سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشاهده دو فرد کرکس مصری در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: دو فرد کرکس مصری گونه در خطر انقراض پس از سال‌ها در شهرستان بروجن مشاهده شد.

سعید یوسف‌پور اظهار داشت: این گونه نادر پس ازسال‌ها در شهرستان بروجن از سوی یکی از طبیعت‌دوستان و علاقمندان به طبیعت مشاهده و تصویربرداری شد.

وی افزود: این پرنده در فهرست سرخ اتحادیه حفاظت از طبیعت (IUCN) و در رده خطر انقراض (EN) قرار دارد.

یوسف‌پور با اشاره به اینکه در استان چهارگونه در خطر انقراض از جمله پلنگ ایرانی، غاز پیشانی سفید و کرکس مصری و بالبان وجود دارد، اضافه کرد: تاکنون در استان ۳۰۴ گونه پرنده، ۴۶ گونه پستاندار شناسایی شده که ۱۶ گونه دارای ارزش حفاظتی وب لیست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت قرار دارد و ۴۹ گونه خزنده چهار گونه دوزیست شناسایی و ۳۲ گونه ماهی شناسایی شده است.

وی گفت: کرکس مصری در اغلب مناطق دشتی، استپی، کوهستان و کناره‌های جنگل به سر برده و در صخره‌های مرتفع آشیانه می‌سازد.

یوسف پور بیان داشت: در ایران تابستان‌ها به نسبت فراوان و در زمستان‌ها به تعداد اندک در نواحی جنوب شرق کشور دیده می‌شوند.


بیشتر بخوانید


وی تصریح کرد: زیستگاه این گونه بسیار متغیر است و ممکن است از ارتفاع نزدیک به سطح دریا‌ها تا محیط‌های کوهستانی دیده شود. در جنوب ایران غالباً در اطراف مراکز دفن زباله و در شمال ایران اغلب درحواشی جنگل‌ها دیده می‌شود.

یوسف پور افزود: گونه‌ای تک همسر و اغلب به تنهایی و یا با جفت درحال پرواز یا جستجوی غذا دیده می‌شود، اما در جا‌هایی که غذا فراوان باشد در دسته جات کوچک پراکنش دارد.

وی ادامه داد: این گونه از سال ۲۰۰۷ میلادی در لیست سرخ IUCN و جزو پرندگان در معرض خطر انقراض (ٍEN) قرار گرفته است. در رده بندی ملی نیز جزو پرندگان حمایت وحفاظت شده طبقه بندی شده و دارای ارزش حفاظتی بال ااست.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.