یک مطالعه جدید نشان داده است که کودکان و جوانانی که زمان زیادی را صرف مرور اینستاگرام و تیک تاک میکنند، بیشتر از سیگارهای الکترونیکی استعمال میکنند.
این مطالعه که در مجله Thorax منتشر شد، شامل دادههای ۱۰۸۰۸ شرکتکننده بین ۱۰ تا ۲۵ سال در انگلیس بوده است.
این تجزیه و تحلیل نشان داد که ۰.۸ ٪ از کسانی که از سایتهای شبکههای اجتماعی استفاده نمیکنند٬ سیگار الکترونیکی میکشند و این درصد در بین کسانی که حدود یک تا سه ساعت در روز از آن استفاده میکنند به ۲.۴ ٪ افزایش مییابد. همچنین برای افرادی که ۴ تا ۶ ساعت در روز از سایتهای شبکههای اجتماعی استفاده میکنند به ۳.۸ درصد و برای افرادی که بیش از ۷ ساعت در روز به سایتهای شبکههای اجتماعی معتاد هستند به ۴ درصد میرسد.
در مورد سیگار کشیدن منظم، ۲ ٪ از افرادی که از سایتهای شبکههای اجتماعی استفاده نمیکنند گزارش کردند که در حال حاضر سیگار میکشند، در مقابل افرادی که یک تا چهار ساعت در روز از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند، ۹.۲ ٪ معتاد به این نوع سیگار هستند.
این میزان در افرادی که ۴ تا ۶ ساعت در روز از سایتهای شبکههای اجتماعی استفاده میکردند به ۱۲.۲ درصد میرسد و برای کسانی که ۷ ساعت یا بیشتر از سایتهای اینترنتی استفاده میکردند به ۱۵.۷ درصد رسید.
محققان دانشکده بهداشت عمومی امپریال کالج لندن گفتند که شواهد قطعی وجود دارد که نشان میدهد شرکتهای سیگار الکترونیکی از رسانههای اجتماعی برای بازاریابی محصولات خود استفاده میکنند.
آن ها افزودند: شبکههای اجتماعی ممکن است از طریق تبلیغات مستقیم و هدفمند و استفاده از اینفلوئنسرهایی که توسط صنعت دخانیات پرداخت میشود، باعث استعمال سیگار و استفاده از سیگار الکترونیکی شوند.
این مطالعه به شواهدی اضافه میکند که نشان میدهد تبلیغات آنلاین به افزایش احتمال تلاش کودکان برای استفاده از ویپینگ منجر میشود.
منبع: دیلی میل