سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پایداری تامین آب سیستان و بلوچستان از منابع داخلی

سخنگوی صنعت آب گفت: راهبرد تامین آب شرب سیستان و بلوچستان به تامین از منابع آب داخلی تغییر کرده اما هیچ اقدامی در کنترل تنش آبی، جایگزین حقابه قانونی ایران از هیرمند نمی‌شود.

عیسی بزرگ زاده سخنگوی صنعت آب گفت: استان سیستان و بلوچستان استان پهناوری است اما با این وجود بارش کمی دارد و متوسط بارش استان حدود ۱۰۰ میلیمتر و رژیم‌های تأمین آبی هم در این استان متفاوت است. به همین منظور برای تامین آب در نوار مرزی هم از منابع آب دریا و هم از منابع آب سطحی و در برخی موارد از منابع آب زیرزمینی استفاده می‌کنیم.

او افزود: در دهه‌های گذشته راهبرد وزارت نیرو برای تامین آب منطقه سیستان و بخشی از زاهدان تخصیص منابع دریافتی از محل حقابه هیرمند بود. در یکی دوسال گذشته که در دریافت حقابه هیرمند اخلال به وجود آمد، نگرانی‌هایی در مورد تخلیه بخش‌هایی در سیستان بود، اما در وزارت نیرو راهبرد تأمین آب تغییر پیدا کرد و میزان وابستگی به حقابه کاهش پیدا کرد تا اخلال در تأمین این حقابه تأمین آب در سیستان را مشکل نکند.

این مقام مسئول ادامه داد: راهبرد جدید وزارت نیرو این شد برای مناطقی که محل تامین آب آنها از هیرمند بود که شامل ۵ منطقه سیستان و زون دو زاهدان است، از منابع آب داخلی انجام دهیم. البته هر اقدامی انجام شود جایگزین حقابه هیرمند نیست و ذره‌ای از دریافت آن عقب نشینی نمی‌کنیم؛ چرا که آب هیرمند میتواند در برای زیست پذیری منطقه استفاده شود.

بزرگ زاده گفت: برای تامین آب سه لایه طرح برنامه ریزی شد که لایه نخست شامل طرح‌های کوتاه مدت و اضطراری است که با حفر ۱۲۶ حلقه چاه و تمهیدات دریافت آب از هیرمند انجام شد. در منطقه سیستان منابع آب سطحی و زیرزمینی اندکی بود و در گام بعدی طرح‌های میان مدت را اجرایی کردیم و خط انتقال از آبخوان‌های شرقی به زاهدان و منطقه سیستان اجرایی شد. در طرح بلند مدت نیز انتقال آب در دریا را در برنامه داریم. با اجرای این طرح‌ها آسیب پذیری بخش شرب را رفع میکنیم و حقابه برای بخش کشاورزی صرف خواهد شد.

سخنگوی آب گفت: در حال حاضر ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب در چاه نیمه‌های استان وجود دارد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.