سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سدهای کلات خراسان رضوی ۱۱.۵ میلیون مترمکعب سیلاب خروجی از کشور را ذخیره کرد

رئیس اداره منابع آب کلات در خراسان رضوی گفت: سدهای "چهچهه" و "قره تیکان" در اردیبهشت ماه از خروج ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب سیلاب از مرزهای این شهرستان جلوگیری کرده است.

فاطمه رضایی گفت: سد چهچهه با حجم مخزن ۱۹ میلیون مترمکعب با احتساب ذخیره‌سازی سیلاب های اردیبهشت ماه اکنون ۱۰ میلیون مترمکعب آب دارد و هنوز تا سرریز شدن این سد بارش های زیادی نیاز دارد.

وی با بیان اینکه سد چهچهه در پائین دست رودخانه دائمی "خور" قرار دارد، گفت: سد قره تیکان نیز با حجم مخزن ۲۰ میلیون مترمکعب در پائین دست سد پرآب و دائمی "سررود" ساخته شده و در سیلاب های اردیبهشت فقط ۲میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب آبگیری شده و الان میزان ذخیره آب در این سد به ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب رسیده است.

رئیس اداره منابع آب شهرستان کلات خراسان رضوی همچنین بیان داشت: سد زاوین نیز با حوزه آبریز متفاوت و محدود، حجم مخزن سه میلیون مترمکعبی دارد.

وی اظهار داشت: اما مساله مهم در این شهرستان جریان های سیلابی در رودخانه های دائمی "لائین" و ایدلیک" است که به دلیل ساختار حوزه آبریز و کوهستانی بودن شهرستان، شرایط و امکان ساخت سد و ذخیره‌سازی سیلاب پشت آن، بر روی این رودخانه ها فراهم نیست.

رضایی گفت: البته از سال گذشته ساخت چند "آب‌بندان" در حاشیه دو رودخانه جهت ذخیره‌سازی آب کشاورزی و رهاسازی آب به بهره برداران در فصل گرم و کم آب سال را در دستور کار شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی قرار گرفته است.

وی گفت: برخی بهره برداران کشاورزی در حوزه رودخانه های ایدلیک و لائین در فصل تابستان با کمبود آب کشاورزی مواجه می شوند که با ساخت این آب‌بندان کمبود آب کشاورزان حق‌آبه بر تامین خواهد شد.

رئیس اداره منابع آب شهرستان کلات خراسان رضوی اظهار داشت: جانمایی ساخت آب‌بندان در حاشیه این رودخانه ها انجام شده و اکنون اقدامات در حوزه ژئوتکنیک یا همان مطالعات زمین شناختی طرح در حال انجام است.

برچسب ها: سد ، سیلاب‌
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.