سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس پلیس راهور اعلام کرد؛

تعیین سن فرسودگی جدید برای وسایل نقلیه موتوری

سردار حسینی گفت: سن فرسودگی جدید برای وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه‌سنگین و سنگین با توجه به همه استاندارد‌های جدید روز دنیا در مرحله بازبینی است.

سردار سید تیمور حسینی درباره بازگشت سن فرسودگی و موضوع اسقاط خودرو‌های فروسوده در راستای رعایت قانون هوای پاک توضیح داد: در اواسط دهه ۹۰ با شکایت شخصی و رأی دیوان عدالت اداری سن فرسودگی و قانون اسقاط برداشته شد.

وی این اتفاق را ضربه‌ای بزرگ برای جلوگیری از فعالیت خودرو‌های فرسوده و آلاینده و مانع الزام نوسازی وسایل نقلیه دانست و افزود: این رأی دیوان عدالت اداری سرانجام با پیگیری پلیس و همکاری دولت و مجموعه قضایی رفع شد.

رئیس پلیس راهور فراجا اظهار داشت: در موضوع اصلاح ماده ۸ قانون هوای پاک، همه دستگاه‌ها از جمله سازمان حفاظت محیط زیست پیگیر بوده است و اکنون منتظر بازگشت سن فرسودگی هستیم.

در ماده (۸) قانون هوای پاک آمده است: «همه اشخاص حقیقی و حقوقی مالک وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه‌سنگین، سنگین و موتورسیکلت مکلفند وسایل نقلیه خود را پس از رسیدن به سن فرسودگی از رده خارج کنند و مسئولیت خود را از این جهت، نزد یکی از مؤسسات بیمه داخلی تحت نظارت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران بیمه کنند.»

سردار حسینی درباره وضعیت اصلاح قانون توضیح داد: اکنون در مرحله بازبینی سن فرسودگی، تعیین سن فرسودگی جدید و شرایط کنونی وسایل نقلیه کشور هستیم تا با اجرای قانون کمترین میزان آسیب به مردم وارد شود.

البته وی تاکید کرد که اجرای این قانون به طور حتم همراه با کاهش آلودگی هوا برای همه مردم مفید و اثربخش خواهد بود به اضافه اینکه نوسازی وسایل نقلیه در سلامت جامعه تاثیر مستقیم دارد.

به گفته رئیس پلیس راهور فراجا، همه استاندارد‌های جدید روز دنیا در تعیین سن فرسودگی دیده خواهد شد و امیدواریم به زودی با تصویب در مراجع ذی‌صلاح اجرایی شود.

تعیین سن فرسودگی و بیمه انواع وسایل نقلیه موتوری موضوع ماده ۸ قانون هوای پاک (اصلاح شده در سال ۱۴۰۰)، براساس آیین‌نامه‌ای است که حداکثر ظرف مدت سه‌ماه پس از ابلاغ این قانون به پیشنهاد مشترک سازمان وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد ایران و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به‌تصویب هیأت‌وزیران می‌رسد؛ بنابراین ماده قانونی، سن مرز فرسودگی، سنی است که وسایل نقلیه موتوری به علت طول عمر و میزان کارکرد، دچار افت عملکردی و ایمنی شده و نیازمند تعمیرات و نگهداری فنی بیشتر هستند؛ این وسایل نقلیه موتوری مشمول افزایش دفعات سالیانه معاینه فنی می‌شوند.

با توجه به سن فرسودگی که در گذشته اعلام می‌شد (۲۵ سال) اکنون بخش قابل توجهی از وسایل نقلیه شخصی و عمومی همچنین حدود ۹۰ درصد موتورسیکلت‌هایی که در جاده‌ها و خیابان‌های کشور تردد می‌کنند از سن فرسودگی عبور کرده‌اند.

منبع: ایرنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۷:۱۶ ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
کم مصرفترین خودرو ژیانه
ناشناس
۱۷:۱۷ ۲۳ فروردين ۱۴۰۳
سمند و 405 اندازه پیکان میسوزونن ولی خودروسازا چه قدرتی دارن که نیم قرنه دارن به مردم دروغ میگن و هیشکی هم نمیتونه لوشون بده
ناشناس
۱۴:۳۱ ۲۳ فروردين ۱۴۰۳
هر خودرویی معاینه فنی بگیره کافیه
ناشناس
۱۳:۱۹ ۲۳ فروردين ۱۴۰۳
سردار حسینی عزیز !
سن فرسودگی چقدر باشد مهم نیست / مکانیسم اجرایی و ابعاد اقتصادی آن مهم است
و ضمانت اجرایی این اقدام را موجب میشود !!!!
ناشناس
۱۳:۱۰ ۲۳ فروردين ۱۴۰۳
به جای خودرو فرسوده خودرو نو جایگزین شود
ناشناس
۱۱:۵۴ ۲۳ فروردين ۱۴۰۳
بزرگوار وقتی خدمات عمومی ارزان ندارید برای مثال . اتوبوس برقی. گازی . تاکسی برقی .گازی . موتور برقی گازی . دوچرخه . عمومی ندارید تو مرکز استان جاهای شلوغ نیست . چطور انتظار دارید مردم ماشین نخرن حالا پراید شده ۳۰۰ ... حقوق کارگری ۱۰ تومان ... این چه حرفیه ... سردار بیا واسه مردم یکی یه ماشین ارزون برقی ۲۰ تومانی بساز بعد مردم همه ماشین هاشون رو میدن بهت اسقات کنی
ناشناس
۱۱:۴۱ ۲۳ فروردين ۱۴۰۳
سلام پس چرا خودرو فرسوده که برمیداری به جاشون خودرو نو قسطی نمیدین
ناشناس
۱۱:۳۰ ۲۳ فروردين ۱۴۰۳
المان ۵ سال ایران ۲۵ سال
ایران من
۱۱:۱۰ ۲۳ فروردين ۱۴۰۳
خودرو ساز با پشتیبانی دولت مردمی. میگه خودرو خودت رو بیا مفت بده اسقاط کن و ۸میلیون فقط پول لاشه رو بگیر بعدش ثبت نام و قرعه کشی و عمری تو نوبت بیا پول کامل با قیمت روز یکدستگاه از آشغالهای مونتاژی بهت بدم مثلا پراید ۱۳۰میلیونی خودت رو بده بیا تیبا بهت بدم ۳۲۰ میلیون.. اسمش هم گذاشتن طرح جایگزینی..عجب انصاف و عدالتی دارید شما مسلمانهای مومن مردم دوست
موسی
۱۱:۰۴ ۲۳ فروردين ۱۴۰۳
خودروهای ایرانی بعد از ده سال کار یا ۳۰۰ هزارتا کارکرد همه فرسوده هستند و نیاز به تعمیرات اساسی دارند و خریدن اونها آفتابه خرج لحیم است و خریدار هر روز باید داخل انواع تعمیرگاهها سرگردان باشد
ناشناس
۱۰:۵۴ ۲۳ فروردين ۱۴۰۳
طرف تمام زندگی و طلا و سرمایه ش رو داده یه ماشین مدل پایین تا خانوادشون اینور اونور ببره یا دو ریال پول برا خانوادش در بیاره، حالا با چه منطق و عدالتی میخوای بزنی تو سرش و ماشینشو با یک پنجم قیمت بازار اسقاط کنی؟؟؟؟
ناشناس
۱۰:۳۹ ۲۳ فروردين ۱۴۰۳
سردار عزیز، کی بدش میاد که همیشه خودرو نو سوار بشه. این رو به مسولیت بگید که باعث و بانی فرسوده بودن خودرو های داخل کشور هستند. وقتی بازار انحصاری و قطره چکانی خودروهای نجومی بی کیفیت داخل کشور الزامی به رعایت استاندارد های جهانی در خود نمی بیند ما چگونه میتونیم جهانی بیاندیشیم. اگه جامعه هدف طرح شما فقط مردم هستند نتیجه چیزی جز ایجاد مشکل برای مردم و بی وسیله کردن تعداد زیادی از مردم نتیجه دیگری نخواهد داشت.
رضا
۱۰:۱۵ ۲۳ فروردين ۱۴۰۳
آقا سن فرسودگی خودرو ۲۵ سال به نظرتون زیاد نیست ؟
ناشناس
۱۰:۱۳ ۲۳ فروردين ۱۴۰۳
علاوه بر سن خودرو ..باید اسقاط خودرو پس از تصادفات سخت نیز در .. موضوع اسقاط قرار بگیرد..این موضوع تاثیر بسیاری در کاهش تصادفات رانندگی دارد
ناشناس
۱۰:۰۹ ۲۳ فروردين ۱۴۰۳
با قیمت‌های نجومی خودروهای داخلی کسی به فکر تعویض خودرو نمی افتد.
ناشناس
۰۹:۴۹ ۲۳ فروردين ۱۴۰۳
هر وقت دلار شد ده هزار تومان حتما این کار را انجام دهید.