سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چرا کشوری مثل مصر سریال «حشاشین» را ساخت؟

پژوهشگر جریان‌های اسلامی می‌گوید مصر به خاطر مصرف داخلی و مخالفت با اسلام سیاسی و آمادگی جهان اسلام به سریال «حشاشین» پرداخت.

نشست نقد و بررسی سریال حشاسین با حضور حجت‌الاسلام مهدی فرمانیان استاد تمام دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی، حجت‌الاسلام سید علی بطحایی مدیر کل پژوهش دانشگاه ادیان و مذاهب، فرقه‌شناس و پژوهشگر جریان‌های اسلامی و مهدی علمی دانشور استادیار ادیان شرق دانشکده ادیان و مذاهب برگزار شد.

بطحایی بحث خود را با موضوع جریان‌های فکری مصر آغاز کرد و گفت: سریال حشاشین نسل جدید را درگیر کرده است. نسل جدید بر خلاف ممانعت‌ها این سریال را دیدند. نظر کلی بنده از سریال همان ضرب المثل معروف است که گفت «بعضی‌ها کج گفتند، اما رج گفتند.» کج گفتنش با آقای دکتر فرمانیان و دانشور است و رج گفتنش با من. رج گفته یعنی برنامه و هدف دارد و کار او روی حساب است. روی جریان‌های فکری، این سریال را ارائه داده است. این سریال را در قد و قواره سریال تاریخی نبینیم بلکه این فیلم، یک نبرد جریانی است که صحنۀ آیندۀ جهان اسلام را تشکیل می‌دهد. نبرد جریان‌های فکری در این اتفاق رخ می‌دهد. به چه معنا؟ جریان شناسی جهان اسلام حوزه مغفولی است. آینده پژوهیِ آن، مغفول‌تر است و از همه مغفول تر، نبرد بین جریان‌هاست که صحنه آینده جهان اسلام را شکل می‌دهد. در مصر و تونس و مغرب و ترکیه همین گونه است. تلاقی جریان‌ها صحنه آینده جهان اسلام را می‌سنجد.

وی افزود: اسلام سنتی خیلی در تلاقی با جریانات وارد نمی‌شود و حاشیه امنی برای خود دارد. روشنفکری هم بدنه‌ی مردمی ندارد و حضور اجتماعی هم نمی‌تواند داشته باشد؛ منتها سه جریانِ اسلام سلفی با قرائت جامعی که دارد و نیز اسلام سیاسی و اسلام سکولار صحنه‌ی آینده جهان اسلام را می‌سازند که باید در حوزه آینده‌پژوهی به آن توجه کنیم تا به مشکلی برنخوریم. 

سریال حشاشین به نزاریان شام ارتباط دارد

بطحایی گفت: باید به نکته‌ای توجه شود؛ اگر توجه نکنیم، بقیه تحلیل‌ها فایده نخواهد داشت. چون بعضی می‌گفتند این سریال آمده تا ولایت فقیه یا مهدویت را بزند، اما سرحلقه این سریال این است که چرا مصر این دغدغه را داشت؟ چون نزاریان ارتباطی به مصر ندارد. نزار پس از اینکه از خلیفه نهم عزل می‌شود، مدت کوتاهی به اسکندریه مصر می‌رود و مدتی در آنجا می‌ماند. برای اینکه نشان دهد من حکومت دارم، سکه‌ای ضرب می‌کند که ظاهراً در موزه آقاخان تورنتو نگهداری می‌شود. مدت کوتاهی حکومت می‌کند و بعد لشکری می‌آید و او را می‌کشند؛ بنابراین این سریال به مصر مربوط نیست به لوئانته یا نزاریان شام ارتباط دارد و عمدۀ آن به ایران مرتبط است. مصر به خاطر مصرف داخلی و مخالفت با اسلام سیاسی و آمادگی جهان اسلام به این سریال پرداخت. بعید هم نیست در آینده به دیگر جریان‌ها و فرقه‌ها بپردازند و ما با اسلام سیاسی‌هراسی مواجه شویم. پنج قسمت اولش است که به اسلام سیاسی برخورده است.

مصر لیدر جریان فکری جهان اسلام است

وی با طرح این سؤال که در مصر چه اتفاقاتی افتاد، گفت: باید موج‌های تاریخی مصر را یک مرور کنیم و بعد ببینیم اسلام سنتی و سایر جریان‌های فکری چه واکنشی نسبت به این موج‌ها داشتند. از ۲۲۶ سال قبل در ۱۲۱۳ قمری یا ۱۷۹۸ میلادی که ناپلئون حمله می‌کند و می‌گویند توپ‌های ناپلئون مسلمانان را بیدار کرد، تقریباً ۶ موج مصر را فرا گرفت. مصر با بقیه کشور‌های عربی تفاوت دارد. کشور‌های عربی پول دارند، اما مصر پول ندارد. 

بحطایی ادامه داد: کتابی با نام «مصر از زاویه‌ای دیگر» از خانم جمیله کدیور منتشر شده است. سفرنامه ۳۰۰ صفحه‌ای جریانات فکری را در آن بازه زمانی خوب ریشه‌کاوی کرده است. مصر مهم است. شناخت مصر مهم است. این سرزمین، لیدر جریان فکری جهان اسلام است. از ۲۲۶ سال قبل تا الان جریان اول که تاکنون ادامه دارد، محمدعلی پاشا و طهطاوی بود. کتابی با عنوان «تخلیص الابریز فی تلخیص با‌ریز» نوشته شد. یعنی پاکسازیِ آب را بیاور تا چهره مشعشع پاریس را نشان دهیم. در این کتاب اولین واکنش‌هایی که اسلام نسبت به مدرنیته و حمله ناپلئون دارد و علت عقب ماندگی اسلام را خوب تحلیل کرده است. اینها نسل اول هستند که با سخت‌افزار‌های غرب مواجه می‌شوند که چرا غرب از جهت‌های مختلف جلوتر از ما است. این جریان شکست می‌خورد.

این پژوهشگر فرقه‌ها گفت: نسل دوم امثال سید جمال است که بیداری اسلامی را مشخص می‌کند و عبدُه که اسلام انقلابی و بیداری را مطرح می‌کنند. نسل سوم، با جنگ جهانی اول مواجه می‌شود که سعد زغلول است. در این دوران بریتانیا جدا می‌شود. 

روح فرهنگیِ حاکم بر مصر را تفکرات سکولار شکل می‌دهد

وی با اشاره به اینکه از کنار نسل چهارم و پنجم سه جریان شکل می‌گیرد، افزود: یکی پان عربیسم است به سردمداری جمال عبدالناصر. او ناسیولانیست دیکته‌ای و دیکتاتوری است. دوم، حسن البناء است که در همین دوران، شکل‌گیری اسرائیل را شاهدیم. پان‌عربیسم در مصر خودش را خوب نشان می‌دهد. در کنارش طه حسین است که نباید آن را متعلق به گذشته بدانیم. دقیق‌ترین بسته‌ای که درباره سکولاریزم و لیبرالیسم در مصر ارائه می‌شود، متعلق به اوست. در کتاب‌های «فی الأدب الجاهلی»، «فی التاریخ الجاهلی» و «مستقبل الثقافة فی مصر» اندیشه خود را می‌گوید. تکلیف خودش را مدرنیته مشخص می‌کند. به جهان اسلام نسخه می‌دهد که چه قسمت‌هایی از فرهنگ غرب را بگیریم. وزیر امروزین مصر می‌گوید روح فرهنگیِ حاکم بر مصر، طه حسین است.

بطحایی گفت: الان در مصر دوئلی بین اسلام سیاسی و اسلام سکولار است. تقریباً اسلام سنتی جمع شده است. تنها یکی از مشاوران احمد الطیب گفته بود سریال حشاشین به فرقه‌گرایی منتج می‌شود. اسلام سنتی در مصر اسلام کاملاً کنترل شده است. در هر صورت الأزهر واکنش مطلوبی ندارد. اما میدان‌دار در تمام این صحنه‌ها، خالد منتصر و عکاشه است. اینها افراد تأثیرگذاری هستند. پزشک خالد در خیلی از حوزه‌ها وارد شده و سکولاریزم است. او دو سفر به آلمان و هلند می‌رود. می‌گوید واکنش‌ها را نسبت به حشاشین می‌دانم. با مسلمانان هلند که صحبت کردم، از لحاظ لهجه انتقاد کردند،، اما از نظر جریانی می‌گویند، به نظر ما بهترین فیلمی است که توانسته اسلام سیاسی و تکفیری‌ها را منکوب کند.

وی با تصریح بر اینکه خوراک این فیلم کاملاً جریان‌شناسانه است و تاریخی نبینیم، در بیان راهکار گفت:، اما چکار کنیم؟ به ذهنم می‌آید اسلام سنتی و مراجع تقلید باید سکوت کنند، همچنان که خود اسماعیلی‌ها سکوت کردند. صحبت درباره نزاریان باید متولی داشته باشد. ایران جزو تاریخش است، اما درباره حشاشین که مقداری مسئله دارد، نمی‌تواند صحبت کند. باید امثال آقاخان صحبت کنند. ما انتظار داریم وارد صحنه شود. البته آقای داریوش محمدپور از مؤسسه اسماعیلیه واکنشی داشت.

منبع: تسنیم

برچسب ها: سریال ، حشاشین
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۴:۱۳ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
از برخوردشون در جنگ غزه و با مردم مظلوم غزه میشه خط تفکر حکام مصر رو فهمید که به چه سمتی غش میکنن الان هم برای خوشایند اربابانشون باید داعش رو به تشیع ربط بدن اگر این کار رو نمیکردن باید تعجب میکردیم
ناشناس
۱۳:۱۴ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
چرا صدا و سیما یوسف رو ساخت؟
ناشناس
۰۸:۴۱ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
چون سوره حضرت یوسف در قران هست و گفته خداست ساخته تخیلات ذهنی بشر نیست
ناشناس
۱۲:۴۶ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
سینمای مصر فیلم ارزشمند محمد رسول الله را دارد اینکه چرا در این شرایط حساس منطقه (نسل کشی فلسطینی ها) سریالی برای نمایش آماده می شود که نام و چهره شخصیت اصلی آن داعش و ابوبکر بغدادی را تداعی می کند جای سئوال است!؟
ناشناس
۱۳:۵۸ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
فيلم حضرت رسول مال مصر نيست( قابل توجه)
ناشناس
۰۸:۴۶ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
فیلم محمد رسول الله (ص) ساخته کارگردان سوریه ای هست
ایرانی
۱۲:۴۵ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
اگر کارشناسان علوم دینی و صدا و سیما وحشتی ندارد از پخش ان در فیلمو جلوگیری نکنند مردم علاقمند به سریال تاریخی و مذهبی خود قضاوت میکنند
ناشناس
۱۵:۰۰ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
متاسفانه مردم نه کارشناس هستند نه اهل مطالع فقط تحت تاثیر رسانه هستند

جوانی را دیدم که تحت تاثیر فیلمهای هالیودی از ویتنامی ها متنفر بود و نمیدانست امریکا در ویتنام چه جنایاتی مرتکب شده است
ناشناس
۱۲:۲۹ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
همه بدن شما خوبین
سریال میگه تفکر داعشی تو بعضی از آدمها تو شیعه اسماعیلی هست
همین الانم تو بعضی مسئولینتون هست
ناشناس
۱۳:۰۳ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساده لوح همین فرقه های انحرافی شیعه مثل اسماعیلی و زیدی و تازگیها شیعه انگلیسی است که بهانه به دست دشمنان شیعیان واقعی داده اند
ناشناس
۱۱:۱۵ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
خداشاهده حاضرم سر شرفم شرط ببندم این کارشناس اصلا سریال ندیده نتونسته ذره ای راجب جزییات سریال صحبت یه چیزای کلی گفته کارشناسی که میاد سریال تحلیل میکنه اول باید کامل دیده باشش بعد بتونه نقاط ضعفش اشکار کنه
ناشناس
۱۱:۱۱ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
چون شما نه برا دینتون ارزش قائل هستید نه برا فرهنگ و مذهب این مردم
ناشناس
۱۱:۰۹ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
چون حسن صباح شخصیت تاثیر گذاری در مصر بود و بخش زیادی از زندگیش تو مصر بود
لطفا اینکه چرا ایران سریال یوسف را ساخت هم تحلیل کنید
ناشناس
۰۸:۴۷ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
چون سوره حضرت یوسف در قران هست و گفته خداست ساخته تخیلات ذهنی بشر نیست
ناشناس
۱۰:۵۵ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
همه چیز در قرآن مشخصه دیگه سریال هیچ کس لازم نیست
ناشناس
۱۰:۴۷ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
سینما و تلویزیون در دنیا بنگاه های غیردولتی هستن. نباید با ایران که همه چیزش دولتی هست مقایسه بشه و یک کشور زیر سوال بره
ماری
۱۰:۳۱ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
سلام وقت بخیر
والا اگر‌شما‌ راجب این موضوع صحبت نکرده بودین و‌زیاد زوم نکرده بودین عمرا اگر کسی میرفت این سریال میدید
ناشناس
۱۳:۵۶ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مهم روشنگریه، کسی از دیدن هراسی نداره.