سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کوزه به دوشی اهالی روستای ایلیخ بلاغی قم در سایه خشکسالی

روستای ایلیخ بلاغی قم علاوه بر معضل خشکسالی، این روز‌ها با قطعی کامل آب نیز مواجه شده است و مردم این روستا در انتظار قطره‌ای آب به سر می‌برند.

 روستای ایلیخ بلاغی از توابع منطقه دشت احمد استان قم با ۳۵ خانوار و جمعیتی حدود ۱۰۰ نفر  است که علاوه بر معضل خشکسالی، این روز‌ها با قطع کامل آب نیز مواجه شده است؛  این روستا  چندین سال است که با مشکلات آبی دست و پنجه نرم می‌کند اما همچنین اهالی روستا چندین بار این امر را پیگیری کرده‌اند ولی متاسفانه هیچ اقدامی از سوی مسئولین صورت نگرفته است.

کریم عابدینی یکی از اهالی روستا می‌گوید: بیشتر روستا از بیماری کلیه رنج می‌برند، چون آب روستا از کیفیت خوبی برخوردار نیست.

وی افزود: این روز‌ها اصلا دیگر آبی وجود ندارد که کیفیت داشته باشد؛ آب شربی که برای روستا می‌آورند به علت حمل با تانکر آنقدر بد بود و بد طعم است که نمی‌شود لب به آب زد، اما به ناچار و از روی تشنگی مجبوریم از همین آب مصرف کنیم.

 عابدینی گفت: کم آبی و قطعی آب مهم‌ترین مشکل این روستا است، آب شرب در این روستا ماهی یکبار با تانکر از قم منتقل می‌شود که در حال حاضر این آب قابل مصرف نیست و اهالی پس از مصرف با انواع و اقسام بیماری‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند، آب خانه‌ها نیز بیش از ۱۰ روز است که قطع شده است و اهالی روستا حتی برای رفع نیاز‌های روزانه خود با مشکل مواجه هستند.

 وی تصریح کرد: اکنون حتی قطره‌ای آب در روستا ما وجود ندارد؛ ما برای انجام امورات خود از جمله نظافت مجبوریم به قم برویم، اما خانواده‌های بی بضاعت که امکان رفتن به قم را ندارند چکار باید بکنند؟ عابدینی مطرح کرد: چندین مرحله به شورای‌شهر، شهرداری و سایر مسئولین استانی نامه دادیم و درخواست رسیدگی به این مساله را داشتیم، اما هیچگونه اقدامی از سمت مسئولین صورت نگرفته است.

وی اظهار کرد: از مسئولان خواستاریم با حضور در روستا از شرایط آب در روستا که از نیاز‌های اصلی برای حیات است مطلع شوند و پاسخگوی مردم باشند.

 مهدی داربام یکی دیگر از روستاییان با گله‌مندی از این که آب ذخیره شده در منبع نمی‌تواند پاسخگوی مسائل بهداشتی باشد، گفت: این امر باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی شده است.

زهرا ملکی یکی دیگر از اهالی روستا با اشاره به این که کسی پاسخگوی مشکل بی آبی در روستای ما نیست گفت: با هر ارگانی تماس برقرار و یا پیامک ارسال می‌کنیم، توجهی نمی‌شود و بار‌ها این مساله را در بخشداری مرکزی مطرح کرده‌ایم و بخشدار قول مساعدت داده، ولی عملیاتی نشده است.

وی افزود: من بر اثر استفاده اجباری از آب آلوده و بی‌کیفیت در تانکر‌های روستا دچار اگزمای شدید پوستی شده‌ام. لطفا رسیدگی کنید ما هم انسانیم و حق زندگی داریم.

محمدامین از جوانان روستای ایلیخ بلاغی گفت: این روستا زمین ورزشی، سالن ورزشی، مسجد، موتور برق دیزلی، انرژی نو (خورشیدی، بادی و…)، گاز لوله کشی و آب لوله کشی ندارد؛ حتی دسترسی به وسیله نقلیه عمومی ندارد و نانوایی هم ندارد.

وی تصریح کرد: ما با تمام این مشکلات کنار آمده‌ایم ولی مساله آب شوخی بردار نیست و اصلی‌ترین بحران روستا ما هست.

محمدامین تصریح کرد: مخزن آبی که برای سه روستا از جمله نعمت آباد، انجیرلی و روستای ما در نزدیک یکدیگر ساخته شده که آب این مخزن باید روزانه از سوی شرکت آب و فاضلاب روستایی قم تامین شود، ولی این مخزن نیاز مردم این سه روستا را تامین نمی‌کند.

وی ادامه داد: آب این مخزن قبل از این که به روستای ایلیخ بلاغی برسد در روستا‌های نعمت آباد و انجیرلی که نسبت به جمعیت روستای ما خانوار کمتری دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد، چراکه در این روستا‌ها مرغداری و دامداری وجود دارد و آب زیادی صرف آنها می‌شود.

این جوان با انتقاد از عدم مدیریت مخزن آب، گفت: اولویت آب رسانی باید به مردم روستا باشد نه این که در روستا‌های دیگر صرف مرغداری و دام‌های آنان شود. تا به این لحظه مسئولان شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قم زیر بار پاسخگویی نرفته و جوابی به این وضعیت نداده‌اند.

منبع:فارس

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۶:۱۷ ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
مسئولین سایت لطفا علاوه بر اطلاع رسانی خودتان هم میدانی پیگیر مشکل این روستا بشید
کریم عابدینی
۱۹:۴۴ ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
سلام .اگرمسول خارجی هم بود دلش میسوخت
هموطنش بی آبی میکشن
چی بگم
نمیدونم چرا خدا
انسان رااشرف مخلوقات آفرید
ناشناس
۲۳:۴۸ ۰۸ خرداد ۱۴۰۳
اگه رئیس جمهور بود درست شده بود