سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رشد ۱۰۷ درصدی تناژ بارگیری محمولات در راه آهن فارس

مدیرکل راه‌آهن فارس به رشد قابل توجه ۲ برابری در تناژ بارگیری محمولات در نخستین ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

مهرداد انصاری گفت: با راه‌اندازی بارانداز ریلی مهیار که در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۲ رقم خورد، افق جدیدی به روی حمل بار در راه‌آهن فارس گشوده شد و با تلاش شبانه روزی تمامی همکاران در حوزه‌های بازرگانی، عملیاتی و پشتیبانی موفق شدیم به رشد قابل توجه ۲ برابری در تناژ بارگیری محمولات در نخستین ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته دست پیدا کنیم.

او با بیان اینکه میزان تن کیلومتر مبدأ-مقصد نیز در همین مدت رشد ۶۳ درصدی داشته است، افزود: با تلاش شبانه روزی همکاران حوزه بازرگانی در تحلیل و جذب بار‌های ریل پسند استان و زحمات همکاران عملیاتی پیش بینی می‌شود تا پایان سال حجم قابل قبولی از بار‌های ریل پسند استان از طریق ناوگان ریلی فارس حمل شود.

مدیرکل راه آهن فارس در تشریح عملکرد این اداره کل در سال ۱۴۰۲ نیز اشاره کرد و گفت: پارسال از مجموع ۴۳۰ هزار تن کالای حمل شده توسط ناوگان ریلی فارس بالغ بر ۳۷۸ هزار تن بارگیری انجام شدکه رشد ۲۳.۵ درصدی تناژ بارگیری محمولات نسبت به سال ۱۴۰۱ را می‌توان از جمله مهم‌ترین دستاور‌های این اداره کل در سال ۱۴۰۲ برشمرد.

انصاری با بیان اهم اقدامات حوزه حمل بار و مسافر و زیرساخت و بهره برداری راه آهن فارس در سال ۱۴۰۲، اظهار داشت: خدمات ریلی ایمن و بدون وقفه به صاحبان بار و نیز خدمات مسافری به شهروندان عزیز به صورت شبانه روزی در راه آهن فارس ارائه می‌شود.

او در مورد مهم‌ترین اقدامات حوزه حمل بار خاطرنشان کرد: رشد ۲۳ درصدی تناژ بارگیری محمولات، رشد ۱۵ درصدی تعداد واگن‌های بارگیری شده، رشد ۹ درصدی تناژ تخلیه، رشد ۷۴ درصدی درآمد‌های عملیاتی و خدمات ریلی ایمن و بدون وقفه به صاحبان بار از مهم‌ترین اقدامات حوزه حمل بار در سال گذشته بود. 

انصاری گفت: عملیات بارگیری شمش از فولادپاسارگاد به اروپا به مقصد صوفیه بلغارستان که از بهمن ماه ۱۴۰۲ آغاز شد گام موثری خواهد بود که در زمینه بار‌های صادراتی نیز در سال جدید رکورد جدیدی را به ثبت برسانیم.

مدیرکل راه آهن فارس اظهارداشت: محمولات پتروشیمی استان، محمولات سنگ آهن مورد مصرف فولاد مبارکه، حمل خودرو و گندم از جمله بار‌های عمده‌ای است که توسط ناوگان ریلی فارس جابجا شده است.

او افزود: بازاریابی گسترده با نگاه بر درآمد کیفی در جذب بار‌های ریل پسند و شناسایی مراکز تولید و جذب و حمل بار‌های صادراتی و عرضه بار‌های انبوه و هم چنین تعاملات صورت گرفته با این مراکز از جمله دیگر اقدامات حوزه حمل بار و بازرگانی بود.

انصاری بیان کرد: انجام پروژه‌های مکانیابی دهکده‌های لجستیک شیراز و جهرم و اخذ تأییدیه مکانیانی از ستاد عالی لجستیک کشور نیز از جمله مهم‌ترین اقدامات حوزه بازرگانی بود که در سال ۱۴۰۲ رقم خورد.

او درخصوص عملکرد حوزه مسافری راه آهن فارس گفت: در سال گذشته حمل بیش از ۵۵۰ هزار نفر مسافر توسط ۱۰۵۶ رام قطار به مقاصد تهران و مشهد و ایستگاه‌های بین راهی به صورت رفت و برگشت انجام و خدمات مسافری نیز به بهترین نحو به مسافران عزیز ارائه شد.

انصاری در خصوص اقدامات شاخص حوزه بهره برداری و ناوگان راه آهن فارس در سال گذشته یادآور شد: آغاز بارگیری محمولات سنگ آهن در ایستگاه مهیار، اعزام ۱۲۲۵ رام قطار باری، بساخت و راه اندازی بارانداز ریلی مهیار، رگزاری دوره‌های آموزشی ویژه پرسنل عملیاتی، برگزاری آزمون‌های ادواری مختص مشاغل فنی، تعویض ۵ دستگاه تراکشن موتور لکوموتیو، تعویض محور در ۹ واگن مسافری و باری، جذب پرسنل عملیاتی در قسمت‌های موردنیاز و انجام ۳۰۸ مورد تعمیرات ویژه واگن‌ها و اجرای ۶۵ مانور عملیاتی در بلاک‌ها و ایستگاه‌های راه آهن فارس از جمله اقدامات شاخص حوزه بهره برداری و ناوگان این اداره کل در سال گذشته بوده است.

او افزود: با توجه به نتایج ارزیابی مجموع عملکرد پدافند غیرعامل از ابتدای سال ۱۳۹۹ به عنوان ارزشیابی ادارات کل مناطق راه آهن در سال ۱۴۰۲، اداره کل منطقه فارس جزو ۳ منطقه برتر و حائز اهمیت در حوزه پدافند غیر عامل در میان مناطق ۲۱ گانه راه آهن جمهوری اسلامی ایران است.

مدیرکل راه آهن فارس در خصوص اقدامات حوزه فنی و زیربنایی گفت: فراهم آوردن امکانات و زیرساخت‌های ریلی برای حمل محموله‌های تولیدی استان و انتقال مواد اولیه به منظور کمک به تولیدات داخلی از جمله مهمترین برنامه‌های این اداره کل است که در کنار سایر ظرفیت‌های ریلی استان، با برنامه ریزی انجام شده در سال گذشته احداث بارانداز ریلی مهیار نیز به سرانجام رسید.

انصاری افزود: پیشرفت ۹۷ درصدی ساختمان ایستگاه مرودشت با اعتبارات واگذاری راه‌آهن تکمیل پروژه‌های فنس‌کشی محوطه سوخت ایستگاه آباده و احداث سایبان پارکینگ ساختمان کنترل شیراز، تکمیل تصفیه خانه فاضلاب شیراز، انجام بازدید‌های مستمر جهت شناسایی عیوب محور ریلی، زوال برداری ترانشه‌ها به میزان ۷۷۵ مترمکعب، ۱۲۵ مترمکعب لایروبی پلها، ۴۵۷۵۰ متر لایروبی کانالها، انجام ۶۶ بند عملیات جوشکاری، انجام سرویس دیزل ژنراتورهاف مناسب سازی مسیر نابینایان، راه اندازی و تجهیز اتاق مادر و کودک (شیردهی) و تصب و راه‌اندازی سخت‌افزاری مرکز ۱۵۰۰ شماره‌ای تحت شبکه آوا، نصب دستگاه‌های پوشش رادیویی در طول محور از جمله اهم اقدامات انجام شده در حوزه فنی و زیربنایی این اداره کل است که پس از تشکیل ۲۰ جلسه کنترل پروژه در سال گذشته به سرانجام رسیده است.

او همچنین گفت: با توجه به موقعیت ایستگاه شیراز و قرارگیری در منطقه غرب شیراز پیگیری احداث پیاده رو به طول یک کیلومتر با مشارکت شهرداری منطقه ۱۰ شیراز برای رفاه حال مسافران و مردم، مهم‌ترین برنامه خدمات مسافری بود که برای سهولت دسترسی به ایستگاه شیراز در سال ۱۴۰۲ و ایام نوروز ۱۴۰۳ به سرانجام رسید.

ضریب اشغال ۱۰۰ درصدی ناوگان ریلی فارس در ایام نوروز ۱۴۰۳

انصاری با اشاره به ورود بیش از ۱۲ هزار نفر مسافر به شیراز با خطوط ریلی گفت: در نوروز امسال بیش از ۲۴ هزار نفر مسافر بوسیله ناوگان ریلی فارس جابجا شدندکه نشان دهنده ضریب اشغال ۱۰۰ درصدی قطار‌های فارس در ایام نوروز ۱۴۰۳ است.

او اضافه کرد: این تعداد مسافر با ۹۰ رام قطار به مقاصد تهران و مشهد و ایستگاه‌های بین راهی به صورت رفت و برگشت جابه‌جا شده‌اند.

انصاری در خصوص ساعت حرکت قطار‌ها تا پایان فروردین ماه گفت: قطار‌های فارس در مسیر تهران به صورت روزانه ساعت ۱۸:۳۰ از مبدأ شیراز و ساعت ۲۰:۵۰ از مبدأ تهران و در مسیر مشهد ساعت ۱۴:۳۰ از مبدأ شیراز و ساعت ۰۶:۲۵ از مبدأ مشهد و ایستگاه‌های بین راهی به مسافران خدمات ارائه می‌دهد.

انصاری در خصوص برنامه‌های حوزه باری راه آهن فارس در سال جدید افزود: در راستای منویات مقام معظم رهبری برای دست یابی به شعار سال ۱۴۰۳، مهم‌ترین برنامه این اداره کل فراهم آوردن امکانات و زیرساخت‌های ریلی برای حمل محموله‌های تولیدی استان و انتقال مواد اولیه به منظور جهش تولید که قطعا با مشارکت مردم و مجتمع‌های صنعتی میسر خواهد شد، امیدواریم با برنامه ریزی انجام شده در سال جاری به رشد چند برابری در زمینه بارگیری دست یابیم. 

او، مهم‌ترین برنامه‌های زیربنایی سال ۱۴۰۳ را در کنار رشد قابل توجه حمل بار و مسافر در سال جدید را نیز عنوان کرد و گفت: بخشی از عملیات عمرانی ساختمان‌های نیمه تمام انجام شده است و تلاشمان را برای جذب اعتبارات لازم و به سرانجام رسیدن این برنامه در سال جدید تمام انجام خواهیم داد و تسهیل شرایط راه‌اندازی ایستگاه مرودشت در سال جاری در کنار سایر پروژه‌های زیربنایی انجام می‌شود. 

مدیرکل راه آهن فارس گفت: با جذب سرمایه‌گذاران مناطق ویژه شیراز و جهرم در صدد احداث دهکده‌های لجستیک مذکور هستیم که پس از اخذ موافقت‌های ستادی و استانی انجام خواهد شد.

او گفت: شروع عملیات اجرایی بارانداز مارال در صفاشهر، توسعه و فعال سازی گار باری مرودشت جهت حمل بار‌های پتروشیمی و فولادی استان، پیگیری اتصال پتروشیمی شیراز به شبکه ریلی پس از تأییدیه‌های هیئت مدیره راه‌آهن، پیگیری اتصال خط فرعی فولاد اقلید پارس به شبکه ریلی و پیگیری تأسیس شرکت حمل و نقل ریلی با حضور سرمایه گذاران استان از جمله مهم‌ترین برنامه‌های توسعه‌ای راه آهن فارس می‌باشد که از ابتدای سال در دست پیگیری قرار گرفته است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.