سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استولتنبرگ: استفاده اوکراین از تسلیحات غربی، به معنای دخالت ناتو در جنگ نیست

دبیرکل ناتو اعلام کرد که استفاده اوکراین از تسلیحات متحدان غربی خود برای حمله به روسیه در خاک این کشور به معنای دخالت در جنگ نیست.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز سه شنبه تاکید کرد که استفاده اوکراین از تسلیحات متحدان غربی اش برای حمله به روسیه در خاک این کشور به این معنا نیست که ناتو مستقیماً در درگیری دخالت دارد.

استولتنبرگ یادآوری کرد کشور‌هایی که به اوکراین سلاح می‌دهند می‌توانند محدودیت‌هایی را برای استفاده از آن در خاک روسیه برای کی‌یف تعیین کنند. برخی از متحدان «محدودیت‌هایی در مورد سلاح‌هایی که تحویل داده‌اند» اعمال کرده اند در حالی که دیگران این کار را نمی‌کنند. علاوه بر این، وی خاطرنشان کرد که اکنون زمان بررسی آن محدودیت‌ها فرا رسیده است.

او گفت: این واقعیت که ما تجهیزات را به اوکراین تحویل می‌دهیم، ناتو را به طرف درگیری تبدیل نمی‌کند. ما حق داریم از اوکراین بدون تبدیل شدن به یک طرف درگیری حمایت کنیم.

پیشتر، آلمان و ایتالیا اعلام کردند از اینکه اوکراین با سلاح‌های آلمانی و ایتالیایی به خاک روسیه حمله کند، حمایت نخواهند کرد. وزارت خارجه آمریکا اخیرا اعلام کرد به دنبال دریافت اجازه رسمی بایدن است تا به اوکراین اجازه دهد با سلاح‌های آمریکایی به خاک روسیه حمله کند. دیوید کامرون، وزیر خارجه انگلیس هم اخیرا گفته بود اوکراین می‌تواند با تسلیحاتی که انگلیس به آن می‌دهد به خاک روسیه حمله کند.

مقامات روسی پیشتر اعلام کردند اوکراین در حمله به شبه جزیره کریمه از سیستم موشک تاکتیکی ارتش آمریکا موسوم به ATACMS بهره گرفته است. پس از آن وزارت دفاع روسیه اعلام کرد شش موشک ATACMS که از سوی ارتش اوکراین شلیک شده بود توسط پدافند هوایی روسیه بر فراز شبه جزیره کریمه سرنگون شد. 

لونید ایولف، نماینده پارلمان روسیه که سابقه عضویت در نیروی هوایی اتحاد جماهیر شوروی را نیز در کارنامه دارد، در این باره گفته بود: اوکراین در حمله موشکی خود به پایگاه هوایی روسیه در شبه جزیره کریمه از ۱۲ موشک ATACMS آمریکایی استفاده کرد. استفاده از این سلاح‌ها به معنای مشارکت مستقیم آمریکا در این جنگ است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفته است که اگر واشنگتن ارسال سلاح به کی‌یف را متوقف کند، درگیری در اوکراین طی هفته‌ها پایان خواهد یافت. رئیس دولت روسیه گفت: اگر واقعاً می‌خواهید جنگ را متوقف کنید، باید تامین و ارسال سلاح را متوقف کنید - همه چیز در عرض چند هفته تمام می‌شود، همین.

مترجم: اعظم پورکند

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.