سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

موتور ۶ سیلندر بنزینی بومی چه ویژگی دارد؟

اولین نمونه بومی سازی شده ۶سیلندر بنزینی خورجینی ۴لیتری که چند روز پیش رونمایی شد، ویژگی‌هایی دارد که آن را نسبت به نمونه‌های دیگر منحصربه‌فرد می‌کند.

 روز‌های گذشته اولین نمونه بومی سازی شده «۶سیلندر بنزینی خورجینی ۴لیتری» در پژوهشکده فناوری‌های راهبردی شهید رضایی رونمایی شد.

بر اساس اعلام مدیران این پروژه، از ۳ پیش با توجه به شناسایی نیاز کشور به خودرو‌هایی همچون آفرود، شاسی بلند و سازمانی که بالغ بر ۱۰ هزار خودرو در سال بود، تصمیم گرفتند به دنبال ساخت نمونه‌ای داخلی باشند.

در این پژوهش بیش از ۱۳۰ موتور بنزینی مختلف در بازه ۳ تا ۵ لیتری با چیدمان خورجینی را بررسی شده است، محصولات به‌روز ۱۳ سازنده نامی دنیا مورد هدف قرار گرفته و ۱۶ پارامتر سنجش عملکرد موتور‌ها بررسی شد که متناسب با خودرو‌های کشور باشد و شماتیکی از پراکندگی و کارآمدی آنها در این حوزه گزارش و در نهایت یک موتور انتخاب و بر روی خودرو هدف تست شد و در نهایت موتور مبنا انتخاب شد.

این موتور ۴ لیتری و ۶ سیلندر، فناوری روز دنیا است که در ساختار صنعت خودروسازی ایران قابل شناسایی بوده و امکان تعمیر و نگهداری آن را در کشور وجود دارد.

گشتاور بالا و قدرت زیاد در دوره‌های نسبتا پایین

علی قاسمیان مدیر واحد تحلیل مهندسی این پروژه دلایل به ویژگی‌های این موتور اشاره کرد و گفت: ۲ مشخصه اصلی موتور‌های احتراقی توان و گشتاور است، توان برای ایجاد سرعت بیشینه و گشتاور نیز برای تامین کشش‌مناسب خودرو است، به عبارت دیگر ما آن را به عنوان قدرت موتور برای عبور از سربالایی و حمل بار می‌دانیم.

وی افزود: موتور‌های بنزینی عموما بر مبنای توان بالا طراحی می‌شوند، اما این موتور قابلیت دارد که گشتاور بالا و قدرت زیادی را در دوره‌های نسبتا پایین در اختیار راننده قرار دهد و این یک ویژگی خوب برای خودرو‌های پیکاپ، آفرودی، SUV (خودرو‌های شاسی بلند) و تاکتیکی برای عبور از مناطق شیب‌دار، صعب‌العبور و همچنین حمل بار‌های سنگین به حساب می‌آید. قاسمیان اظهار کرد: از آنجا که این موتور، یک موتور بنزینی است می‌تواند سرعت بالایی داشته و نیاز کاربر خود را رفع کند.

وی درخصوص سایر ویژگی‌های این موتور گفت: دوام بسیار بالا و خوش تعمیری از جمله ویژگی‌های بارز این موتور است، همچنین این موتور قابلیت کسب استاندارد آلایندگی یورو۵ و قابلیت ارتقا استاندارد آلایندگی به یورو۶ را دارد.

قاسمیان به ویژگی دیگر این موتور اشاره و تصریح کرد: با افزودن کیت‌های جانبی به همین موتور بدون هیچ تغییری تا ۲برابر توان و گشتاور فعلی توسط این موتور قابل تامین است که می‌تواند یک ویژگی مهم برای کاربری‌هایی خاص باشد. مدیر واحد تحلیل مهندسی این پروژه خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی توان این موتور ۲۳۶ اسب و گشتاور آن ۳۶۰ نیوتن‌متر است.

گفتنی است، در گذشته این موتور به ایران فروخته می‌شد، اما به دلیل تحریم‌ها فروش محصول قطع شد و تعمیر و نگهداری آن پشتیبانی نمی‌شد، در نتیجه اولین نمونه از این موتور با رویکرد اثبات توانمندی  ساخته شد، زیرا در حال حاضر مهندسین ایرانی امکان تولید موتور‌های کم حجم با مصرف کمتر را دارند.

نخبگان و متخصصان در این پروژه توانسته‌اند به حدود ۴۵ درصد دانش بومی ساخت موتور دست پیدا کنند که برای فاز اول پروژه بود، بررسی موتور مبنا بر اساس متالوژی با مدل‌های ۲ بعدی، ۳ بعدی و بر مبنای توانمندی داخلی انجام شد، این شبیه سازی بر مبنای ساخت بلوک آلومینیومی بود، اما به ساخت قالب‌های چدنی نیز دست پیدا کردند که در برنامه اولیه نبود.

منبع: فارس

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۰:۲۲ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
همش دروغ!رفتن یه موتور از رده خارج آوردن میگن خودمون ساختیم
ناشناس
۲۱:۵۶ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
فعلا قوانین مربوط به موتورهای بالای ۲۴۰۰ سی سی رو که نابغه ها وضع کردن رو حل کنید بعد موتور v6 بسازید
ناشناس
۰۰:۴۰ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
بله میشه موتور ساخت که ده برابر این قدرت داشته باشه
اما باید ارزان و کم مصرف باشه ، که همه بتوانند بخرند
ناشناس
۰۰:۳۹ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
بله میشه موتور ساخت که ده برابر این قدرت داشته باشه
اما باید ارزان و کم مصرف باشه ، که همه بتوانند بخرند
ناشناس
۲۲:۰۵ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
امیدوارم شرکت سایپا دخالتی توش نکنه . در ضمن پیشنهاد میکنم به سایپا که وقتی ساینا میفروشه به مردم موتور و گیربکس هم یادش نره بذاره .
ناشناس
۲۱:۲۲ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
اونایی که مسخره کردن نمی‌فهمم
یه عده افراد تحصیل کرده ی با شعور دغدغه بومی سازی موتور با فناوری بالا رو داشتن
با تلاش خیلی زیاد توانستند این کار سخت رو انجام بدن حمایت بشن میتونن صادر کنن این محصول رو نیازی نیست روی محصول داخلی نصب بشه
ناشناس
۱۹:۳۰ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
با تولید خودروهای بسیار بی کیفیت و عدم واردات خودرو مردم رو براحتی به کشتن دادید
زاگرسیان
۱۹:۲۸ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
با آرزوی رسیدن به تولید دهها ملیونی در سال در تولید موتور خودرو
Bakhtiyari
۱۹:۲۶ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
آنچه از همه چیز مهمتر است تولید انبوه و فراوان است
رفیق
۱۹:۲۰ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
سلام. اولا دیگه تو دنیا تحقیق و توسعه برای موتورهای بنزینی پر حجم به انتها رسیده ثانیا این موتور به نظر کپی موتور تویوتا هستش که اون 270 اسب خروجی میداد و این نوشته 227 است. به نظرم اگر بخوایم پیش بیوفتیم باید روی طراحی موتورهای پر توان برقی بر پایه پیل های سوخت هسته ای کار بشه که میشه گفت مادام العمر هستن و آینده خودرو در این مسیر هست و امروزه این تکنولوژی در صنعت موتورهای نظامی دریایی از قبیل زیر دریایی ها استفاده شده
ناشناس
۱۹:۱۶ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
از هیچی بهتره ولی از یه موتور ۴ لیتری فقط ۲۰۰ اسب بخار قدرت خیلی داغونه
اگر واقعا طبق گفته در حد استاندارد روز جهان بود باید با موتور ۴ لیتری ۲ برابر این قدرت تولید میکرد
۲۰۰ اسب بخار برا موتور ۲ لیتری ه
ناشناس
۱۹:۰۸ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
دنیا رو آورده به ساخت خودروهای الکتریکی خودرو سازهای ما تازه ذوق می کنند با این همه حمایتی که می شوند 45درصد موتور یه خودرو شش سیلندر از رده خارج در کشورهای اروپایی را ساختن
ناشناس
۱۹:۰۱ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
براماشین نظامیه
ناشناس
۱۸:۴۶ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
باید فورا رو یه خودرو نصب و تست بشه
موسی
۱۸:۳۲ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
اگه مصرف سوختش حداکثر صدی ده باشه برای نیسان آبی و امثالهم خوبه ، اینجا هم که حرفی از مصرف سوخت نگفتن
ناشناس
۱۸:۰۹ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
مهمترین ویژگیش میشه در هر ۱۰۰کیلومتر ۲۰۰لیتر بنزین مصرف میکنه..خخخ
ناشناس
۱۹:۲۷ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
دیگه خود تحقیری جواب نمیده
البته میتونی تو سر خودت بگویی
ناشناس
۰۰:۳۳ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
خودتحقیرها همیشه ابله تشریف دارند.
ناشناس
۱۸:۰۸ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
دو سال میگند موتور شاهین پلاس ۱۶ سوپاپ تولید کردیم و هنوز که هنوزه ماشینش نیومده اینها در در حد شعار وحرفه
ناشناس
۱۷:۴۴ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
این 6سیلندر که عالیه، ولی روی چه ماشینی میخواین بزارین؟؟؟ نکنه روی پراید پلاس یا تیبا3پلاس؟!
ناشناس
۱۸:۱۰ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساینا پلاس آر اوتومات اپشنال سال تیپ۲فول
ناشناس
۱۷:۴۱ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
بالاخره نفهمیدیم چیاشو ساختن که 45% حساب کردن ؟؟
باید 24 ساعت تو دور 6000 کار کنه تا مطمئن شد
ولی کلا از هیچی خیلی خیلی بهتره
ناشناس
۱۶:۴۹ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
خخخخخ مثل موتور پراید میشه