سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

بیمه شخص ثالث راننده‌محور، بند قانونی که چشم‌انتظار اجراست

به گفته مسئولان، با اجرای بیمه شخص ثالث راننده محور دیگر حق بیمه افراد براساس یک فاکتور تصادف نخواهد بود.

بر اساس تبصره یک ماده ۱۸ قانون بیمه اجباری شخص ثالث، بیمه مرکزی موظف بود با همکاری نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ترتیبی اتخاذ کند که حداکثر تا پایان برنامه پنج ساله ششم، امکان صدور بیمه نامه شخص ثالث براساس ویژگی‌های «راننده» فراهم شود. برنامه پنج ساله ششمی که اسفند ۱۴۰۲ به اتمام رسید، اما خبری از اجرای این بند قانونی نبود!

باشگاه خبرنگاران جوان هم برای پیگیری بیشتر به تازگی سراغ مجید مشعلچی قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی رفت و او در این راستا پاسخ داد: اکنون یک نظام رتبه‌بندی ابتدای برای رانندگان وجود دارد و اطلاعاتی از بخش‌های مختلف دریافت می‌شود به طور مثال تخفیفاتی برای رانندگانی که تصادف نمی‌کنند بر پایه همین رتبه بندی است.

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: همان طور که اشاره شد یکسری اطلاعات از بخش‌های مختلف مانند فراجا گرفته می‌شود، اما یکسری از اطلاعات هم از جمله نمره منفی خیلی مهم است که با فراجا جلسات مختلفی برگزار شده وادامه دارد که اگر این سری از اطلاعات را هم پلیس راهور به بیمه مرکزی بدهد ما در یک نظام رتبه بندی که اکنون قرارداد‌های آن را بسته‌ایم رانندگان را رتبه بندی خواهیم کرد.

او در ادامه اظهار کرد: اگر ما اطلاعات را از بخش‌های مختلف دریافت کنیم در شاخص‌های رتبه بندی تغییراتی ایجاد و رتبه بندی خوبی می‌شود و در نهایت در این فرآیند میزان ریسک رانندگان مشخص خواهد شد. گام بعدی هم این خواهد بود که چگونه با راننده پر ریسک و کم ریسک برخورد کنیم؟ که این موارد بحث‌های آیین نامه و دستورالعملی خواهد بود که کار آن را هم پیش خواهیم برد.

بیمه شخص ثالث راننده محور تا پایان امسال اجرا خواهد شد

قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی گفت: به شکل خلاصه اکنون امکان راه اندازی بحث راننده محوری در یک سطح ابتدای وجود دارد که سطح مطلوبی نخواهد بود بیمه مرکزی در تلاش است تا شاخص‌های مد نظر خود را از بخش‌های مختلف دریافت تا کیفیت رتبه بندی افزایش پیدا کند و به موازات این مراحل بحث دستورالعمل و آیین‌نامه‌ها را هم در حال پیش بردن هستیم و در آخر باید گفت اجرای بیمه شخص ثالت راننده محور به عبارتی راننده محوری حتما تا پایان سال نهایی و اجرا خواهد شد.

حق بیمه براساس نمره منفی و جریمه خواهد بود

راننده محور شدن بیمه شخص ثالث که سردار سید تیمور حسینی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا روز گذشته با اشاره به آن گفت: براساس توافقی که با بیمه‌ها صورت گرفته دیگر حق بیمه افراد براساس یک فاکتور تصادف نخواهد بود. با بیمه‌ها هماهنگ کردیم، سامانه‌ها و دیتا‌ها را در اختیارشان قرار دادیم و از این پس حق بیمه براساس نمره منفی و تعداد جریمه‌ها باید پرداخت شود.

پیش از این هم مجید مشعلچی قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با جزئیات بیمه شخص ثالت راننده محور مطرح کرده بود: در این بند قانونی رانندگان به پرخطر و کم خطر تقسیم بندی می‌شوند و زمانی که رانندگان پرخطر بر اساس شاخص‌هایی شناسایی شدند هنگام صدور بیمه نامه مبالغ بر اساس پرخطر بودن آنها محاسبه می‌شود و اگر کم خطر باشند برای آنها تخفیفاتی لحاظ می‌شود و بر این پایه دیگر بار رانندگی پرخطر بر دوش جامعه نخواهد بود.

نگاهی عادلانه با اجرای قانون بیمه شخص ثالث راننده محور

در ادامه هم مدیرعامل صندوق تامین خسارت‌های بدنی مهدی قمصریان به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: اول این که نگاه قانون گذار در این بخش با هدف حمایتی بوده است. اکثر رانندگان قانون مدار هستند و عملیاتی شدن این بند قانونی سبب می‌شود که شرکت‌های بیمه این اختیار را پیدا کنند برای افراد قانون مدار بیمه نامه شخص ثالث را با تخفیفات مناسب‌تر ارائه کنند و رانندگانی که تخلفات حادثه خیز دارند بیمه نامه خود را به قیمت بالاتری تهیه کنند و در واقع این یک اهرم تشویقی است. متاسفانه اکنون به راننده قانون مدار و متخلف با یک دید نگاه می‌شود که نباید این رخ دهد. اگر امکان صدور بیمه نامه شخص ثالث بر اساس امتیاز راننده مهیا شود نگاه عادلانه نیز فراهم خواهد شد که نیازمند همیاری و همکاری نیروی انتظامی است.

حالا باید منتظر ماند و دید سرانجام این قانون یعنی بیمه شخص ثالث راننده محور امسال اجرایی خواهد شد؟ باشگاه خبرنگاران جوان پیگیر اجرای این بند قانونی خواهد بود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
محمود
۲۱:۳۰ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
خیلییم عالی، اما ایکاش همه در برابر قانون برابر باشیم ، و به همه چی قانونمند فکر کنیم و عمل کنیم
ناشناس
۱۰:۰۴ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
دست بدست هم دادن مالیات بیمه ....جیب ملت خالی کنن آنوقت همان ماشین های بنجل تولید وبه قیمت ۱۰ برارری به ملت قالب کنن...
ناشناس
۰۹:۴۴ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
موضوعات بسیار مهمتر از بیمه راننده محور وجود دارد که متاسفانه مغفول مانده !!!
که مهمترین آن ، تعرفه های غیر اصولی بیمه شخص ثالث است !
در دهه های گذشته بیمه شخص ثالث به شکل دیگری پایه ریزی می شد ،
بعنوان مثال برخی از آیتم های بیمه شخص ثالث اختیاری بود و...
در حال حاضر این پویایی وجود ندارد و مسئولین ذیربط بخصوص کمیسیون
اجتماعی مجلس بصورت تخصصی به موضوع ورود نمی کند !!!!
ناشناس
۰۹:۳۳ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
این قانون جدیدچیه تصویب شده هرکس معاینه فنی نداره موقع تصادف بیمه خسارت قبول نمیکنه؟ تورو خدا لغوش کنید خیلی بده این قانون
ناشناس
۰۹:۱۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
بیمه راننده محور هم ابهاماتی دارد. به عنوان مثال، فردی که خودش خودرویی ندارد و به صورت استیجاری و یا روزمزد روی خودروی دیگری کار میکند چگونه می تواند بیمه شخص ثالث به نام خود تهیه کند؟
ناشناس
۰۹:۱۶ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
با برای مردم کیسه جدید دوختین !
ناشناس
۰۷:۳۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
من الان حدود ۱۵ سال تخفیف بیمه دارم که فقط در بیمه نامه ام ۷۰ درصد تخفیف را می زند باید بعد ده سال اگر از بیمه ات استفاده نکردی تخفیف صدر صدی باشد و یک مبلغ جزئ بدهی هر سال بیشتر از سال گذشته باید پرداخت کنیم چه خبره نباید بین آن کسی که هر سال یا هراز ۵ تا ۶ سال اتفاقی می افتد تا آن که هیچ استفاده ای از بیمه نمی کند فرقی باشد
ناشناس
۰۸:۲۷ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
منم حدود 30 ساله تصادف هم داشتم ولی چرا 30 درصد تخفیف دادند؟!! همین هفته قبل مجدد 4م 300هزار تومان پرداختم!!