سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دو مسجد کرمانشاه در لیست کاندیداتوری ثبت جهانی شدن

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت : دو مسجد تاریخی کرمانشاه این ظرفیت را دارند که جزو مساجد کاندیدای ثبت جهانی شدن قرار گیرند.

کیومرث خانی لعل آبادی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با اشاره به برنامه وزارت میراث فرهنگی برای ثبت جهانی مساجد تاریخی ایران، گفت : وجود برخی شاخص‌ها همچون نوع معماری، قدمت، تزئینات و... در مساجد تاریخی ایران باعث شد تا وزارت میراث فرهنگی بدنبال ثبت جهانی تعدادی از این مساجد در قالب یک پرونده باشد. 

وی تصریح کرد: باتوجه به اینکه در استان کرمانشاه مساجدی با قدمت بسیار بالا و نوع معماری خاص وجود دارد، ما نیز می‌توانیم سهمی در این پرونده داشته باشیم. 

معاون میراث فرهنگی کرمانشاه با بیان اینکه طی سال‌های گذشته تعداد زیادی از مساجد استان کرمانشاه به ثبت ملی رسیده، افزود: مسجد عمادالدوله، مسجد محمدتقی اصفهانی، مسجد عبدالله بن عمر، مسجد حاج شهبازخان، مسجد معتمد، مسجد جامع، مسجد بنکدارها، مسجد دولتشاه، مسجد خضرزنده و مساجد روستا‌های شرکان و گلال از جمله این مساجد هستند که به ثبت ملی رسیده اند. 

وی تاکید کرد: عمده مساجد دارای ارزش تاریخی و معماری خاص در استان در بافت تاریخی شهر کرمانشاه و منطقه اورامانات واقع شده‌اند. 

خانی لعل آبادی اضافه کرد: برای تدوین پرونده ثبت جهانی مساجد تاریخی ایران، دو مسجد در کرمانشاه این ظرفیت و پتانسیل را دارند که جزو لیست مساجد کاندیدای ثبت جهانی شدن قرار گیرند. 

وی مسجد عمادالدوله در کرمانشاه و مسجد عبدالله بن عمر در ریژآو را دو مسجد دارای ظرفیت استان برای ثبت جهانی شدن نام برد و گفت: مسجد عمادالدوله واقع در بازار سنتی کرمانشاه مربوط به دوره قاجار است که بنای اولیه این ساختمان در سال ۱۲۸۵ هجری قمری توسط امامعلی میرزا عمادالدوله ساخته شد. 

به گفته این مسئول، وجود قاپی شاه نجف - یکی از در‌های حرم حضرت علی (ع) - مربوط به دوره صفویه که در دوره قاجار به کرمانشاه منتقل و در این مسجد نصب شد و به ثبت ملی هم رسیده ارزش این مسجد تاریخی را دوچندان کرده است. 

وی افزود: در این مسجد تاریخی یک برج ساعت و در اطراف آن حجره‌های حوزه علمیه واقع شده که به اهمیت آن افزوده است. 

معاون میراث فرهنگی استان با بیان اینکه مسجد عبدالله بن عمر در روستای شالان ریژآو نیز یکی از اولین مساجد ساخته شده در ایران است، عنوان کرد: این مسجد از جمله مساجد صدر اسلام است که بنای مستطیلی دارد و از قلوه سنگ و ملاط ساخته شده است. 

وی ادامه داد: البته در محله پشته‌ای شهر پاوه مسجد روبازی با قدمت تاریخی وجود دارد که یکی از منحصربفردترین مساجد تاریخی در ایران به شمار می‌رود و می‌تواند به عنوان یک مسجد شاخص مورد توجه قرار گیرد .

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.