سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تولید ۳۴ هزار تن فرآورده‌های نسوز در چهارمحال و بختیاری

۳۴ هزار تن فرآورده‌های نسوز در چهارمحال و بختیاری تولید و روانه بازار مصرف شده است.

امید ارسلان سیدین معاون امور معادن و صنایع معدنی اداره کل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: با فعالیت واحد‌های موجود در حوزه فرآورده‌های نسوز بخش عمده‌ای از اجرام نسوز کشور در این استان تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری در حوزه فرآورده‌های نسوز دارای برند و در حوزه ملی اثرگذار است و به تازگی موفق به تولید قطعات نسوز مورد نیاز نیروگاه‌های حرارتی کشور شده اند، اظهار کرد: در یکسال اخیر ۳۴ هزار تن انواع اجرام و فرآورده‌های نسوز در واحد‌های صنعتی این استان تولید شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۳۱ درصد رشد داشته است.

سیدین با بیان اینکه در گذشته این محصولات وارد می‌شد، افزود: این کارخانه‌ها تولید انواع اجرام و فرآورده‌های نسوز (آجر‌های منیزیت–نازل‌های ذوب_ کربنی مصرفی پاتیل‌ها، کوره‌های قوس الکتریک و کنورتور‌های ذوب آهن) با ظرفیت اسمی۵۶ هزارتن بیشترین تولید این محصول را در کشور دارند. 


بیشتر بخوانید


وی ادامه داد: تولید این محصول علاوه بر تأمین نیاز داخلی، به کشور‌های عراق، ترکیه وجمهوری آذربایجان صادر می‌شود.

سیدین گفت: مقاومت در برابر سوزانندگی، آتش خوردگی شیمیایی و مقاومت در برابر حرارت مهمترین ویژگی آجر نسوزسفیددشت است که سبب شده صنایع فولاد از محصولات داخلی استفاده کند.

وی با اشاره به اینکه تولیدات منیزیت کربنی این کارخانه در سال‌های اخیر صنایع فولادرا تامین و‌با کیفیت مطلوب با برترین تولید کنندگان اروپائی رقابت کرده است، افزود: صنایع فولاد کشور، صنایع مس، سرب و روی هم از محصولات منیزیت- کرومیتی این کارخانه بهره مند هستند.

سیدین گفت: در سه سال اخیراین کارخانه‌ها کلیه قطعات ویژه نسوز شامل قطعات هدایت جریان مذاب در فرآیند فولاد سازی وریخته گری مداوم، را تولیده کرده اند که در قیاس با تولیدآجر‌های منیزیت کربنی و منیزیت کرومیتی از خواص و شرایط کارکردی بسیار حساس تری برخوردار است و دانش فنی پیچیده‌ای دارند.

وی اضافه کرد: تولیدمحصولات نسوز در کشور دارای صرفه جوئی ارزی بالاست و علاوه براینکه درتولید بخشی از فرآورده‌های نسوز که تامین مواد اولیه آن‌ها از خارج وارد میشوند دارای تراز مثبت ارزی از ۳۵ درصد تا ۱۰۰ درصد است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.