سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

الزامی شدن جهش تولید مسکن باید در دستور کار دولت ها قرار گیرد

عضو سیاست گذاری مسکن گفت: ساخت دو میلیون واحد مسکونی باقی مانده از ۴میلیون واحد قانون جهش تولید مسکن باید توسط دولت ها ادامه یابد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران در حال حاضر نیاز ساخت مسکن یکی از مهم‌ترین  برنامه‌های است که باید تمامی دولت‌ها از جمله دولت چهاردهم که  تا ماه آینده پای کار می‌آید  در دستور کار خود قرار دهند چراکه اگر مانند دولت‌های دوازدهم و یازدهم این روند ساخت کند شود و یا متوقف شود نیاز مسکن انباشته می‌شود ودر نتیجه بازار وارد رکود می‌شود و تمامی معاملات مسکن قفل خواهد شد.

دولت سیزدهم از همان زمانی که وارد شد کار شد وعده ساخت ۴میلیون واحد مسکونی را داد که با توجه به نیاز اساسی کشور  و قانون جهش تولید مسکن آن را اجرایی کرد بنابراین باید تمامی دولت‌ها و هر دولتی که پای کار می‌آید آن را باید اجرا کند.

ساخت مسکن را نه فراموش و نه از آن غفلت کرده ایم کلید واژه‌ای بود که رئیس جمهور با بهره گیری از آن از استمرار پیگیری دولت برای تحقق ساخت سالانه یک میلیون مسکن در سال خبر داد. دولت در شرایطی این یادآوری برای تحقق وعده خود در حوزه مسکن را داشت که تامین این نیاز اساسی کشور در قانون مصوب و بر عهده دولت گذاشته شده است.

 ساخت بیش از دو و نیم میلیون مسکن در دولت سیزدهم بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم تا کنون ساخت بیش از ۲ میلیون و ۵۱۸ هزار و ۲۸۱ واحد مسکونی در سراسر کشور اجرا شده است. از این تعداد ۳۹۶ هزار و ۹۳۱ واحد مسکونی با واگذاری زمین رایگان در شهرها، طرح جوانی جمعیت و مشمولیت طرح‌های حمایتی به متقاضیان صورت گرفته است. همچنین ۷۹ هزار و ۱۰۴ واحد مسکونی به صورت واگذاری زمین اجاره ۹۹ ساله و ۷۱۳ هزار و ۵۸۶ واحد مسکونی به صورت انبوه سازی در حال اجرا است.

ساخت ۲۵۴ هزار و ۱۴۶ واحد مسکونی توسط نیرو‌های مسلح آغاز و ۲۵۷ هزار و ۷۰۳ واحد مسکونی در بافت فرسوده آغاز شده است. بنابر این گزارش ۱۹۸ هزار و ۶۱۵ واحد مسکونی شهری به صورت خودمالکی، ۴۹۰ هزار و ۸۲۸ واحد مسکونی روستایی در حال ساخت است.

همچنین از ۲۵۰ هزار واحد مسکن مهر باقیمانده از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۱۳۷ واحد تکمیل و تحویل متقاضیان شده است. انباشت نیاز مسکن این آمار که حکایت از دست پر دولت در حوزه مسکن بود، اما به دلیل عدم اهتمام دولت‌های گذشته برای ساخت سالانه یک میلیون مسکن، شاهد انباشت نیاز در بازار هستیم؛ که باید با ادامه دادن روند ساخت مسکن در دولت‌های بعدی این موضوع تکرار نشود.

زمانی کارشناس سیاست گذاری مسکن  گفت: بازار مسکن در سال‌های گذشته نیازش با تولید سالانه ۲۵۰ الی ۳۰۰ هزار مسکن بی پاسخ باقی ماند و همین علت مهم و اساسی باعث شد تا با وجود حجم بالا تولید مسکن در طول عمر دولت سیزدهم همچنان عطش بازار برای عرضه خانه‌های جدید بالا باشد و تب آن فروکش نکند

وی افزود:توجه به این نکته ضروری است که صنعت مسکن در اقتصاد کشور نقشی پیشران داشته و در صورتی که وعده‌ها در این بخش عملیاتی شوند می‌توان توقع داشت رونق و جهش تولید که شعار محوری سال است تحقق یابد.  

دولت‌ها  به دنبال رفع عقب ماندگی حوزه مسکن باشند

 کارشناس سیاست گذاری مسکن   با بیان اینکه طرح نهضت ملی مسکن را از جمله طرح‌های موفق در کشور بود و گفت:  پروژه نهضت ملی مسکن تلاش کرد تا فاصله مردم با خانه دار شدن را کاهش دهد.

وی افزود: این طرح امید افزایی را نیز در جامعه بالا برده است. نهضت ملی مسکن به عنوان یکی از طرح‌های موفق، مورد استقبال مردم هم قرار گرفته است.

او بیان کرد:رشد آمار تولید مسکن درکشور در شرایطی سرعت گرفته است که ساخت و تحویل ۱۴۰ هزار واحد مسکونی مسکن مهر از ۲۴۰ هزار واحد باقی مانده تعهدات دولت‌های قبل و همچنین واگذاری ۷۲ هزار هکتار زمین برای ساخت مسکن شهری در دستور کار دولت است تا بخش عمده‌ای از عقب‌ماندگی‌ها در زمینه تولید مسکن جبران شود.

وی افزود: باید هر دولتی که وارد کار می‌شود به این موضوع توجه کند تا بازار مسکن از روند تولید مسکن عقب نماند و همچنان بازار مسکن بتواند این جهش تولید را شاهد باشد.  

وی افزود: آقای رئیسی این نیاز را احساس کرد و با تمامی قدرت برنامه ساخت ۴میلیون واحد مسکونی را اجرایی کرد و وعده خود برای ساخت مسکن را اجرایی کرد.

خبرنگار: محبوبه کباری 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.