ۳۵ هزار تن مصالح فلزی همچون آهن‌آلات، میلگرد، کابل و حدود ۲۲۰ هزار تن سیمان مورد استفاده قرار گرفته است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
احمداز اردبیل
۱۰:۰۶ ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
بیست سال انتظار بس است...
ناشناس
۱۰:۵۰ ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
همه مراکز استان باید راه آهن دو خطه به هم وصل بشن