سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

نگاه امام رضا علیه‌السلام به ویژگی‌های مدیر اسلامی چگونه بود؟

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی یعقوبی گیلانی گفت: امام رضا (ع) امتیازات طبقاتی را از بنیاد واژگون کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی یعقوبی گیلانی، کارشناس مذهبی و مدیر موسسه منبر آسمانی درمورد موضوع ویژگی‌های مدیر اسلامی در نگاه امام رضا علیه السلام بیان کرد: همزیستى و همگامى با محرومان و رنج دیدگان‏ محصول روابط اجتماعى و اقتصادى ظالمانه تشکیل طبقات و پدید آمدن یک جامعه با تضادهاى اجتماعى آشکار است، امام رضا علیه‌السلام امتیازات طبقاتى را از بنیاد واژگون کردند.

عبداللّه بن صلت مى‌‏گوید: مردى از اهل بلخ گفت در سفر خراسان با امام رضا علیه السلام بودم، روزى سفره‏اى انداختند و غلامان سیاه و غیر آنان را بر سر آن فراخواندند (و همه باهم با خود ایشان غذا خوردند) گفتم: اى کاش براى این‏ها سفره‏اى جداگانه ترتیب مى‏دادید، فرمودند: خاموش باش، خداى همه یکى است، مادر یکى و پدر یکى (پس تفاوت نیست) و پاداش هر کس به کردار او بستگى دارد.

این کارشناس مذهبی گفت: معمر بن خلّاد مى‏گوید: هنگامی که امام رضا علیه‌السلام غذا مى‏خوردند، سینى مى‏آوردند و نزدیک سفره مى‏گذاشتند، آن حضرت علیه‌السلام به بهترین غذایى که برایش مى‏آوردند مى‏نگریستند و از هر خوراکى مقدارى را برداشته و در آن سینى مى‏گذاشتند، سپس دستور مى‏دادند آن سینى غذا را براى بینوایان ببرند امام نمى‏تواند غذایى را میل کند که محرومان از آن نخورده‏اند، این شیوه در راستاى همان محورهاى اصولى در تعالیم الهى امام رضا علیه السلام است که انسان‏ها ارزشى همانند دارند و باید نیازهاى آنان برآورده شود و امام فرموده‌‏اند:«عَونُکَ لِلضَّعیفِ مِن أفضَلِ الصَّدَقةِ» «یارى به افراد ناتوان از صدقه در راه خدا برتر است.»

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی مطرح کرد: مسئول باید خود را برادر دینی مسلمانان بداند و امام رضا علیه‌السلام در سخن دیگرى از این واقعیت بیشتر پرده برمى‏دارند و با صراحت افزون‏ترى مسئولیت کارگزاران مسلمان را مطرح کردند و به مأمون فرمودند: اگر زمام حکومت را در دست گیرم غذاى ساده‏تر و کم ارزش‏ترى (نسبت به زمان زمامدارى) خواهم خورد و لباس خشن و زبر (پس از لباس‏هاى نرم) در برخواهم کرد و (پس از آسایش) با سختى و مشقّت خواهم زیست و باز، این کلام گهربار مؤیّد کلام با کرامت حضرت علی علیه‌السلام که فرموده‏اند: خداوند مرا براى مخلوقات خودش امام قراردادند. پس بر من واجب ساختند که درباره خودم و خوردنى و نوشیدنى و لباس‏هایم، همچون ناتوان‏ترین مردم زندگى کنم تا فقیر به فقر من اقتدا کند و ثروتمند به سرکشى برنخیزد.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: حضرت امام رضا علیه‌السلام از دیدگاهى دیگر رسیدگى به اوضاع مسلمانان را مورد تأکید قرار مى‏دهند و آن این که هر فردى از کارگزاران با مردمان تحت قلمرو خویش برادر دینى هستند و از این منظر، باید با آنان به برابرى و برادرى رفتار کنند در هر چیزى که برابرى در آن رواست.

در روایتى، آن حضرت علیه‌السلام از اجداد خود نقل مى‏کنند که در نظر پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم، برترین مسلمان کسى است که بهتر و بیشتر از دیگران به بخشش اموال و کمک رسانى اجتماعى اقدام کند و خیرخواه‏ترین افراد نسبت به برادران خود و جامعه اسلامى باشد.

هشدار جدی امام رضا ع به مسلمانان

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی افزود: اصولاً حضرت امام رضا علیه‌السلام برادرى را که به همیارى و مساوات در مسائل اجتماعى و اقتصادى نینجامد، رد مى‏کنند و آن امام همام علیه السلام خطاب به اسماعیل، راوى حدیث از امام باقر علیه السلام نقل کرده‌اند: اى اسماعیل، آیا در میان آشنایان خود چنین دیده‏اى که هرگاه کسى جامه‏اى ندارد و دیگرى آن را اضافه دارد، به او بدهد. گفتم: نه. فرمودند: اگر کسى پوششى دارد و براى دیگرى مى‏فرستد تا او نیز پوشش داشته باشد، جواب دادم خیر آنگاه امام (به نشانه ابراز تأسف عمیق) دست بر زانوى خویش زدند و فرمودند: این‌‏ها برادر یکدیگر نیستند.

خبرنگار: فاطیما میرزایی 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.