سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بی‌رمقی خط بریل در ایران؛ کتاب‌های صوتی چه بلایی سر نابینایان می‌آورند؟

سردبیر برنامه رادیویی ۶ نقطه ویژه نابینایان گفت: امروز می‌بینیم همه به سمت استفاده از کتب صوتی حرکت می‌کنند و خط و چاپ کتب بریل را به فراموشی سپرده‌اند.

اشکان آذر ماسوله فعال حوزه نابینایان و سردبیر برنامه رادیویی شش نقطه ویژه نابینایان اظهار کرد: خط بریل خط نوشتاری ویژه افراد نابینایان است، همان طوری که شما می‌خوانید و می‌نویسید، نابینایان هم می‌توانند با استفاده از خط بریل بخوانند و بنویسند، اما این خط در حال از رونق افتادن است.

وی گفت: در همه جای دنیا علاوه بر خط بریل، برای برقراری ارتباط با نابینایان و محیط اطراف از منابع گویا و صوتی هم استفاده می‌کنند. مشتری اصلی و جامعه هدف کتاب‌های صوتی جامعه نابینایان هستند.

فعال حوزه نابینایان ادامه داد: نابینایان علاوه بر اینکه می‌توانند کتاب صوتی گوش کنند با استفاده از خط بریل می‌توانند کتاب و مجله بخوانند و محتوا تولید کنند. اما این توجه به منابع صوتی باعث شده است که تک بعدی شوند و دیگر به فکر این نباشند که خط بریل هم هست و می‌تواند به خواندن و نوشتن افراد نابینا و آگاه شدن آنها و به برقرای ارتباط آنها با نابینایان جامعه کمک کند.

وی یادآور شد: امروزه می‌بینیم همه به سمت استفاده از کتب صوتی حرکت می‌کنند و خط بریل و چاپ کتب بریل را به فراموشی سپرده اند.
عضو تیم تحریریه ماهانامه نسل مانا درباره عضوگیری در انجمن نابینایان ابراز کرد: انجمن نابینایان کشور هزار عضو دارد و عضو گیری را متوقف کرده ایم چرا که سقف حمایت‌های سازمان بهزیستی و ... بسیار پایین است.

فعال حوزه نابینایان خاطرنشان کرد: یکی از آسیب‌هایی که فایل‌های صوتی برای نابینایان به وجود می‌آورند این است که فرد نابینا همه موضوعات را می‌شنود، در نتیجه اگر املای آن را لمس نکند می‌تواند تبعاتی مانند املای ضعیف در کلمات را برای نابینایان به همراه داشته باشد.

منبع:فارس

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.