سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دبیر شورای عالی ترافیک کشور:

توسعه حمل و نقل پاک موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های عمومی شهر می‌شود

مدیرکل حمل و نقل شهر‌های کشور و دبیر شورای عالی ترافیک تاکید کرد سرمایه گذاری در بخش توسعه حمل و نقلی سبک پاک منافع زیادی به همراه دارد.

مدیرکل حمل و نقل شهر‌های کشور و دبیر شورای عالی ترافیک با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری در بخش توسعه حمل و نقلی سبک پاک (میکرومبیلیتی) منافع زیادی به همراه دارد، گفت: این امر همچنین موجب کمک قابل توجه به صرفه‌جویی در هزینه‌های عمومی شهر می‌شود.

مجتبی شفیعی افزود: خوشبختانه منافع حاصله از استفاده از دوچرخه و اسکوتر برقی در شهر نسبت به هزینه‌های مصرفی دیگر مد‌های حمل و نقلی با توجه به کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا بسیار بالاست و طبق ماده ۱۲ قانون حمایت از تولید رقابت پذیر بخش عمده‌ای از هزینه‌های صرف شده در این بخش از سوی دولت به شهرداری‌ها و سرمایه گذاران خصوصی باز می‌گردد.

وی اظهار کرد: مدیریت شهری برخلاف دیگر مد‌های حمل و نقلی همچون مترو و اتوبوسرانی می‌بایست هزینه نسبتا کمی را صرف توسعه این مد حمل و نقلی پاک کند که بخش بزرگی از آن نیز به خود شهر باز می‌گردد یعنی عملا نیاز به بودجه کلانی مثل توسعه مترو در این بخش نبوده است.

دبیر شورای عالی ترافیک شهر‌های کشور گفت: به نظر می‌رسد اگر بخواهیم دوچرخه و اسکوتر سواری را در کشور توسعه دهیم باید این سامانه به نحوی مورد حمایت مالی قرار گیرد، یعنی مدیریت شهری با اختصاص منابعی بصورت مستقیم یا غیرمستقیم در این بخش به مردم کمک کند تا آنها با حداقل هزینه ترغیب به استفاده از این مد‌های حمل و نقلی پاک تشویق شوند.

به گفته وی، استفاده از دوچرخه و اسکوتر در شهر‌ها سبب کمک به صرفه‌جویی مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا و نیز کمک به بهبود سلامتی جسمی و حتی روان شهروندان می‌شود.

دبیر شورای عالی ترافیک شهر‌های کشور یادآور شد: دوچرخه و اسکوتر در سال‌های اخیر در بسیاری از شهر‌های دنیا به عنوان مد‌های حمل و نقل پاک و سبک که بطور متوسط قابلیت پیمایش تا ۹ کیلومتر را دارد، مرسوم بوده و بسرعت نیز در حال گسترش است در حالیکه ما در کشورمان هنوز در این مقوله عقب هستیم و به این مد‌ها به عنوان مد‌های حمل و نقلی جدی نگریسته نمی‌شود.

این مقام مسئول افزود: در برخی شهر‌های کشور ما نیز طی سال‌های گذشته و دوره‌های مدیریت شهری پیشین کار‌های اندکی در حوزه توسعه دوچرخه سواری انجام شده، اما به دلیل وجود عدم سرمایه گذاری جدی یا حمایت مالی از سرمایه گذاران این بخش، کار اساسی به صورت ملی انجام نشده است.

شفیعی با تاکید بر اینکه تا سرمایه گذاران و شهروندان مورد حمایت مالی مورد نیاز در بخش دوچرخه و اسکوتر برقی سواری قرار نگیرند، اقبال چندانی برای جایگزینی دیگر مد‌های حمل و نقل همچون خودروی شخصی نمی‌کنند؛ گفت: این سوال مطرح است که چرا برای حمایت از شهروندان در بخش سوخت مصرفی خودرو در شهر‌ها سوبسید پرداخت می‌شود، اما برای توسعه این مد‌های حمل و نقلی پاک پر منفعت همچون دوچرخه و اسکوتر؛ یارانه‌ای اختصاص نمی‌یابد؟

دبیر شورای عالی ترافیک اضافه کرد: در دوره قبل که مسئولیتی در حوزه شهری پایتخت بر عهده داشتم برآورد‌هایی را نیز در مبحث هزینه‌های توسعه دوچرخه و اسکوتر در پایتخت انجام شد که نتیجه آن مبلغی حداکثر ماهانه تا ۲۵میلیارد تومان برای بکارگیری ۲۰هزار دستگاه انواع اسکوتر و دوچرخه برقی اشتراکی و انجام دو و نیم میلیون جابجایی ماهانه می‌شد که این رقم قابل توجهی برای مدیریت شهری پایتخت نیست.

شفیعی با اشاره به حمایت‌های مالی مدیریت شهری و دولت به شهروندان در پایتخت در بخش حمل و نقل عمومی توضیح داد: در بخش مترو قیمت تمام شده هر بلیت مترو حدود ۳۰ هزار تومان است، اما شهروندان حدود سه هزار و ۵۰۰ تومان بابت بلیت می‌پردازند یعنی ۹۰ درصد آن توسط شهرداری و دولت در قالب یارانه پرداخت می‌شود.

وی در ادامه افزود: به همین دلیل است که استقبال در استفاده از مترو تا این حد بالاست بنابراین اگر در خصوص دوچرخه و اسکوتر هم این موضوع محقق شود و مردم از کمک و حمایت شهرداری‌ها برخوردار شوند بدون شک استقبال بالا خواهد بود و دوچرخه و اسکوتر سواری در شهر‌ها توسعه خواهد یافت.

شفیعی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه نظر پلیس راهور در توسعه دوچرخه سواری در شهر‌ها چیست؟ گفت: دغدغه اصلی پلیس تامین ایمنی رانندگان و راکبان است و البته در سراسر دنیا این دغدغه وجود داشته و دارد؛ یعنی هنوز اجماع کامل و قطعی در جزییات ضوابط استفاده از اسکوتر و دوچرخه برقی درسطح دنیا شکل نگرفته و این امر دغدغه پلیس را در نحوه پیاده سازی خطوط و رسیدگی به تخلفات راکبین این مد‌ها افزایش داده است.

منبع: ایرنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.