سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جنگل جلیبی درختی زینتی با میوه‌هایی پروتئینی در نیکشهر

 رئیس اداره منابع طبیعی نیکشهر   گفت: جنگل جلیبی از جمله درختان میوه دار و زینتی بومی جنوب شرق آسیاست که توانسته به خوبی جا خوش و یکی از درختان زینتی با میوه‌هایی پروتئینی در این شهرستان رشد کند.

 جعفر ملکزهی  رئیس اداره منابع طبیعی نیکشهر   گفت: اقلیم منطقه بلوچستان از منحصر به فردترین اقلیم‌های کشور است که کشت و تکثیر انواع درختان جنوب شرق آسیا در آن وجود دارد، "جنگل جلیبی" از جمله درختان میوه دار و زینتی بومی جنوب شرق آسیاست که توانسته به خوبی در این اقلیم جا خوش و یکی از درختان زینتی با میوه‌هایی پروتئینی در این شهرستان رشد کند.

جعفر ملکزهی   اظهارکرد: "جنگل جلیبی" درخت میوه داریست که ارتفاع آن به ۱۰ تا ۱۵ متر می‌رسد، این درخت بومی سواحل اقیانوس آرام و جنوب شرق آسیاست که به دلیل شباهت میوه آن به زلوبیا یا جلیبی به "جنگل جلیبی" معروف است.

وی افزود: گل‌های این درخت معطر، به رنگ سبز و مایل به سفید است و میوه آن به صورت پالپ و در یک غلاف صورتی رنگ است و به دلیل طعم شیرین و گوشتی بودن میوه مورد علاقه پرندگان میوه خوار است.

رئیس اداره منابع طبیعی نیکشهر گفت: این درخت در انواع خاک‌ها رشد می‌کند، مقاوم به کم آبی است و به وسیله بذر تکثیر می‌شود و بنا بر تحقیقات انجام شده میوه این درخت دارای پروتئین بالایی است و در آینده می‌تواند به عنوان یک خوراک مغذی برای تغذیه دام و طیور استفاده شود.

وی بیان کرد: پالپ میوه این درخت در کشورهای جنوب شرق آسیا در خورش مرغ و گوشت استفاده می‌شود و در بسیاری از کشورها نیز به صورت خام و یا پالپ آن در شربت همراه با عسل یا شکر مصرف می‌شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.