کریم ذوالفقاری رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد در نشست خبری امروز گفت: در حوزه تراکتور ۵۵ درصد و در حوزه کمباین ۶۰ درصد فرسودگی داریم که براین اساس نیاز است که تراکتور و کمباین جدید وارد مزارع شود.
به گفته او، بنابر آمار ۲۰ هزار دستگاه کمباین غلات داریم که ۱۲ هزار کمباین فرسوده است.
ذوالفقاری ادامه داد: هم اکنون یک شرکت تراکتورسازی بیش از ۹۰ درصد نیاز بازار را تامین میکند و چندین شرکت هم وجود دارند که تیراژ بسیار محدودی دارند.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد افزود: حدود ۱۲ تا ۱۴ میلیون تن گندم، ۳ میلیون تن جو و حدود ۳ تا ۴ میلیون نیز دانههای روغنی توسط کمباین غلات برداشت میشود که با یک درصد کاهش افت و ریزش از کمباینها ۲۰۰ هزار تن به میزان تولید افزوده میشود. همچنین تراکتورهای فرسوده سوخت بیشتری مصرف میکنند که همین موضوع کشاورزان را با مشکلات زیادی مواجه میکند.
ذوالفقاری افزود: سالانه تراکتور به طور میانگین ۸۰۰ ساعت فعالیت دارد که با رسیدن به سن فرسودگی هر ساعت ۳.۵ لیتر سوخت اضافه دارد که اختلاف سوخت ماشین آلات با عمر مفید و فرسودگی ۳۰۰ هزار دستگاه عدد بزرگی میشود.
او ادامه داد: با توجه به آنکه کشاورزان در گرفتن سوخت ماشینهای کشاورزی با مشکلات بسیاری روبه رو هستند، از این رو پیگیر هستیم که همانند دارندگان موتورسیکلت تکلیف سوخت ماشین آلات کشاورزی هم مشخص شود.
ذوالفقاری با بیان اینکه ۳۰۰ هزار تراکتور فرسوده در کشور وجود دارد، افزود: سالانه ۵۰ هزار تراکتور در کشور تولید شود، ۲۰ هزار دستگاه برای کسانی که متقاضی تراکتور هستند و قبلاً نداشتهاند. با احتساب تولید سالانه ۳۰ هزار تراکتور بعد از گذشت ۱۰ سال ۳۰۰ هزار دستگاه فرسوده را میتوان از رده خارج کرد که به طور قطع در این مدت تعداد فرسودهها عدد بزرگتری خواهد بود.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع تبدیلی وزارت جهاد ادامه داد: یکی از مشکلاتی که همیشه در صدور کارت سوخت عنوان میشد این بود که تراکتورها و کمباینها پلاک ندارند، درحالیکه بیش از ۹۸ درصد تراکتورها و بیش از ۹۰ درصد کمباینها دارای پلاک هستند.