سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاظمی قمی:

سیاست‌های آمریکا در ناامن‌ سازی کشورهای همسایه است

کاظمی قمی در مراسم گرامیداشت شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی در جمع مهاجرین افغانستانی گفت سیاست‌های آمریکا در ناامن‌سازی و ایجاد مزاحمت برای کشورهای همسایه جدی است.

مراسم گرامی داشت شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان وی با حضور کاظمی قمی، سفیر و نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران در افغانستان، فعالین فرهنگی و اجتماعی افغانستانی، علما، اساتید حوزه و دانشگاه و مهاجرین افغانستانی مقیم قم در مسجد حضرت امام حسن عسکری (ع) برگزار گردید.

در این مراسم کاظمی قمی طی سخنانی ضمن ستایش از حضور مهاجرین افغانستانی در ۸ سال جنگ ایران و عراق گفت که شماری از افغانستانی‌ها در ۸ سال دفاع مقدس در کنار رزمندگان جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند.

وی در ادامه به نقش شهید آیت الله رئیسی در موفقیت سیاست خارجی ایران اشاره کرد و گفت که سیاست خارجی دولت آیت الله رئیسی بر محور تعامل و گسترش روابط با کشورهای همسایه، منطقه و اسلامی بنا شده است.

کاظمی قمی در بخش دیگر سخنان خود به حضور مهاجرین افغانستانی در ایران اشاره کرده و گفت که جمهوری اسلامی ایران پس از سقوط افغانستان در ۲۴ اسد سال ۱۴۰۰، پذیرای بیش از ۲ میلیون مهاجر افغانستانی بوده است.

به گفته وی این مهاجرین که طی چهار دهه از روی اجبار و اشغالگری که از سوی شوروی و آمریکا به آنان تحمیل شده به ایران آمده‌اند رسالت دارند که در نظم نوین جهانی، جایگاه اسلام و افغانستان را بدانند و اگر می‌توانند نقشی در بازسازی افغانستان ایفا کنند؛ باید برگردند و در سازندگی افغانستان سهم بگیرند.

وی راجع به اتفاقاتی که در سه سال اخیر در افغانستان اتفاق افتاده، گفت: امروز آمریکایی ها بیش از دیروز در افغانستان خباثت می‌کنند و تروریسم و داعش را به میان می‌آورند؛ سیاست‌های آمریکا در ناامن‌سازی و ایجاد مزاحمت برای کشورهای همسایه جدی است.

سفیر ایران در کابل ضمن اشاره به سیاست تعاملی جمهوری اسلامی ایران با حکومت سرپرست گفت: ما در عین‌ حال که تعامل می‌کنیم، به صراحت گفته‌ایم که افغانستان برای همه افغانستانی‌ها است. دولت متشکل از افراد صالح از همه قومیت‌ها تشکیل گردد و این می‌تواند رمز ثبات سیاسی باشد. این سیاست را دولت ایران ادامه‌ می‌دهد. 

کاظمی قمی همچنین تاکید کرد که "ایران تلاش می‌کند تا شرایطی بوجود آید که مهاجرین بتوانند به افغانستان برگردند و کشورشان را بسازند".

علاوه براین دیگر سخنران این مراسم سید سجاد حسینی راجع به خدمات دولت شهید آیت‌الله رئیسی به مهاجرین ارائه کردند اشاره کرد از جمله تأسیس سازمان ملی مهاجرت، توزیع کارت هوشمند، واکسن کرونا برای مهاجرین و به توجه ویژه‌ای که شهید رئیسی به مهاجرین داشت اشاره کرد و‌ گفت که وی کارهای بنیادی را برای مهاجرین انجام داده است و همچنین در دست اجرا داشت.

گفتنی است که قرائت قرآن کریم، اجرای سرود و خوانش‌ پیام رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت شهادت آیت الله رئیسی و همراهان؛ همچنین مداحی و روضه خوانی از بخش‌های دیگر این مراسم بود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.