سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاظمی قمی:

ایجاد شکاف بین ایران و افغانستان طرح آمریکایی‌ها است

سفیر و نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان گفت ایران سعی دارد افغانستان را به یک همکار راهبردی خود تبدیل کند.

 حسن کاظمی‌قمی، سفیر و نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران در کابل نشستی در موضوع دیپلماسی آب میان ایران و افغانستان با حضور اساتید برجسته دانشگاه گفت ایران سعی دارد افغانستان را به یک همکار راهبردی خود تبدیل کند.

 وی افزود گره زدن منافع اقتصادی دو کشور به یکدیگر و اتصال زیرساخت‎ها بهترین کار برای گره‌زدن منافع دو کشور به هم خواهد بود.

کاظمی‌قمی، همچنین در این نشست اضافه کرده است ما در افغانستان با مولفه‌های بسیاری روبرو هستیم. ما با مجموعه‌ای از مولفه‌های تروریستی از جمله داعش که طرح استکبار صهیونیستی در غرب کشور ما است، روبرو هستیم. مولفه دیگر شیطنت‌های آمریکا است؛ در حقیقت آمریکایی‌ها با قدرت سخت در افغانستان کار کردند و ناکام ماندند و امروز با قدرت نرم و نیمه سخت کار می‌کنند. آمریکا از افغانستان دست بر نمی‌دارد.

این دیپلمات ایرانی در خصوص توسعه اقتصادی در افغانستان و این که چه منافعی برای ایران دارد، تصریح کرده: هر چه وضع اقتصادی در افغانستان بدتر شود، سیل مهاجر به ایران بیشتر می‌شود و سواستفاده داعش از فقر برای جذب نیرو بیشتر خواهد شد. این شرایط نه خواسته ایران است نه طالبان؛ از این رو دو کشور سعی دارند با هم همکاری و ارتباط بیشتری داشته باشند.

وی همچنین از ورود آب دریای هلمند به ایران ابراز خوشحالی کرده و افزود ما باید در مورد بحران آب در شرق کشور فکر اساسی کنیم.

گفته شده که در در ادامه جلسه اساتید دانشگاه انتقادات و راهکارهای خود را در خصوص روابط ایران و افغانستان در مورد مسائل آبی مطرح و راهکارهایی اعم از تمرکز بر دو طرف مرز و اهمیت دادن ویژه دولت به موضوع دیپلماسی آب را ارائه کرده اند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.