تتلو اگر برای نوجوانهای جوانشده دهه ۸۰ چهره تازهای بود برای نسل قبل طرفدار رپ چهره جدیدی نبود. فقط او برخلاف همدورههایش در اواسط دهه ۸۰ که از ایران خارج شدند و برنگشتند به ایران برگشت و این بار تلاش کرد پیوست رسانهای پرسروصدایی برای خودش داشته باشد. زندگی پرفرازونشیب این چهره مشهور که دیگر نمیتوان او را در قالب هنری یا موسیقی گنجاند و بیشتر نقش یک ضدقهرمان اجتماعی پیدا کرده پر است از رفتارهای رسانهای اغراقشدهای که در هر فصل توانسته تمام دوربینها را به سمت خود کج کند و به صدر اخبار راه یابد.
نمونه آخرش هم در توجیه ترویج موادمخدر گیاهی که شاید برخی به آن بخندند، اما همین طنز تلخ را میتوان از منظرهای مختلف اجتماعی و رسانهای بررسی کرد. روز گذشته آخرین دادگاه تتلو برگزار شد و او آخرین دفاعیههای همچنان پرحاشیه خود را انجام داد تا دوباره فرصتی باشد برای بررسی رفتار رسانهای که تتلو در این سالها انجام داد تا همواره به صدر اخبار بچسبد.
من برگشتم!
تتلو بعد از برگشتن به ایران شبکههای اجتماعی را بسیار جدی گرفت و آنقدر در اینستاگرام فعالیت داشت که در کنار بهنوش بختیاری تبدیل به پرفالوورترین چهره ایرانی در اینستاگرام شد. پستهای لحظهای او از خودش بهطور روزانه از ۱۰ عدد هم تجاوز میکرد و همین رفتارهای رسانهای و بعضی ساختارشکنیهای خبرساز او بود که کاربران این شبکه اجتماعی و حتی بسیاری از چهرههای فرهیخته را ترغیب به دنبال کردن وی و قبیله و فرقهای که در دست ساخت داشت میکرد. ارتش مجازی که وی آرام آرام تشکیل داد و به وقتش سعی کرد در جاهای مختلفی خرجش کند تا نام و رسمش همچنان تیتر هرروزه و هر هفته اخبار بماند؛ دعوت به کامنت بغبغو که هزاران نفر از طرفدارانش برایش گذاشتند تا در آن زمان نیز این پرسش مطرح شود که این حد از سرسپردگی هواداران اغلب نوجوان وی از کجا میآید. او بعد از این هم از این ارتش در جاهای دیگری استفاده کرد. بهطور مثال امیرمهدی ژوله استندآپکمدین برنامه خندوانه که به شوخی گفته بود میتوانست در صورت خواننده شدن نام هوادارانش را ژوژولو بگذارد با ارتش تتلیتیها برخورد سنگینی داشت و سیل کامنتهای انتقادی زیادی از این ارتش دریافت کرد. تتلو نیز وقتی فهمید با ارتش خود میتواند قاعده برخی چیزها را به هم بزند خودش دست به کار شد و دست به دعوتهای مختلفی زد.
تتلوی فوتبالیست هم برای رسانهها جذاب است
تتلو در سالهای فعالیتش کارهای رسانهای پرسروصدایی برای خودش انجام داد و در هرکدام تلاش کرد به اغراقآمیزترین شکل ممکن عمل کند. او یکباره اعلام کرد خوانندگی را کنار گذاشته و میخواهد فوتبالیست شود و بعد یکباره خودش را به اردوی ورزشی تیم فوتبال پرسپولیس رساند تا با بازیکنان پرهوادارترین تیم کشور تمرین کند و عضوی از این باشگاه شود که با واکنش تند مسئولان این باشگاه روبهرو شد. او احتمالا پیش خودش میدانست که هر اتفاق حاشیهای حول پرسپولیس چه میزان میتواند در رسانهها برد داشته باشد و دوباره او را به صدر اخبار بچسباند. بعد از آنکه از حضور وی ممانعت شد تصمیم گرفت تیم فوتبال دیگری را برای فوتبالیست شدن انتخاب کند. او در جایی مطرح کرد حالا که پرسپولیسی نشده میخواهد به راهآهن تهران برود. راهآهنی که در آن سالهای دهه ۹۰ یکی از روپاترین و سرحالترین تیمهای پایتخت بود و دوباره خبرساز شد. اما مسئولان این تیم هم پیشدستی کردند و در رسانهها اعلام کردند میخواهند تیمشان به دور از هر حاشیه خبرسازی فعالیت کند و از همین رو از پذیرفتن افراد متفرقه در کنار تیمشان معذورند و تتلو این بار در نقش یک مظلوم پسخورنده قرار گرفت و عدهای احساس تکلیف کردند که باید او را تحویل بگیرند.
تتلو و سفیدشوییهای فرهنگی
در سال ۹۴ که اوج دوران مذاکرات هستهای ایران و ۱+۵ بود یکی از ارگانهای فرهنگی وابسته به سپاه تصمیم گرفت با تتلو یک موزیکویدئو با همکاری ارتش و نیروی دریایی تولید کند. موزیک ویدئوی بسیار پرحاشیهای که حتی برخی مدیران هنری و نظامی آن دوران هنوز درباره آن حرف میزنند. در این موزیک ویدئو تتلو یکباره با لباس چریکی روی ناو نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در آبهای خلیج فارس حاضر میشود و شروع به خواندن میکند و در پشت صحنه نیز نظامیان ارتش نیروهای دریایی کشور حضور دارند که پشت سر وی پا میکوبند و او را همراهی میکنند. قرار گرفتن تتلو در کنار نقطه متضاد جدی خودش چه در ورزش، چه در سیاست و چه در فرهنگ حرکت رسانهای جدیای بود که او همیشه از خودش ارائه میداد که البته با ذوقزدگی برخی گروههای رسانهای و سیاسی -به بهانه تکثرگرایی و جذب قشر خاکستری- نیز همراه بود. قرار گرفتن او با سبک زندگی خالکوبیشده و آشفته در کنار منظمترین و خطکشیشدهترین گروه نظامی کشور از آن کنتراستهای رسانهای تتلو بود که قرار بود او را سفیدشویی کرده و راههای قانونی برای گرفتن مجوز فعالیت روزمینی موسیقی را برایش هموار کند. اما باز هم راه به جایی نبرد.
تتلو و ذوقزدگیهای سیاسی نامتوازن
چسبیدن به نقطه متضاد تنها در موزیکویدئوی انرژی هستهای یا حضور در تمرین پرسپولیس نبود، بلکه تتلو که پیش از این با ادبیات مبتذل و ضدارزش شناخته میشد به موزیکویدئو برای «مادر» هم رو آورد و در سطح بالاتر یکباره تصمیم گرفت که در حوزه حجاب فعالیت کند و به رادیکالترین و غیرعادیترین و شاید ایرجملکیترین شکل ممکن هوادارانش را دعوت به حجاب کند و حتی عکسهایی از باحجابشدن هوادارانش منتشر کند. او در دوران تبلیغ حجابش هرازچندگاه دلیل برخی اتفاقات و آسیبهای اجتماعی را هم حجاب میدانست که در یکی از این موارد به شکایت یکی از خانوادههایی که تتلو درباره قتل دخترشان اظهارنظر کرده بود منجر شد و حتی در این مورد هم با خانواده خودش درگیر شد و گفت بیحجابی مادرش باعث نابودیاش شده بود تا سریال اغراقهای این بدمن رسانهای ادامه داشته باشد. اما اوج این نامتوازنی و کنتراست در معنا و ظاهر در سال ۹۶ و در راستای ذوقزدگی برخی گروههای سیاسی از اظهارنظرهای سطحی او پیرامون مسائل ارزشی بود. جایی که تتلو به دیدار یکی از مهمترین نامزدهای انتخاباتی میرود و بهعنوان یک چهره شناختهشده از وی حمایت میکند. دیداری که با واکنش رائفیپور، دیگر چهره تازه سیاسیشده این روزها هم همراه میشود. آنقدر که این چهره فعال مجازی در مطلبی مینویسد به تتلو غبطه میخورد! تتلو نیز بعد از آن در نقش یک ستاد انتخاباتی سیار حاضر میشود و از هوادارانش دعوت میکند به نامزد اصولگرایان رای دهند و عکس تعرفههایشان را منتشر کنند. قرار گرفتن این چهره جنجالی با آن عقبه ذهنی مخاطب از وی و فعالیتهای هنری و اجتماعی بهعنوان پررنگترین سلبریتی یک اردوگاه انتخاباتی از بازیهای رسانهای بود که تتلو آن دوران برای خودش رقم زد تا بار دیگر هم درکنار تضاد خود بایستد. اما با وجود واکنشهای تند بسیاری از اصولگرایان به این اقدام و تاکید بر اینکه حتی اگر تتلو خودش میخواست با رئیسی دیدار کند باید جلوی آن گرفته میشد، با این حال یکی از رسانههای اصولگرا خلاف مشی و ایدئولوژی رسانهای کشور در جشنی که برای یکساله شدن یکی از زیرمجموعههای خود برگزار کرد باز هم از او دعوت کرد. تتلو که نشان داده بود از قرار گرفتن حول هر چیزی که او را مورد قبول جریان ارزشی و مذهبی کشور نشان دهد لذت میبرد و دوباره به صدر اخبار باز میگردد در این مراسم پرحاشیه شرکت کرد.
تتلو برو بیرون
بعد از پایان بهرهبرداریهای متعدد تتلو و اصولگرایان از یکدیگر او به ریل قدیمی خود بازگشت و در راستای چسباندن خودش به صدر اخبار این بار تصمیم گرفت نقش «امیر، پسر خوب» را پایان دهد و سریال «امیر، پسر بد» را در فضای رسانه و شبکههای اجتماعی بسازد. او در سال ۹۷ با انتشار پستی که به زنان توهین کرده بود خواستار کتک زدن و توهین کردن مردها به آنها شد. پستی که آنقدر با واکنشهای تندی مواجه شد که این بار دیگر کاربران شبکه در قالب یک ارتش مخالف روبهروی تتلو ایستادند و صفحه وی را ریپورت کردند تا آنجا که صفحهاش با حدود چهار میلیون فالوور بسته شد. اگرچه چندی بعد او که حیات هویتش را از شبکهها و رسانههای اجتماعی میگرفت با حساب تازهای برگشت، اما این حضور هم دوامی نداشت و افراط او در بد بودن این بار بر سر «حرمسرای تتلو» و دعوت از دختران جوان برای حضور در آن با بسته شدن همیشگی هر اکانتی به نام وی همراه شد تا این بار پیوست رسانهای پسر بد شبکههای اجتماعی محرومیت ابدی او و توقیف سریالش در این شبکه باشد تا این بار آن را در یوتیوب بسازد.
در همهچیز اغراق کن
میل تتلو در بهرخ کشیدن هوادارانش و استفاده ابزاری و البته رسانهای از آنها را میتوان در جایجای رفتارهای وی مشاهده کرد. اغراقهای او در همه زمینهها و بازیهای رسانهایاش در قالبهای مختلف همیشه ادامه داشت. چه در زمانی که هوادارانش را تشویق به بغبغو کردن میکرد و چه در زمانی که از آنها خواست آنقدر کامنت پای پست آهنگش در یوتیوب بگذارند که رکورد کامنت برای یکپست را بشکنند تا بیش از ۱۹ میلیون کامنت ثبت شود. او حتی در اغراق و چسبیدن به دو سر طیف پسر بد و خوب کم نگذاشت و با همین اغراقها حیات رسانهای چاق و چلهای داشت. اغراق در تتو کردن بدنش که شبیه یک دفترچه نقاشی کودکانهای شده است. او که روزی در نقش پسر خوب آهنگ مادر را در راستای تکریم مادران خوانده بود، اهانت به مادرش را نیز عادیسازی کرد. او نهتنها به مادرش، بلکه حتی در چندین مورد به هوادارانش توهینهای رکیکی کرد، در کنسرتهایش هم-که اغلب گرانقیمت بودند- به اهلبیت (ع) توهین کرد تا بهشکل اگزجرهای بخواهد یک تصویر بیچهارچوب بد و بزرگنماییشده در همه موارد از خودش بسازد. تتلو سعی کرد حتی در منجلابی که برای خودش ساخته است اغراق کند و با آزار و سوءاستفاده جنسی از هوادارانش که حتی در سکولارترین جوامع عمل قبیحی است، سکانس پایانی پسر بد را بسازد و بعد سمت اغراق دیگری برود.
امیر؛ پسر مظلومنما
سکانس پایانی داستان ترسناکی که تتلو برای خودش ساخته بود بهشکل عادی باید از فرار ابدی این کاراکتر جنجالی از کشورش تمام میشد، اما او یکباره نقش خود را واگذار کرد و لباس تازهای پوشید و خودش درخواست داد که به ایران دیپورت شود تا پسر بد جنجالی استیجهای ترکیه که هر حرف رکیکی را بهزبان میآورد و ارتش هوادارانش را به هر سمتوسویی میکشاند در تصویر مظلومنماییشدهای بیسروصدا و تکوتنها دستبند به دست به کشور برگردد و این بار گویا قرار است سریال «پسر مظلوم» را در جایگاه متهم دادگاه رسیدگی به پروندهاش بازی کند. در راستای همین اغراق وکیل او به رسانهها اعلام میکند او که سابقه توهین به اهلبیت (ع) را داشت و برخی او را خارج شده از دین اعلام کردند در مدح امیرالمومنین (ع) شعر گرفته است! تتلویی که در رسانهها به مادرش توهین میکرد، عکس در آغوش گرفتن مادرش در رسانهها وایرال میشود و در عجیبترین اظهارنظرش نیز بیان کرد برای آنکه از اعتیاد جوانها به مواد اعتیادآور پرخطر جلوگیری کند، جایگزین گیاهی کمخطری به آنها توصیه کرده است. اظهارنظری که همچون شعر مذهبی تتلو توانست این بار سریال «پسر مظلومنما» را در رسانهها وایرال کند. اما آنچه قرار است بیشتر از هر چیزی رسانهای شود حکمی است که بهزودی از رسانهها برای جنجالیترین مرد سالهای اخیر کشور مخابره میشود؛ مردی که حتی همین الان برخی چهرههای سابقا هنری به بهانه افشاگری از تتلو و مدتی که با او در ارتباط بودند در رسانههای اجتماعی پول به جیب میزنند.
منبع:فرهیختگان
پناه بر خدا
یه مقایسه ساده بین ایشون و بقیه هنرمندا بکنین چه این ور آبی چه اونور آبی هرچند واقعا ظلمه در حق هنرمندان که با این موجود مقایسه بشن
یک انسانی سراسر تحقیر کثیف و فریبکار
هستند
در تمام گناه های شون شریک هستند
چونکه بهشون پر و بال دادند تا متوهم شوند
هم باعث نابودی خود این اشخاص شدند و هم اشخاصی که کورکورانه این جور اشخاص را دنبال کردند و
خواستند شبیه انها شوند و باعث نابودی خودشان شدند
۰۹:۵۷ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساده نوشتی کم نوشتی ولی قشنگ نوشتی واقعا گوشی که بسپری به خواننده نامتعادلی که نه ظاهر انسانی داره نه باطن انسانی داره نه تعادل داره نه عفت کلام داره نه حتی حرمت مادر و خواهر خودشو توی فضای مجازی و توی کنسرت با حضور خودشون نگه میداره بزرگ شدن نیست کوچیک شدنه؛ تباهی شان و شخصیت و جایگاه انسانه؛ آفرین